Wat een suspense: Hamilton knalt Verstappen al in openingsronde uit de race, waarna hij na bloedstollend einde ook nog zege pakt
Formule 1Lewis Hamilton heeft een tumultueuze Formule 1-manche van Groot-Brittannië gewonnen. De zevenvoudige wereldkampioen tikte na een halve ronde WK-leider Max Verstappen aan, waardoor de Nederlander ongenadig hard in de bandenmuur vloog. De medische situatie van Verstappen lijkt oké, al ondergaat hij wel nog bijkomend onderzoek. Hamilton kreeg tien seconden straftijd, maar rolde in de voorlaatste ronde alsnog de onfortuinlijke Charles Leclerc op, die na de herstart een hele race op kop reed, maar dus zijn eerste overwinning van het seizoen door de neus zag geboord. In het WK-klassement ziet Verstappen zijn voorgift op Hamilton logischerwijze flink slinken.
Vanop de pole dacht Max Verstappen rivaal Lewis Hamilton een nieuwe tik uit te delen. In het hol van de leeuw, nog wel. Verstappens plannetje hield amper een halve ronde stand. Hamilton vertrok goed, bestookte de Nederlander meermaals en het was de Brit die bij een nieuw inhaalmanoeuvre een tik uitdeelde. Helaas letterlijk. De gevolgen waren desastreus. Verstappen vloog in de Copse-bocht ongenadig hard in de bandenmuur. Met hulp kroop-ie uit het wrak, wuifde hij naar de Oranje-fans en stapte hij op eigen houtje de ambulance in.
Geen zware blessures, zo lijkt op het eerste gezicht, al volgt er straks nog een uitgebreide medische check-up. “Het ziet er in eerste instantie wel goed uit” vertelde vader Jos bij AD. “Het was zeker een flinke klap. Max voelde zich licht in het hoofd en gaat naar het ziekenhuis voor een CT-scan. Hij had ook pijn aan de schouders en zag een beetje blauw overal.”
De organisatie koos voor de rode vlag. Het takelen van de Red Bull bleek een hele klus. Ondertussen woedde de discussie of Hamilton fout trof. Volgens hemzelf niet - “Ik gaf Max voldoende ruimte”. Red Bull-baas Christian Horner zag het anders. “Hamilton treft alle schuld. Ik hoop dat er naar gehandeld wordt.” De FIA boog zich over de zaak, uiteindelijk kreeg Hamilton tien seconden straftijd te vervullen bij de eerste pitstop.
Een veertigtal minuten na de crash kwam de hervatting van de wedstrijd. Leclerc profiteerde van het incident om naar de kop te gaan en vertrok dus bij de herstart vanaf P1. De jonge Monegask deed het prima, reed Hamilton op anderhalve seconde, kampte even met motorproblemen, maar bleef comfortabel leider, ook al omdat de Brit dus die straftijd kreeg.
Voorlaatste ronde
Ook na het rondje pitstops bleef Leclerc secuur sturen. Bottas nam na de pit van Hamilton P2 even over en was de eerste achtervolger, maar kreeg geen sikkepit van de achterstand af. En toen kwam plots Hamilton opzetten - gedreven door de straftijd -, met het ene aalvlugge rondje na het andere. Eerst ging hij makkelijk voorbij Bottas - teamorders - nadien vloog hij richting de onfortuinlijke Leclerc. Op negen ronden van het einde: een verschil van zeven seconden. Op zes ronden van het einde: drie seconden en in de voorlaatste ronde ging Lewis hem voorbij... De 140.000 (!) fans door het dolle heen, hún nationale held had het laatste woord.
De vierde zege van Hamilton dit seizoen. Verstappen blijft WK-leider, maar de voorgift is aanzienlijk geslonken. Van de 33 punten voor de race blijven er slechts 8 over. Op 1 augustus is de volgende wedstrijd in Hongarije.
