Nieuw Verkeersveiligheidsplan: "37 maatregelen moeten zorgen voor 0 verkeersdoden tegen 2050"

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) heeft haar nieuwe Verkeersveiligheidsplan bekendgemaakt. Ze zat daarvoor samen met verkeersexperten, lokale besturen en politiezones, belangenorganisaties en verkeersslachtoffers. Met 37 maatregelen wil ze dat er tegen 2050 geen enkele verkeersdode meer valt, "maar ik blijf erbij dat dit een permanent en dagelijks streefdoel moet zijn." 

Vorig jaar stierven 484 slachtoffers bij een verkeersongeval. Met het nieuw Verkeersveiligheidsplan 2021-2025 "Actieve weggebruikers centraal" kiest minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) voor een nieuwe aanpak. Die aanpak draagt de naam MIA, Mobiliteit Innovatief Aanpakken.

"Met MIA wil ik komaf maken met ingewikkelde procedures en lange doorlooptijden die de aanpak en uitvoering van infrastructurele werken of verbeteringen verhinderen of vertragen", stelt Peeters. "De doelstelling in het verkeersveiligheidsplan is niet voor niks het verminderen van het aantal verkeersslachtoffers door middel van de preventie van ongevallen."

de belangrijkste gesprekken waren met slachtoffers die ternauwernood aan het ergste zijn ontsnapt, en met nabestaanden van slachtoffers

Lydia Peeters, minister van Mobiliteit en Openbare Werken (Open VLD)

De minister richtte een taskforce op waarin een groep van mobiliteitsexperten als Johan De Mol (UGent), Tom Brys (IMOB Hasselt), Kris Peeters (PXL) en Koen Van Wonterghem (OVK) zetelen. Met haar "Alliantie Veilig Onderweg" ging ze daarnaast in gesprek met belangenorganisties, lokale besturen en politiezones.

"Maar de belangrijkste gesprekken waren met slachtoffers die ternauwernood aan het ergste zijn ontsnapt, en met nabestaanden van slachtoffers. Hun schrijnende verhalen blijven me bij en helpen me er steeds aan herinneren dat achter de cijfers gezichten schuilen", aldus Peeters.

Negen aandachtspunten

Het plan focust op negen aandachtspunten waarin de actieve weggebruiker een prominente plaats krijgt. Meer bepaald gaat het om ongevallen met voetgangers, met fietsers, met gemotoriseerde tweewielers, met onervaren weggebruikers, met senioren, met (lichte) vrachtwagens. De laatste drie punten spitsen toe op rijden onder invloed, snelheid en afleiding achter het stuur. 

Daarom stellen we in onze missie dat we het aantal dodelijke en zwaargewonde verkeersslachtoffers zo snel mogelijk tot nul willen herleiden

Lydia Peeters

Om die aandachtspunten aan te pakken stelt de minister 37 maatregelen voor. Zo moet een evaluatie van de rijopleiding categorie B gebruikt worden om verbeteringen door te voeren. Ook wil de minister in gesprek gaan met koerier- en bezorgbedrijven over verkeersveiligheid. Met de bundel aan maatregelen wil de minister zowel de wegbeheerder, de weggebruiker, lokale besturen, politiezones, onderwijsinstellingen en bedrijven motiveren om van verkeersveiligheid een prioriteit te maken. 

"Mijn ambitie is duidelijk", meent Lydia Peeters. "Een vermindering van het aantal verkeersslachtoffers van 25 procent tegen 2025, van 50 procent tegen 2030 en geen voetgangers- en fietsdoden meer tegen 2040. Tegen 2050 willen we de Europese "vision zero"-doelstelling, nul verkeersdoden, bereiken, maar ik blijf erbij dat dit een permanent en dagelijks streefdoel moet zijn. Daarom stellen we in onze missie dat we het aantal dodelijke en zwaargewonde verkeersslachtoffers zo snel mogelijk tot nul willen herleiden, dus wat mij betreft met onmiddellijke ingang."

Meest gelezen