Wereldprimeur: sleepboot op methanol in Antwerpse haven

Het Antwerpse Havenbedrijf laat een van zijn sleepboten ombouwen om te varen op de duurzame brandstof methanol. Dat zegt het havenbedrijf, Port of Antwerp, woensdag. De “methatug” moet operationeel zijn in 2022 en wordt wereldwijd de eerste in zijn soort.

Lydh
Bron: Belga

De methatug kadert in het Europese Fastwater-project, opgezet door een consortium van maritieme spelers om de haalbaarheid van methanol als brandstof voor de scheepvaart aan te tonen. Alvorens Port of Antwerp van start kon gaan met de duurzame sleepboot, moest eerst een aanpassing aan de Europese regelgeving voor binnenvaart aangevraagd worden. De Europese Commissie heeft die goedkeuring nu gegeven, waardoor de ombouw van de sleepboot binnenkort kan beginnen.

Port of Antwerp levert de sleepboot aan, het Belgische engineeringbedrijf Multi deed een haalbaarheidsstudie en het Zweedse Scandinaos tekende het schip volledig uit. De Anglo Belgian Corporation zal de motor ombouwen en voor methanoltanks en leidingen zorgen, het Duitse Heinzmann past de injectoren aan.

Ideale proeftuin

“Deze methatug is een volgende en belangrijke stap in de transitie naar een duurzame en CO2-neutrale haven, waarmee we verschillende uitdagingen op technisch vlak en qua regelgeving hebben overwonnen”, zegt CEO van Port of Antwerp Jacques Vandermeiren. “Dankzij projecten als deze effenen we het pad en hopen we een voorbeeld en inspiratiebron te zijn voor andere havens.”

Volgens de Antwerpse schepen van Haven Annick De Ridder (N-VA) vormt de Antwerpse haven de ideale proeftuin voor dergelijke duurzaamheidsprojecten. “Net zoals met de hydrotug, de sleepboot op waterstof, bevestigen we met dit project nog maar eens onze voortrekkersrol op het gebied van de energietransitie.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Video