Zijn de Mercedes EQC en de Jaguar I-Pace geduchte Tesla-concurrenten? HLN Drive deed de test
HLN DriveEnkele jaren geleden lanceerden Mercedes en Jaguar hun eerste Tesla-concurrenten: de EQC en de I-Pace. Ondertussen neemt het aantal EV’s fors toe, ook bij de klassieke autoconstructeurs, maar beide modellen blijven ook vandaag nog relevant. HLN Drive zette ze tegenover elkaar in een dubbeltest.
Design
Jaguar: ★★★★✰
Mercedes: ★★★✰✰
Het design (en het platform trouwens) van de Mercedes EQC zijn gebaseerd op de GLC, de middelgrote SUV van Mercedes. En dat zie je ook aan zijn uiterlijk. De EQC wilt vooral een gewone wagen zijn. Enkel de toegemaakte grille en de speciale EQ-badges geven weg dat het hier om een elektrische wagen gaat. En ook de doorgetrokken lichtstrips voor- en achteraan zijn graag gebruikte designelementen bij de EV-afdeling van Mercedes. Het geeft het model een conventioneel uiterlijk, dat niet bepaald opvalt. Ideaal voor wie eerder anoniem wil opgaan in het verkeer.
Dat is een stukje moeilijker in de Jaguar I-Pace. Scherpe lijnen, een design dat het midden houdt tussen een SUV en een fastback, een mooi uitgewerkt front en (optioneel althans) gigantische, knappe velgen. De Jag ziet er iets specialer uit dan de Mercedes — zonder daarbij te bruuskeren — en dat mag wel voor een ‘debuutplaat in de wereld van de elektr(on)ische muziek’, wat beide modellen nog altijd zijn.
Interieur
Jaguar: ★★★★✰
Mercedes: ★★★★✰
Hetzelfde geldt voor het interieur, dat van de Brit is een stukje futuristischer met een dubbel scherm centraal op de boordplank. Met het ene bedien je onder andere GPS en radio, met het andere de comfortopties zoals de airco en de zetelverwarming. Ook geen klassieke versnellingspook hier, maar vier afzonderlijke knoppen, D(rive), N(eutral, R(everse) en P(ark). Knap is het alleszins wel, bovendien integreert Jaguar nog wat fysieke knoppen voor de bediening van de belangrijkste elementen, zoals de airco, in de schermen, zodat je snel en veilig de belangrijkste handelingen kunt uitvoeren.
Ook qua ruimteaanbod zit het trouwens goed, de Jag profiteert van de enorme wielbasis van de wagen om voldoende plaats voor alle inzittenden te creëren. Bovendien heb je twee koffers: eentje achteraan en een kleine frunk vooraan, waar net je laadkabels inpassen. Handiger dan in een apart compartiment onder de koffervloer, want daar krijg je ze er natuurlijk niet uit eens je je koffer volstouwt.
Net als voor het uiterlijk, grabbelt Mercedes ook voor het innerlijk uit de bak met wisselstukken, met het beproefde MBUX-systeem dat we kennen uit de A-Klasse als grootste blikvanger binnenin: twee tegen elkaar geplakte schermen die enerzijds fungeren als tellerpartij en anderzijds als centraal scherm voor het infotainment. Het geheel zit gemakkelijk in elkaar, werkt perfect en zit qua kleurgebruik en algemene presentatie net een tikkeltje voor op dat van Jaguar. Bovendien zien we ook hier nog fysieke knoppen, die qua opstelling net iets logischer geordend lijken dan in de Jag. Je kan hier wel met flippers achter het stuur de regeneratie van de remmen (de mate waarin op de motor wordt geremd om elektriciteit op te wekken) regelen.
Qua wow-factor staat de Mercedes met andere woorden voor op de Jaguar, het is slechts door de mindere ruimte op de achterbank dat de Duitser deze ronde alsnog op een gelijkspel ziet eindigen. Bovendien heeft de EQC geen frunk en moet je je laadkabels verbergen in een apart compartiment in de koffer. Eén van de gevolgen van het feit dat de EQC in de basis een wagen met verbrandingsmotor is.
Rijkwaliteiten
Jaguar: ★★★★✰
Mercedes: ★★★✰✰
Beide wagens hebben ongeveer hetzelfde vermogen: 400 paarden in de Jaguar, 407 in de Mercedes. Ook hier is de EQC echter slachtoffer van zijn donorwagen. Doordat het platform van de GLC nooit echt voorzien was op een elektrische wagen, is het gewicht van de EQC immers best fors: 2.495 kilo. De wagen is vrij zacht geveerd om het gewicht op te vangen, waardoor je wel comfortabel rijdt bij lage snelheden, maar de EQC al eens durft overhellen eens je het tempo opvoert. De samenwerking tussen klassieke remmen en het zogenaamde regeneratief remmen, wat we hierboven uitlegden, heeft de Merc wel goed voor elkaar. Bij een rustige rechtervoet is de EQC dus zeker een geschikte wagen.
