© atv

Proefproject veroorzaakt parkeerchaos op het Antwerpse Zuid

Antwerpen -

Parkeren in de stad is al niet gemakkelijk, maar op het Antwerpse Zuid is nog meer chaos ontstaan door een proefproject met weg versmallende parkeervlakken. De versmalling zorgt volgens buurtbewoners voor verkeerschaos. “Spiegels worden afgereden, koeriers blokkeren de weg en brede auto’s passen niet in de vakken.”

De onlangs getrokken witte strepen zijn aangebracht in elf straten op het Zuid om in de toekomst de voetpaden breder te maken en het verkeer af te remmen. Maar de buurtbewoners ervaren nu meer verkeerschaos dan voordien. In een petitie bedanken ze dan ook voor de nieuwe plannen, ze gaan liever terug naar de oude situatie.

Verwarring in Verbondstraat: is het een fietspad of is het een dubbele parkeerplaats? ©  bvb

“We zijn niet tegen bredere voetpaden en mensen die trager rijden, want je mag hier maar 30 per uur en soms rijden ze hier 130, maar we vragen ons af of dit het moment is om zoiets te doen”, zegt Jos Geenen, bewoner van de Graaf van Egmontstraat. “Er zijn hier al zo veel werken in de omliggende straten. Een versmalling lijkt me op dit moment geen goed idee. Het verkeer stroomt niet door en soms staat er file in de straat tot voorbij middernacht.”

Buurtbewoners van het Zuid horen in hun straten steeds meer geroep en geclaxonneer. “Het zorgt voor veel meer verkeersagressie”, vertelt Guy Kefel in de Verbondstraat. “Spiegels worden afgereden, koeriers blokkeren de weg en brede auto’s passen niet in de vakken. Hier komt ruzie van, want verkeer dat opstroopt maakt zenuwachtig.” Ook verwijst Guy Kefel naar de twee scholen in de Verbondstraat. “Als ouders hun kindjes afzetten, dan blokkeren hun auto’s de doorgang. De ingang naar de stad wordt hier bemoeilijkt.”

Guy Kefel is niet te spreken over de nieuwe parkeervlakken. © bvb

Vervolgens toont Kefel een ander probleem. In de Verbondstraat zijn de parkeervlakken zo ver van het voetpad gelegd dat het lijkt of er dubbele plaatsen zijn. Zijn groene Mini die langs de stoep stond zet hij nu in zijn garage, want anders staat hij dubbel geparkeerd. Zijn andere auto gebruikt hij om de weg naar zijn garage te versperren, want door de doorgetrokken strepen zijn garages niet meer afgebakend. Bestuurders krijgen het idee dat ze overal kunnen parkeren.

Deze klacht van de buurt werd opgepakt waarna er in de breedte ook lijnen zijn gezet om uitritten van garages aan te geven.

Extra lijnen geven aan waar uitritten van garages zijn. © bvb

Collectief foutparkeren

Met lede ogen ziet Annelies Thoelen (CD&V) de situatie in de Verbondstraat aan. Wandelen is een manier om haar pas geboren zoontje rustig te houden, dus heeft ze al wat uren op straat gespendeerd. “Ik heb al veel zien mislopen hier.” Vooral de smalle parkeerlijnen vindt ze een probleem. “De stroken werden te smal aangelegd om correct te kunnen parkeren. Parkeerstroken moeten minstens 2 meter breed te zijn. Deze strepen laten maar 1,70 meter ruimte. Mensen zijn bang dat ze een boete krijgen voor foutparkeren.”

Annelies Thoelen met zoontje Oscar. © bvb

CD&V interpelleerde districtsburgemeester Paul Cordy (N-VA) op de districtsraad van maandagavond over dit noodgedwongen collectief foutparkeren. De districtsburgemeester liet weten dat parkeerwachters overtredingen door de vingers zullen zien, indien wagens tenminste niet op de rijbaan staan.

Paul Cordy (N-VA) geeft aan dat hij ook gemengde berichten heeft ontvangen over de nieuwe lijnen. “Het is smal omdat we de maximale extra ruimte wilden creëren, maar bij een effectieve heraanleg zal dat iets breder zijn. “Ik wil ook benadrukken dat het om een proefproject gaat. Over de werkelijke toepassingen in deze straten gaan we nog in gesprek met de buurt.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Video