Vrachtwagenconstructeurs bouwen Europees netwerk laadstations

De autobouwers Volvo, Daimler en Volkswagen starten een samenwerkingsverband dat over heel Europa een netwerk van laadstations voor vrachtwagens en autobussen moet aanleggen. Daarover hebben de drie partijen een princiepsakkoord gesloten. De drie constructeurs zullen 500 miljoen euro investeren in de bouw en de uitbating van 1.700 laadstations die op strategische locaties en langs de grote autoroutes in Europa zullen worden geïnstalleerd.

Tegen eind dit jaar zou de samenwerking concrete vorm moeten aannemen en gehoopt wordt volgend jaar met de activiteiten van start te kunnen gaan. Daarbij hopen de initiatiefnemers het netwerk laadstations nog gevoelig verder te kunnen uitbouwen. Daarvoor wordt gekeken naar mogelijke bijkomende partners.

Katalysator

“Het samenwerkingsverband moet een katalysator worden om tegen het midden van deze eeuw een emissieneutraal vrachtvervoer, zoals door de Europese Unie wordt nagestreefd, te kunnen realiseren”, merken waarnemers op. “Een gebrek aan oplaadinfrastructuur is tot nu toe een van de belangrijkste drempels geweest die zowel particulieren als vrachtvervoerders afremt om naar elektrische mobiliteit over te stappen.”

“Door de bouw van die infrastructuur voor hun rekening te nemen, kunnen Volvo, Daimler en Volkswagen niet alleen een antwoord voor dat probleem formuleren, maar kunnen ze ook de verkoop van hun eigen elektrische vrachtwagens stimuleren.”

“De Europese vrachtwagenfabrikanten hebben zich gezamenlijk tot doel gesteld om tegen het midden van deze eeuw klimaatneutraal te functioneren”, getuigde Martin Daum, topman van Daimler Truck. “Het is daarvoor echter essentieel dat het opbouwen van de juiste infrastructuur hand in hand gaat met de introductie van emissieneutrale vrachtwagens op de markt.”

De samenwerking tussen Volvo en Daimler is niet nieuw. In mei maakten de twee bedrijven al een samenwerking bekend voor de bouw van brandstofcellen op basis van waterstof. Die brandstofcellen zouden bedoeld zijn voor vrachtwagens voor het transport op langere afstanden. Die collaboratie moest de ontwikkelingskosten verlagen en diende bovendien de productievolumes verhogen.

Voor de uitbouw van het netwerk laadstations wordt die samenwerking nu uitgebreid met Traton, de truckdivisie van Volkswagen. “Deze collaboratie is een nieuw signaal dat grote bedrijven vaak aansturen op een samenwerking om klimaatgerelateerde problemen in de industrie op te lossen”, zeggen de waarnemers.

Uitnodiging

De European Automobile Manufacturers Association (Acea) heeft eerder al opgeroepen om in Europa tegen het einde van dit decennium 50.000 laadstations in dienst te nemen. Matthias Gruendler, topman van Traton, zei dat er een investering van ongeveer 10 miljard euro nodig zal zijn om de Europese verkeersinfrastructuur tegen het midden van deze eeuw volledig met elektriciteit uit te rusten.

Volvo benadrukte nog dat deze onderneming tevens een uitnodiging is naar andere partijen uit de industrie, zoals autofabrikanten of overheden, om samen te werken aan een snelle expansie, die volgens de Zweedse constructeur noodzakelijk is om de klimaatdoelstellingen te bereiken.

De laadstations van het samenwerkingsverband zullen merkonafhankelijk opereren. De installaties zullen chauffeurs toelaten om hun vrachtwagens weer op te laden tijdens de verplichte rustpauzes van 45 minuten die in de Europa aan het vervoer op lange afstand worden opgelegd.

De joint venture zal onder een eigen naam vanuit een hoofdkwartier in Amsterdam werken. Volvo, Daimler en Traton krijgen een gelijk aandeel in de nieuwe onderneming, maar zullen op alle andere vlakken concurrenten blijven.

(jvdh)

Meer