Hamilton: “Agressief van beide kanten”
Hamilton wilde na de race geen schuld bekennen. “Het begin was agressief van beide kanten, maar volgens mij zat ik naast Max in de bocht. Het was een moeilijke race, maar dankzij het publiek en geweldig teamwork hebben we gewonnen. Het thuispubliek is het beste. Een droom wordt werkelijkheid.” Voor nummer twee Charles Leclerc was die plek geen teleurstelling. “Het was een goede race, maar ik had aan het einde een beetje te weinig snelheid. We zijn met Ferrari op de goede weg, ik kijk uit naar de rest van het seizoen.”
Liveblog
HAMILTON WINT!
HAMILTON VOORBIJ LECLERC!
De eerste aanval is de goeie!
50/52: verdedigen
Dat wordt verdedigen voor Leclerc. Hamilton zit bijna onder zijn vleugel!
49/52: 1,3 seconden is het verschil!
47/52: twee seconden...
Hamilton: "Kan ik hem nog grijpen?"
Engineer: "Absoluut", met nog wat bliepjes erachter.
Leclerc lijkt een vogel voor de kat... Nog twee seconden op 5 ronden van het einde.
46/52: Onder de vier seconden!
1. Leclerc
2. Hamilton: +3.9
44/52: 5,4 seconden
"Pushen tot het einde", krijgt Leclerc te horen. Maar Hamilton knijpt er alweer een seconde af! 5,4 seconden.
44/52: Vettel out
Ondertussen heeft Vettel zijn auto binnen moeten zetten. Hij is dus de tweede uitvaller na Verstappen.
43/52: Spannend!
De data-experts van de F1 hebben berekend dat hij over negen rondes bij de Monegask is. Komt het dan weer aan op de laatste ronde? Op weg naar een spannend einde!
41/52: Hamilton voorbij Bottas
Uiteraard gaat Hamilton makkelijk voorbij Bottas. Nu op weg naar Leclerc? Het verschil is 7,3 seconden. De jonge Monegask kan nog niet op zijn twee oren slapen...
39/52: teamorders?
Bottas nu toch weer dat dichter bij Leclerc: 8 seconden. Straks krijgt hij wellicht teamorders om Hamilton te laten passeren. Het zou niet voor het eerst zijn.
36/52: Bottas maakt zich zorgen
"Met deze pace ga ik het niet tot het einde volhouden", aldus Bottas. Enkel goed nieuws dus voor Leclerc. Hamilton zit ondertussen op 2,5 seconden van zijn ploegmaat.
33/52: Hamilton richting Bottas
Hamilton via DRS voorbij Norris. Nu zit hij op 4 seconden van Bottas. Dat gaat snel... De kloof tussen Leclerc en Bottas is wel aanzienlijk: 9,3 seconden. Sterke Monegask!
30/52: stand van zaken
1. Leclerc:
2. Bottas: + 7,1
3. Norris: + 11,9
4. Hamilton: + 13,1
5. Ricciardo: + 16,1
30/52: ook leider Leclerc binnen
En nu Leclerc binnen. Dat gaat vlotter! 2,6 seconden. Hij blijft logischerwijze op P1. Bottas is nu zijn naaste belager. De Fin zit op 6,7 seconden.
29/52: Sainz komt binnen
Pitstop Sainz, maar het loopt volledig fout bij de linkervoorband! Een pit van 12 seconden. Een ramp voor de Spanjaard, die terugtuimelt naar de zesde stek.
28/52: Hamilton in pits
Belangrijk! Hamilton duikt de pits in. Eerst de tien seconden straftijd, nadien snel een nieuw setje banden opleggen. Hij komt als vijfde, na Norris, de baan op. Sainz is tweede achter Leclerc, maar de twee Ferrari-piloten moeten nog de pits in.
27/52: goed ritme
Hoelang Leclerc nog op dit ritme kan rondrijden, is de vraag. "Voorlopig gaat het wel goed." Hij blijft inderdaad rondjes van 1:32 afmalen. Hamilton gaat niet sneller.
24/52: Bottas voor Norris!
En jawel, Bottas profiteert optimaal. Hij keert voor Norris terug de baan op.
