Koalatest peilt de taalkennis van je kleuter
De Koalatest. Zo heet de taalscreening die kindjes in de derde kleuterklas vanaf volgend schooljaar moeten afleggen.
Voorkomen dat kinderen met onvoldoende kennis van het Nederlands aan het eerste leerjaar beginnen. Dat is in een notendop het doel van de nieuwe Koalatest die minister Ben Weyts (N-VA) vanaf komend schooljaar op de derde kleuterklas loslaat. Dat die test er zou komen, wisten we al, maar onderzoekers van de KU Leuven hebben nu het concrete instrument klaar. Koala heet die dus. Met een beetje goede wil moeten we daar een samentrekking van ‘kleuteronderwijs’ en ‘luistervaardigheid’ in lezen. ‘De koala is ook een gepaste mascotte’, zegt het kabinet van Weyts. ‘De test moet kleuters helpen om hoog te klimmen.’
Zeven taken
Concreet bestaat de test uit zeven taken: verschillende doe-, zoek- en kiesopdrachten (zie onder). Spreek- of schrijfopdrachten zijn voor 5-jarigen nog niet aan de orde. Het is telkens de juf of meester die de test afneemt en beoordeelt of ze de opdracht naar behoren uitvoeren. ‘De Koalatest is heel kindvriendelijk: de kleuters zullen vaak niet doorhebben dat ze een test afleggen’, zegt Weyts.
Na de test krijgen de kinderen een score die hen indeelt in drie kleurenzones. Bij groen beheersen ze het Nederlands in voldoende mate, bij oranje hebben ze mogelijk extra ondersteuning nodig en bij rood intensieve begeleiding. Lukt het ondanks die extra hulp niet om de taalachterstand in te halen, dan kan de klassenraad adviseren om de derde kleuterklas over te doen. Leggen ouders dat advies naast zich neer, dan krijgen kinderen in het eerste leerjaar een ‘taalintegratietraject’. Weyts denkt in de eerste plaats aan aparte taalbadklassen.
De kinderen moeten de test tussen 10 oktober en 30 november afleggen. Om scholen te helpen bij de afname en het bijspijkeren van leerlingen, maakt Weyts 12 miljoen euro vrij. ‘Goed voor 240 extra voltijdse krachten.’
Enkele ‘koalaproeven’
De leerkracht vraagt aan de kindjes om verschillende handelingen uit te voeren met een hoepel, zoals in de hoepel gaan staan of die met gestrekte armen boven het hoofd houden.
De kleuters krijgen een tekening en daarop moeten ze verschillende elementen met elkaar verbinden door een lijn te trekken. Ze krijgen bijvoorbeeld de vraag om het snoepje op de grond in de grote vuilnisbak naast het raam te gooien. Met een stift moeten ze dan een lijn trekken van het snoepje naar de vuilnisbak.
De kleuters krijgen vragen over de lievelingsboeken van verschillende personages. Zo luistert Judith het liefst naar verhalen over dieren. De kinderen krijgen boeken te zien, met op één boek een foto van een paard. Het is de bedoeling dat de kinderen het lievelingsboek van Judith omcirkelen.
Verwante artikels
‘De teneur dat leerkrachten te weinig werken: dat doet pijn’