Deze Opel was ooit net zo snel als een Ferrari Testarossa
De Franse firma Artcurial veilt binnenkort een Lotus Omega. De vierdeurs sedan was zo snel als een Ferrari Testarossa en werd in 1990 uitgeroepen tot snelste sedan ter wereld.
De Britse sportwagenfabrikant Lotus zorgde ervoor dat de Opel Omega in 1990 een topsnelheid haalde van 272 km/u. In vijf seconden bereikte de wagen een snelheid van 100 km/u en na 17,3 seconden werd zelfs de grens van 200 km/u doorbroken. Daarna bleef de opgefokte motor doorstomen totdat de meter bijna de 300 km/u grens aantikte.
De prijs was ook vrij exclusief: de Lotus Omega stond voor 125.000 Duitse mark in de etalage van de Opel-dealer. Dat is een beetje alsof het Opel van nu een Lotus Insignia aanbiedt voor de prijs van een Porsche 911 en met de prestaties van een Mercedes AMG GT. Bizarre prestaties in een vrij doorsnee auto dus.
Engeland
Opel bouwde de auto in Duitsland en stuurde deze vervolgens naar Lotus in Engeland. Beide merken waren toen nog in handen van het Amerikaanse General Motors. De Britten regelden de hele zaak: eerst werd de motor vervangen door een zescilinder lijnmotor met een cilinderinhoud van 3,6 liter. Die werd vervolgens voorzien van een cilinderkop met vier kleppen en twee turbo's plus intercoolers. Daardoor ontwikkelde de auto 377 pk bij 5.200 toeren. Ook de bak, remmen, wielkasten en chassis werden aangepast of vervangen.
Deze auto met chassisnummer 644 werd in januari 1993 afgeleverd in Frankrijk en is daar tot op de dag van vandaag gebleven. Drie eigenaren en 91.000 kilometer verder is de auto nu beschikbaar voor een nieuwe eigenaar. Echt duur is de auto niet in vergelijking met andere snelle auto's uit die tijd. Artcurial schat de waarde van dit exemplaar, dat op 19 juli 2021 in Monaco wordt geveild, op 30.000 tot 50.000 euro.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
Ben je een hooikoortslijder? Dan kan je heel wat doen om klachten te voorkomen en verminderen: van vaker stofzuigen en een zonnebril dragen tot pillen slikken. Onder de efficiëntste wapens in de strijd bevinden zich ook luchtreinigers. HLN Shop focust op twee toestellen. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
-
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
-
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen
Vogelpoep is heel schadelijk voor je auto. Vooral de lak kan er erg van afzien. Het is dus belangrijk om dat goedje zo snel mogelijk te verwijderen. Maar hoe krijg je die harde uitwerpselen los zonder daarbij krassen te maken? -
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
Wie een auto wil kopen, maakt (meestal) een proefrit. Ook al duurt die al bij al niet lang, zo’n tochtje geeft je meteen een goed idee van wat de wagen waard is en hoe je je voelt achter het stuur. Independer.be geeft een handvol gouden tips om op te letten tijdens die rit, ook in verband met je verzekering. -
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
-
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
-
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
Meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto, blijkt uit kwartaalcijfers van vakfederatie Traxio. Op één jaar tijd steeg het aandeel van elektrische wagens op de occasiemarkt van 1,7 naar 2,8 procent. In absolute cijfers ging het bijna om een verdubbeling: 5.090 auto’s tijdens de eerste drie maanden van dit jaar tegenover 2.708 vorig jaar. Welke modellen zijn populair en waar moet je extra op letten als je zelf een occasie-EV koopt? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit: “Eén zaak is van levensbelang”. -
160
Pas een boete als je meer dan 127 km/u op autosnelweg rijdt? Vias pleit voor strengere controles
Verkeersinstituut Vias doet nogmaals een oproep om de technische tolerantiemarge van snelheidsmetingen te verlagen. Momenteel bedraagt die marge 6 kilometer per uur, maar Vias pleit voor een maximale marge van 3 kilometer per uur. “Een lagere tolerantie zal de gemiddelde snelheid zeker mee doen dalen”, zegt woordvoerder Stef Willems in ‘Het Nieuwsblad’. -
PREMIUM
“Op één vlak ging Dacia nu wel te ver”: onze autokenner test de nieuwe Duster, die alweer een ‘prijskraker’ is
3 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageeregbert vansteenstraeten
Bart Natens
egbert vansteenstraeten