De binnenkamer van Binta (Aminata Demba en Laika)

Theaterfestival selecteert beste voorstellingen van een seizoen getekend door coronapandemie 

In september kunnen theaterliefhebbers opnieuw gaan kijken naar de tien beste voorstellingen van het afgelopen theaterseizoen. Naar goede gewoonte maakt de jury van het Theaterfestival een selectie uit het aanbod. Maar hoe doe je dat, na een seizoen met bijna geen live voorstellingen? "We hebben een selectie gemaakt van een aantal live voorstellingen die er geweest zijn, maar we eren ook de digitale voorstellingen en alternatieve manieren waarop gezelschappen hun verhaal bij het publiek gekregen hebben", zegt directeur Kathleen Treier in "De ochtend" op Radio 1.

De theatersector heeft een woelig seizoen achter de rug. In september startte het theaterseizoen met live voorstellingen voor een beperkt publiek, maar eind oktober werden die alweer stilgelegd wegens de heropflakkerende coronapandemie. Pas aan het einde van seizoen, in juni, gingen de zalen weer open. Tussendoor zochten gezelschappen alternatieve manieren om een publiek te bereiken, zoals online voorstellingen, films en podcasts.

"Er was absoluut minder dan anders te zien", zegt Kathleen Treier. "Maar er waren wel veel fantastische dingen te zien. In september en oktober waren er een 160 voorstellingen. Daarnaast hebben heel veel kunstenaars nagedacht hoe ze theater een andere dimensie kunnen geven online of op een alternatieve manier."

Wat er op een podium gebeurt, is toch nog echt iets magisch voor onze jury. 

Kathleen Treier, directeur Theaterfestival

Beluister hier het gesprek met Kathleen Treier in "De ochtend" op Radio 1 (en lees daaronder verder):

De jury heeft ervoor gekozen om die digitale en alternatieve voorstellingen te eren in een aparte categorie met de hashtag #specialhonours

De "echte" juryselectie bestaat enkel uit voorstellingen die live te zien waren. "Wat er op een podium gebeurt, is toch nog echt iets magisch voor onze jury. Dat is dan toch echt onvervangbaar. Dat vraagt de nodige aandacht, zorg, liefde om daar op die manier naar te blijven kijken en dat wilden we absoluut ook wel doen", zegt Treier. 

Een van de geselecteerde voorstellingen is "Wachten op Godot" van Olympique Dramatique en Het Toneelhuis. Bekijk hier een reportage (lees daaronder verder):

Videospeler inladen...

De tien geselecteerde voorstellingen zullen opnieuw te zien zijn op het Theaterfestival. Dat vindt van donderdag 2 tot en met zondag 12 september plaats op verschillende locaties in Antwerpen. Maar ook nu houdt het Theaterfestival een plan B en C achter de hand mochten de coronamaatregelen weer verstrengen. "We hebben het volume nog binnen de perken gehouden, zodat het behapbaar blijft. We hebben het nog voorzichtig ingeschat, zodat het mogelijk is om publiek te kunnen ontvangen in Antwerpen."

Meer info via de website van Het Theaterfestival.

De juryselectie

  • Het eind van het begin van het einde (8+) van Jetse Batelaan. / Theater Artemis, Het Zuidelijk Toneel & hetpaleis
  • The History of Western Korean Theatre van Jaha Koo /CAMPO
  • Coloured Swan 3: Harriet’s Remix van Moya Michael
  • A Revue van Benjamin Abel Meirhaeghe
  • Wachten op Godot van Olympique Dramatique / Toneelhuis
  • Wereldtournee van Benjamin Verdonck / Toneelhuis
  • De binnenkamer van Binta (9+) van Aminata Demba en Laika
  • The Courage to be Disliked van de KOE.
  • Piano Works Debussy van Lisbeth Gruwez en Claire Chevallier / Voetvolk
  • Through the Grapevine van Alexander Vantournhout / not standing

#specialhonours

  • Yellow van Luk Perceval en Daniel Demoustier / NTGent (film)
  • any attempt will end in crushed bodies and shattered bones van Lukas Dhont & Jan Martens / GRIP & Dance On Ensemble (dansfilm)
  • Fidelio van WALPURGIS (animatiefilm)
  • Snakearms van Alexander Vantournhout / not standing (film)
  • Radi’O Zoutloos van Studio ORKA (luisterspel)
  • Kate Tapes Away van Zuidpool (walkmanmonoloog)

Bekijk hier een reportage over de repetities van Yellow in NTGent:

Videospeler inladen...

Meest gelezen