23/52: slechte stop voor Norris
Een slechte pit van Norris. Zo'n zes seconden staat hij stil. Dat wordt lastig om te profiteren van de straftijd van Hamilton en mogelijk haalt ook Bottas hem nu in!
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Update28
“Ik heb rook, brand, brand!”: drama voor Verstappen, die door remproblemen moet opgeven in Melbourne, Sainz en Ferrari profiteren
Geen hattrick voor Max Verstappen, die met een remprobleem ook zijn winstkansen (letterlijk) in rook op zag gaan in Melbourne. Verstappen moest al na vijf ronden opgeven door remproblemen, Ferrari profiteerde maximaal. Met een geweldige comeback van winnaar Carlos Sainz, twee weken na een blindedarmoperatie. -
PREMIUM8
Onze F1-watcher hoort in Suzuka hoe geruchtenmolen rond Verstappen overuren draait: “Deal met Mercedes erg dichtbij, als je alles samenlegt”
Onze man ter plaatse houdt ook in Suzuka zijn dagboek bij. Ontdek de echte reden waarom het (tweede) mooiste circuit ter wereld op een heuvel werd gebouwd. En verneem ook wanneer Max Verstappen van plan is met F1-pensioen te gaan. Hij heeft het onze Formule 1-watcher verteld. Weliswaar begeleid door een glimlachje. -
-
10
Opnieuw masterclass van Verstappen, Pérez zorgt voor één-tweetje Red Bull
-
Spa-Francorchamps eind juli, opener in Australië: dit is de volledige F1-kalender van 2025
Het Formule 1-seizoen van 2025 gaat niet van start in Bahrein, wel in Australië. In het laatste weekend van juli strijkt het circus neer in Spa-Francorchamps. -
18
Superieure Max Verstappen wint incidentrijke Grand Prix van China, Norris en Perez mee op het podium
Max Verstappen (26, Red Bull) heeft de Grand Prix van China gewonnen. Hij reed van start tot finish aan de leiding, ondanks twee safety cars, veroorzaakt door incidenten met Yuki Tsunoda en Valtteri Bottas. De Nederlander pakte in Shanghai zijn vierde overwinning van het seizoen. De Brit Lando Norris en Verstappens ploegmaat Sergio Pérez vervoegden de Nederlander op het podium. -
PREMIUM5
ONS RAPPORT. “Hij blijft met vertederende koppigheid bewijzen dat hij plaats in F1 niet verdient”: onze F1-watcher deelt twee buizen uit
-
PREMIUM14
ONS RAPPORT. “Kunnen we dit nog serieus nemen?”: onze F1-watcher deelt drie buizen uit, beste score niét voor Verstappen
-
10
Geen schorsing voor Helmut Marko, maar drijft nieuwe episode in Horner-saga Verstappen nog meer in de armen van Mercedes?
Topadviseur Helmut Marko van formule 1-team Red Bull wordt niet geschorst door zijn werkgever, het team van wereldkampioen Max Verstappen. Dat was volgens hem de uitkomst van een ‘goed gesprek’ met topman Oliver Mintzlaff. Hoe dan ook roept die nieuwe episode vragen op en lijkt het Max Verstappen alweer wat dichter bij een sensationele transfer te brengen. -
PREMIUM5
Waarom Max Verstappen straks misschien Arabisch moet leren
De machtsstrijd bij Red Bull is nog lang niet voorbij. Kan volgens sommigen nog helemaal ontploffen. Dat brengt andere teams op ideeën. Mercedes-baas Toto Wolff denkt dat hij drievoudig wereldkampioen Max Verstappen kan wegkapen. Of ‘dacht’, want hij is niet langer alleen. Blijkbaar zijn er ook Arabische kapers op de kust. En neen, daar steekt het op geen miljoen. -
Jobat
Wie krijgt vakantiegeld? Om welk bedrag gaat het? En wanneer wordt het uitbetaald?
70 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerkarl van dyck
Jeroen Custers
Filip De Saeger
Eddy Vermeulen
stijn mertens