Na plussize vrouwen zijn ‘inbetweenies’ bezig aan een opmars op Instagram en TikTok
In de modewereld is een heuse plussize-beweging aan de gang. Op de catwalk en reclameborden zie je steeds meer volle modellen in plaats van enkel vrouwen met maatje zero. Maar wat met dames met een maat ertussen? Zij lijken een beetje vergeten te worden. Tot nu, althans. Op sociale media zijn er steeds meer mensen die hun midsize lijf omarmen. “Als het om inclusie gaat, kan je de middelste maten niet gewoon weglaten.”
Body positivity is al enkele jaren een dingetje. Het doel daarbij is het schrappen van onrealistische (lees: jonge, dunne en witte) schoonheidsidealen, en je lichaam in al zijn facetten te omarmen. Een heleboel plussize vrouwen geven daarbij het goede voorbeeld. Maar tussen ultraslank en maatje 46 zit nog een heel spectrum, dat nu steeds meer van zich laat horen.
Vergeten groep
Het gaat om inbetweenies, of vrouwen met een maat die ergens tussen 38 en 46 valt. En als je weet dat de gemiddelde vrouw in België maat 42 heeft, kan je ervan uitgaan dat ze een grote groep vormen. De Nederlandse stylist en mode-expert Edith Domen bedacht enkele jaren geleden de term. “Ik ben altijd al inbetweenie geweest”, schrijft ze op haar blog. “Ik spreek van inbetweenies, omdat we niet dun zijn maar ook niet dik. Ik wil deze gemiddelde maat vrouw in de spotlights zetten.” Waarom precies? Domen: “Dit is de vergeten groep. In de mode-industrie schenken ze er niet veel aandacht aan. Het zijn de reguliere maten of de plussizes, die starten bij 44. De meeste plussize kleding is te wijd en te groot voor de gemiddelde maat vrouw. En de reguliere maten zijn meestal te klein.”
(Lees verder onder de foto.)
Domen is niet alleen. Steeds meer influencers tonen trots hun midsize lichaam. De Britse Anushka Moore is er één van. Ze richtte ‘MidSize Collective’ op, een Instagramaccount waarop ze foto’s verzamelt van vollere vrouwen in leuke outfits. Wat begon als een kleinschalig initiatief groeide intussen uit tot een populaire community met meer dan 42.000 volgers, waar druk gediscussieerd wordt over gewicht en kledingmaten.
Ook het Texaanse model Ali Tate uit haar frustraties op sociale media. “Modellen met een lichaamsbouw zoals de mijne hebben het moeilijk. Bij een job krijgen we vaak hetzelfde te horen: of we moeten afvallen of gewicht bijkomen. Het zijn altijd de extremen die je ziet in de mode. Ik heb geen maatje XS, maar ik herken me ook niet in de lichaamsvorm van plussize vrouwen. Als het om inclusie gaat, kan je de middelste maten niet zomaar weglaten. We moeten het hele spectrum van mensen tonen.”
(Lees verder onder de foto’s.)
Ongepolijst
Niet alleen Instagram maar ook TikTok speelt een belangrijke rol in de opmars van midsize. Dat zegt zelfs Vogue. De modebijbel beschrijft in een artikel dat TikTok niet zozeer draait rond perfecte beelden, wel rond diversiteit en ongepolijstheid, waardoor iedereen zich welkom voelt op dit platform.
Een voorbeeld is het toenemende gebruik van de hashtag #midsize: die staat bij meer dan 220 miljoen TikTok-video's. Sommige gebruikers vertellen welke modemerken goede midsize collecties verkopen, anderen focussen zich meer op inspiratie voor outfits. De 31-jarige Britse Emily Lucy Rajch heeft op die manier al maar liefst 317.500 volgers verzameld. Ze is een stylist met een eigen kledinglijn die outfits samenstelt voor ‘girls with bums & tums’, zoals ze het zelf omschrijft.
(Lees verder onder de video.)
