Veel beter dan Tesla: hier is de elektrische auto met de beste actieradius op de markt

Tesla wordt vaak voorgesteld als DE referentie wat de elektrische wagens betreft, vooral als het gaat om hun actieradius. Maar een auto die op het punt staat de Europese markt te betreden, is erin geslaagd om de grenzen te verleggen en het beste product van Elon Musk met bijna 100 km te verslaan.

Met minder dan een jaar te gaan voor de start van de productie heeft de Lightyear One het wereldrecord voor de grootste actieradius op een enkele acculading voor een elektrisch voertuig verbroken. De wagen reed op de testbaan in Adenhoven, Duitsland, en deed er bijna 9 uur over om een afstand van van 709 kilometer af te leggen, met een gemiddelde snelheid van 85 km/u. Ter vergelijking: de Tesla Model 3 Long Range heeft een bereik van 614 kilometer.

Extra bereik dankzij zonnepanelen

De Lightyear One, ontworpen door het Nederlandse bedrijf Lightyear, heeft een batterij van 60 kWh. Het heeft ook vijf zonnepanelen. Deze voegen ongeveer 12 kilometer bereik toe per uur opladen. Tijdens de testrit onder een bewolkte Duitse hemel kon de auto 3,4 kWh aan de zonnepanelen onttrekken, waardoor hij een natuurlijke actieradius van bijna 40 kilometer had. Hij verbruikt 83Wh/km en kan in minder dan 10 seconden van 0 naar 100 km/u optrekken. Deze indrukwekkende prestatie heeft een prijs: 150.000 euro.

Theoretisch zou de Lightyear One een bereik van 724 km moeten hebben. De ontwikkelaars zijn nog maar enkele kilometers verwijderd van die doelstelling en ze hebben nog enkele maanden om dat te bereiken. De productie van de auto begint in de eerste helft van 2022.

Verwachtingen overtroffen

“Deze vroege test heeft absoluut onze verwachtingen overtroffen. We weten dat we nog kunnen verbeteren, bijvoorbeeld de aerodynamica, de aandrijflijn, de remmen en de ophanging. We zijn dus erg blij met deze eerste resultaten,” zegt Lex Hoefsloot, CEO van Lightyear, in een interview met Electrek.

Aanvankelijk zullen slechts 946 eenheden de Nederlandse fabriek verlaten. Zij zullen alleen in Europa worden verkocht, hoofdzakelijk in Zwitserland en Noorwegen. Lightyear werkt al aan een tweede auto, die ook elektrisch zal zijn en op zonne-energie zal rijden.

Lees ook:

Meer
Auto