Volkswagen wil dat tegen 2030 helft van verkochte wagens elektrisch is
De Duitse autobouwer Volkswagen wil dat tegen 2030 de helft van de modellen elektrisch zijn. Dat blijkt uit de nieuwe strategie, die het bedrijf dinsdag bekendmaakte.
Het masterplan van het bedrijf in het Noord-Duitse Wolfsburg met de naam ‘New Auto’ is onder meer gefocust op het versterken van de digitalisering en de promotie van elektrische voertuigen en mobiliteitsdiensten. Met de nieuwe strategie moeten "synergieën ontstaan die vroeger onmogelijk waren", zei VW-CEO Herbert Diess dinsdag. De wereldwijde auto-industrie is zichzelf volop aan het heruitvinden met het oog op de veranderende vraag van consumenten en de druk om meer rekening te houden met het milieu.
Volkswagen, de grootste Europese autobouwer en de tweede wereldwijd na Toyota, wil ook de ecologische voetafdruk per wagen verkleinen met 30 procent in vergelijking met 2018. Tegen 2040 moet bijna 100 procent van alle nieuwe voertuigen in de belangrijkste markten klimaatneutraal zijn.
Volkswagen wil op deze manier de Amerikaanse groep Tesla voorbijsteken als de marktleider in de e-mobiliteit.
De nieuwe strategie is opgebouwd rond een geleidelijke ontwikkeling van vier platformen, waaronder de technische basis van batterijaangedreven wagens. Daarnaast wil Volkswagen de software in de wagens verbeteren, net als de productie van batterijcellen en nieuwe mobiliteitsdiensten. Ook wil de groep de kosten verminderen door de technische standaarden voor heel de groep te standaardiseren.
De investeringen in de software moeten ook de deur verder openzetten voor zelfrijdende voertuigen. Bedoeling is om de autonome voertuigen samen te brengen op mobiliteitsplatformen en op termijn "het grootste neurale netwerk van autonome voertuigen te creëren". Volkswagen test nu al autonome bussen in München, meer projecten in Duitsland, de Verenigde Staten en China zullen nog volgen. Tegen het WK Voetbal in Qatar eind 2022 moeten er daar zelfrijdende elektrische bussen van VW rijden op de weg.
Batterijfabrieken
Volkswagen had eerder ook al plannen bekendgemaakt voor miljardeninvesteringen voor het uitbreiden van het aantal elektrische en hybride modellen, en de productie van eigen batterijcellen. De autobouwer wil eigen batterijfabrieken bouwen en gaat een partnerschap aan met de Chinese batterijcelfabrikant Gotion High-Tech in zijn site in Salzgitter, in het centrum van Duitsland. De productie van batterijcellen moet daar in 2025 van start gaan. In verschillende Europese landen worden in de komende jaren nog vijf bijkomende fabrieken gebouwd.
Ook hoopt VW tegen 2025 in Spanje te kunnen beginnen met de productie van zijn ‘Small BEV’-serie, van kleine elektrische voertuigen. Het bedrijf wacht nog op steun van de overheid voor het project.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Wat mag jij wel/niet doen met het geld op de rekening van je kind?
-
CO2-uitstoot nieuwe auto's goed 14 procent hoger dan autobouwers zeggen
Het verschil tussen de schattingen van de autobouwers van de CO2-uitstoot van nieuwe wagens en de werkelijke uitstoot is in 2022 verder vergroot. Dat blijkt uit een studie van het Duitse milieu-onderzoeksbureau ICCT. De uitstoot van nieuwe wagens lag in 2022 14,1 procent hoger dan wat de constructeurs zelf aankondigden - in 2018 bedroeg het verschil nog 7,7 procent. -
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
Ben je een hooikoortslijder? Dan kan je heel wat doen om klachten te voorkomen en verminderen: van vaker stofzuigen en een zonnebril dragen tot pillen slikken. Onder de efficiëntste wapens in de strijd bevinden zich ook luchtreinigers. HLN Shop focust op twee toestellen. -
-
Bosch schrapt tot 1.500 banen: “Nood aan meer investeringen en minder personeel”
-
HLN Drive
Ecologisch, stevig en ruim: deze elektrische SUV's kwamen dit jaar uit
Geen koetswerkvorm is zo populair als de SUV. Wie zowel wil genieten van het comfort van een ruime, stevige wagen én tegelijk zijn ecologische voetafdruk wil verkleinen, kan voor een elektrische SUV kiezen. Hoewel de SUV’s met stekker een trage start kenden, worden ze nu steeds populairder. HLN Drive neemt de wagens die dit jaar uitkwamen onder de loep en vertelt je welke modellen het overwegen waard zijn. -
PREMIUM
Onze auto-expert geeft zijn top vijf beste hatchbacks: “Qua zuivere rijervaring kan de SUV niet tippen aan een ‘gewone’ hatchback”
We zijn verslaafd aan de SUV. Hoogbouw op wielen. Terwijl een gewone hatchback - vier deuren en een achterklep, maar vooral lager bij de grond - beter rijdt. “Dat zeg ík niet, wel de wetten van de fysica”, aldus onze auto-expert Joost Bolle. Hij geeft zijn top vijf van hatchbacks, in het populairste C-segment, én een exclusieve test van de nieuwe Peugeot 308. -
Stellantis plant twee elektrische wagens van minder dan 25.000 euro
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
-
Prijsverlagingen wegen op winst bij Tesla
De Amerikaanse fabrikant van elektrische wagens Tesla heeft door prijsverlagingen zijn nettowinst tijdens het eerste kwartaal met een kwart zien terugvallen, ondanks een stevige stijging van de verkoop. Dat heeft het bedrijf, geleid door miljardair Elon Musk, woensdag bekendgemaakt. -
Winst Duitse autobouwers Mercedes en Volkswagen keldert
De Duitse autobouwers Mercedes-Benz en Volkswagen zagen de verkoopcijfers van hun auto’s - en daarmee ook de winst - flink dalen in de eerste drie maanden van het jaar. Dat komt onder andere door de “matige vraag” naar elektrische auto’s volgens Mercedes. “Zoals verwacht begint het jaar traag”, zegt financieel topman Arno Antlitz van Volkswagen. -
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog