Louis Vuitton steekt de Air Force 1-sneakers van Nike in een gloednieuw jasje
Creatief directeur Virgil Abloh (40) onthulde de sneakers tijdens de voorstelling van de mannencollectie voor lente/zomer 2022. De show gaat nu al de geschiedenisboeken in als een van de betere projecten van Abloh, en de strijd van sneakerheads om Air Vuitton 1's te kunnen bemachtigen, belooft hard te gaan. Een ding is zeker: wie erin slaagt een luxueus Frans lederenhuis en een commercieel sportmerk met elkaar te verzoenen, is alle lof waardig.
Elk jaar stelt de excentrieke modeontwerper Virgil Abloh een lijst op met definities en concepten van dat seizoen die hij publiceert op zijn website, een beetje op dezelfde manier zoals een studieboek is opgebouwd. De Nike Air Force 1's werden dit jaar in die lijst gedefinieerd als ‘een van de succesvolste sneakers ooit’. Dat Louis Vuitton nu een eigen versie uitbrengt van het model, is dus geen verrassing.
De schoenen werden met de wereld gedeeld in de film ‘Amen break’, waarin de mannencollectie van Louis Vuitton voor volgend voorjaar voorgesteld werd. De modeshow wordt nu al gerekend tot een van Abloh’s grootste prestaties. Het gaat om een twintigtal verschillende paren in verschillende kleuren waaronder groen, crèmekleurig wit, metallic blauw, citroengeel, rood en zelfs het kenmerkende, donkerbruine blokjespatroon van Louis Vuitton. Elke sneaker heeft een uniek neongroen label als accent en is bedrukt met het monogram van het Franse merk.
Offwhite, het eigen merk van Abloh, staat erom bekend dingen letterlijk te benoemen in creaties van het huis. Normaal gesproken staat er “LACES" op de veters van schoenen die de iconische designer ontwerpt, maar de veters van Air Vuitton 1's zijn bedrukt met de Franse vertaling, “LACET”. En dat is slechts een van de vele doordachte details op de schoen, waarvoor je dan ook zo’n 3.800 euro neertelt. Veel geld, maar je kan het beschouwen als een investering, want de ‘shoecandy’ zal ongetwijfeld voor meer dan het dubbele verkocht worden door resellers.
(Lees verder onder de foto.)
Het is niet de eerste keer dat de ontwerper, die daarnaast ook dj en ingenieur is, samenwerkt met Nike. In 2017 sloegen ze de handen al in elkaar, een moment dat mee de connectie tussen sneakers en haute couture hielp transformeren. Denk maar aan de Dior Nike Air Jordan 1's uit 2019: een van de meest gewilde sneakers van het daaropvolgende jaar, enkel nog te koop aan prijzen die beginnen vanaf 8.000 euro.
Lees ook :
Test je kennis over sneakers in onze 10 vragen tellende quiz
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Tepels, trenchcoats en tijdloze elegantie: deze trends van op de catwalks zal je ook echt willen dragen
-
Een handige kit van 1,97 euro belooft je in één swipe de perfecte smokey eye: onze beautyredactrice doet de test
Een tool die je in één ‘swipe’ een perfecte smokey eye laat zetten: dat klinkt erg handig, maar ook... te mooi om waar te zijn? Onze beautyredactrice Sophie doet de test. De foto’s op de website doen dromen, de prijs van nog geen twee euro des te meer. Maar werkt het speciale borsteltje ook echt? -
Een gehydrateerde, glanzende huid tijdens de Ramadan? Expert geeft advies: “Dit product heb je elke dag nodig”
Een maand vasten tijdens de ramadan heeft een impact op je lichaam en geest. Maar ook op je huid. Hoe zorg je ervoor dat je gelaat tijdens deze periode toch mooi en gezond blijft? Huidexperte Hydia Rahou deelt de do’s en don’ts van skincare tijdens het vasten. “Was of douch je niet met heet water.” -
-
‘Scalp picking’ is het nieuwe ‘pimple popping’. Is dat wel een goed idee? “Mensen met psoriasis: opgelet”
-
PREMIUM
GETEST. Iedereen wil de nieuwe Dyson Airstrait, de opvolger van de Airwrap. Maar is hij echt 499 euro waard?
Na hun peperdure, maar gehypete Airwrap lanceert Dyson nu de Airstrait: een ‘stijltang’ die met slimme technologie je natte haren instant steil maakt. Zónder hitteschade. Prijskaartje? 499 euro, 50 euro minder dan de Airwrap die wel zés tools in een is. Is Dysons nieuwe creatie dat geld waard? Is hij echt zo bijzonder? Onze beautyredactrice test hem: “Blijkbaar houd ik ’m op zijn kop. Tip: níét doen.” -
PREMIUM
Yeezy sneakers geveild vanaf 1 miljoen dollar: wat bezielt 'sneakerheads' om zo veel geld te betalen? 2 Belgen over hun passie
Bij veilinghuis Sotheby’s kan je bieden op een paar sneakers. De beginprijs? 1 miljoen dollar, alsjeblieft. Het gaat om bijzondere Nike Air Yeezy’s, die Kanye West nog gedragen heeft in 2008. Meer dan ooit zijn mensen bereid om grote bedragen neer te tellen voor exclusieve schoenen, ook bij ons. En ze hebben er heel wat voor over. “Velen geven duizenden euro’s uit aan een paar sneakers dat ze in hun kast zetten als onderdeel van hun collectie", vertelt sneakerhead Dieter Bruijninckx (25) van vintagewinkel Karat. -
PREMIUM
3 Vlamingen die hardcore in kleding van Dries Van Noten investeerden: “Als ik de trap oploop en die split valt open, dat dóét iets”
-
Louis Vuitton brengt gezichtsscherm op de markt dat je kan dragen als pet
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
Ben je een hooikoortslijder? Dan kan je heel wat doen om klachten te voorkomen en verminderen: van vaker stofzuigen en een zonnebril dragen tot pillen slikken. Onder de efficiëntste wapens in de strijd bevinden zich ook luchtreinigers. HLN Shop focust op twee toestellen. -
“Zodat onze kinderen niet hetzelfde moeten ervaren.” Wendy en Callie creëren slim product voor Belgen met krul- of kroeshaar
Wat hebben een businesscoach en een chemicus gemeen? Hun prachtige krullen en het verlangen om andere Belgische vrouwen met krullend of kroeshaar te redden van de struggles die ze zelf ook zo goed kennen. Wendy (30) en Callie (25) werkten jaren aan hun innovatieve product, na jaren te lijden onder het stigma dat op hun natuurlijke lokken rust. “Ik kreeg op den duur brandwonden.” -
Gouden Giro2
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts