"De politiek heeft hele luchthavendossier slecht aangepakt"

Volgens het actieplatform #keepourairportjobs heeft de politiek het luchthavendossier de afgelopen decennia slecht aangepakt. Het platform dringt er bij de verschillende beleidsmakers op aan om tegen 20 februari een akkoord over de geluidsnormen rond Brussels Airport te vinden. Op iets langere termijn vraagt de actiegroep een sluitend juridisch kader voor de luchthaven, zoniet komen 60.000 jobs in gevaar.

"Het geruzie over de geluidsnormen sleept nu al aan sinds de jaren 2000", zegt Geert Keirens aan onze redactie. "De politiek heeft het hele dossier slecht aangepakt. Eerst was er het faillissement van Sabena, daarna het hele gedoe dat tot het vertrek van DHL heeft geleid en nu dreigen opnieuw maatschappijen te vertrekken omwille van de boetes die Brussel wil opleggen." Volgens de woordvoerder van het actieplatform #keepourairportjobs is Brussels Airport mede daardoor veel minder gegroeid dan de concurrentie in Amsterdam of Frankfurt.

De hele luchthavengemeenschap smeekt om een oplossing voor de geluidsnormen door een gelijkschakeling van die normen voor heel het land. "De Brusselse normen zijn absurd streng", zegt Keirens. "Het vliegtuiggeluid wordt gemeten door sensoren die opgesteld staan aan de rand van het Brussels Gewest. Omdat het geluid op sensorniveau wordt gemeten in plaats van aan de bron verschilt het waargenomen geluid voor hetzelfde vliegtuig vaak naargelang van de weersomstandigheden."

Hij dringt aan op snelle duidelijkheid over de geluidsnormen en wil op de iets langere termijn een stabiel wettelijk kader over de geluidsnormen en de vluchtroutes. "Dan is er ten minste duidelijkheid voor de luchtvaartmaatschappijen die actief zijn op Brussels Airport." Keirens erkent dat er rekening moet worden gehouden met de omwonenden van de luchthaven, maar vraagt ook aandacht voor het luchthavenpersoneel.

Onrust neemt toe

Volgens Keirens heerst er onrust bij het personeel. "20.000 mensen verdienen dagelijks hun brood dankzij hun job op Brussels Airport", weet hij. "Voor iedere job op de luchthaven worden en nog eens twee bij gecreëerd op andere plaatsen. Dat maakt samen 60.000 jobs. Een getal dat je moeilijk kan bevatten, maar als die jobs verdwijnen, is dat ongeveer even veel als bijna 30 keer Caterpillar Gosselies, 10 keer Ford Genk of 4 keer Sabena."

"Er werken niet alleen Vlamingen op de luchthaven, maar ook meer dan 3.000 Brusselaars. Er werken zelfs meer collega's uit Brussel en Wallonië op Brussels Airport dan op de luchthavens van Luik en Charleroi samen", aldus Keirens. "Wij zijn allemaal trots op onze job en op onze luchthaven, die de voorbije jaren meermaals uitgeroepen werd tot beste luchthaven ter wereld, zowel voor vracht als voor passagiers."

"We doen dan ook een warme oproep naar iedereen die ooit via Brussels Airport heeft gereisd, of er familieleden of vrienden ging uitzwaaien of verwelkomen, om ons te steunen", klinkt het nog. Via de website keepourairportjobs kunnen mensen hun steun betuigen en een digitale postkaart naar premier Charles Michel sturen. "We zijn nog maar begonnen, en rond 10 uur vanmorgen hadden we al bijna 3.000 steunbetuigingen", aldus Keirens. Hij stelt nog meer acties in het vooruitzicht, onder meer via de sociale media.

Meest gelezen