Hand in hand
Dat er naast de beweging van plussize dus een gemeenschap ontstaat rond inbetweenies, kunnen we alleen maar toejuichen. Belangrijk is dat deze twee hand in hand gaan, om inclusiviteit verder te promoten. Dat zegt ook stylist Dohmen in Linda. “Ik heb met veel grote modellen en modehuizen gewerkt en zag deze ontwikkeling al jaren aankomen. Het aanbod van verschillende maten in collecties wordt steeds groter.” Haar conclusie: we zijn de goede richting aan het uitgaan. “Ik verwacht dat we in de toekomst zelfs geen aparte plus size-kledinglijnen meer hebben.”
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Charlotte, dochter van de baas, wordt nu CEO van modebedrijf Bel&Bo: “Ons horrorjaar was een leerschool voor me”
-
Kunnen wellnessparfums als ‘More Sex’ en ‘Joyphoria’ hun beloftes waarmaken? “Geuren hebben effect op hoe we ons voelen”
Charlotte Tilbury lanceerde eind vorige week zes wellnessparfums. Geen doorsnee flesjes, maar flacons die je naast een lekker geurtje ook meer seks, romantiek, vreugde en energie beloven. Dat doen ze niet zomaar: het merk werkte daarvoor samen met neurowetenschappers en een psycholoog. Maar kan parfum écht zoiets teweegbrengen? -
Livios
In welke maanden leveren je zonnepanelen het meeste op en hoe komt dat?
Wil je weten hoeveel stroom je zonnepanelen jaarlijks, maandelijks of dagelijks opwekken? Bouwsite Livios legt uit hoe je dat makkelijk zelf berekent en welke factoren een invloed hebben op de opbrengst van je installatie. -
-
PREMIUM
Hoe herstel ik pigmentvlekken? En kan ik kleine ogen vergroten zonder operatie? 19 prangende beautyvragen beantwoord
-
vtwonen
Schoonmaken met scheerschuim? Voor deze tien plekken - van de oven tot het toilet - is het een tovermiddel
Wist je dat scheerschuim een prima poetsmiddel is? Het mag dan niet zo’n alledaags schoonmaakproduct zijn, dat maakt het zeker niet minder efficiënt. Dit wondermiddel is bij de meesten wel in huis te vinden, dus je kunt er meteen mee aan de slag: vtwonen.be vertelt welke plekjes je er allemaal mee onder handen neemt. -
Dure juwelen voor kinderen zitten in de lift. “Ik gaf ooit een gouden armband van 500 euro”
Een armbandje van 500 euro of een ketting met edelsteen van 1.300 euro voor je kroost? Gouden kinderjuwelen zijn hip, maar hebben al snel een hoger prijskaartje dan hun tegenhangers uit zilver, koper of plastic. Volgens experts is goud geen overbodige luxe voor je kind of tiener, wél een investering. “Trendy mama’s geven al graag veel uit aan kinderkledij, dus waarom geen duur juweel?” -
Korte coupes zijn een trend komende zomer en zo style jij die. “Het is níét enkel voor mama’s of oudere vrouwen”
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
-
Steeds meer Vlamingen helen gebroken hart met een ‘divorce ring’: “Ik heb ook goede herinneringen aan de scheiding”
Terwijl we vroeger na een mislukt huwelijk onze trouwring diep en duister opborgen, blijven we er nu vaker mee pronken. Dat merken Vlaamse juweliers. Mensen die hun trouwring bij hen tot een nieuw design laten herwerken, zien het als een deeltje van hun leven dat ze willen blijven koesteren: “Sommigen beginnen te huilen.” -
Met hashtag #FatBabesInLuxury eisen modebloggers meer plussize bij de luxemodemerken
Hallo grote modemerken, jullie hebben plussize vrouwen nu wel lang genoeg genegeerd. Dat is de boodschap die modebloggers massaal met de hashtag #FatBabesInLuxury de wereld in sturen. Met al meer dan 1.000 berichten op Instagram geven ze een duidelijke boodschap aan iconische labels als Dior, Chanel en Louis Vuitton: “Onze lichamen horen ook thuis in luxemerken.” -
PREMIUM
Kan je jezelf écht mooier eten? Expert legt uit wat werkt voor een mooiere huid: “Dit verzacht acne”