De I-Pace daarentegen is een stukje sportiever, gesteund door zijn lager gewicht. De wagen is behendig, wendbaar en zorgt ervoor dat bochten lekkerder smaken, en niet louter een obstakel vormen op weg naar de volgende laadpaal. En nu we toch de elektrische toer opgaan…
EV-kwaliteiten
Jaguar: ★★★✰✰
Mercedes: ★★★✰✰
De Jaguar I-Pace heeft een batterij van 90 kWh, goed voor een theoretisch rijbereik van 470 km. De Mercedes EQC daarentegen doet het met 85 kWh, waarmee je zowat 420 km kan afleggen. De Jaguar staaft zijn duurdere prijs dus met een iets grotere accu. Bovendien is het verbruik van beide modellen in de praktijk ook gelijkaardig.
Aan de laadpaal blinkt de Jag iets minder uit. Sinds kort kan je driefasig laden, waardoor het thuis een stuk sneller gaat. Bij een 11 kW laadpunt is één uur laden goed voor 53 kilometer. Snelladen doet de I-Pace dan weer tot 110 kW, goed voor 127 extra kilometers binnen een kwartier. Ook de Mercedes kan sinds een goed jaar driefasig laden en haalt aan snellaadpalen een iets hogere piek van 112 kW, waardoor hij net iets meer kilometers oplaadt. Een concurrent als de Audi e-tron haalt echter 150 kW, een stuk beter dan onze twee testwagens.
Prijs
Jaguar: ★★✰✰✰
Mercedes: ★★★✰✰
De prijs. Nu ja… Die is voor beide modellen best wel fors te noemen: de EQC begint bij een goeie 70.000 euro, de I-Pace start zelfs bij 80.000 euro. Beide modellen worden dan ook voornamelijk verkocht als bedrijfswagen, waar er een gunstige fiscaliteit heerst voor dit soort modellen, met 100% fiscale aftrekbaarheid. Beide wagens zijn zeer goed uitgerust en knap afgewerkt, een concurrent als de Tesla Model X kost een stuk meer (bijna 100.000 euro), maar het verschil met een brandstofaangedreven wagen blijft groot. Vergeet niet dat de EQC eigenlijk een elektrische versie van de GLC is, die je (weliswaar minder goed aangekleed) al voor goed 20.000 euro minder op je oprit mag parkeren.
Bovendien wordt batterijtechnologie alsmaar goedkoper. Vandaag zien we al wagens met een batterij van 77 kWh die minder dan 50.000 euro kosten. Volgen ook de premiummerken die prijsontwikkeling? Als we het nieuwste model in dat rijtje, de BMW iX3, moeten geloven alvast niet. Ook BMW hoopt immers 70.000 euro te vangen voor zijn middelgrote stekker-SUV. Prijzen die ver buiten het bereik van Jan Modaal zijn.
Conclusie
Jaguar: ★★★★✰
Mercedes: ★★★✰✰
De Jaguar I-Pace komt als winnaar uit deze test. Hij rijdt beter, heeft een iets ruimer interieur en slaat sinds zijn laatste update een beter figuur aan de laadpaal. De Mercedes EQC is dan weer een typische sprinter in de Ronde van Frankrijk die aan de bak moet in de bergrit die onze dubbeltest is. Hij betaalt vooral de prijs voor zijn hoger gewicht. Stel hem echter op in een vlakke rit (bij bestuurders die vooral op hun comfort gesteld zijn, zowel qua interieur als rijstijl) en je hebt een potentiële ritwinnaar.
Zelf deze wagens eens aan de tand voelen? Reserveer dan zeker een gratis testrit met de Mercedes EQC of de Jaguar I-Pace.
Lees ook:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
“Veiligheid mag iets kosten”: mama Muriel fietst dagelijks met dure Longtail. Wat is haar fietsbudget?
-
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
Als je telewerkt, combineer je niet alleen makkelijker werk en gezin. Je vervuilt er ook minder door. En je bespaart geld en tijd. Hoeveel precies? Dat kan je voortaan zelf berekenen dankzij een nieuwe online calculator die verkeersinstituut Vias in het leven riep. -
-
217
DEBAT VAN DE DAG. Moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden?
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
Ben je een hooikoortslijder? Dan kan je heel wat doen om klachten te voorkomen en verminderen: van vaker stofzuigen en een zonnebril dragen tot pillen slikken. Onder de efficiëntste wapens in de strijd bevinden zich ook luchtreinigers. HLN Shop focust op twee toestellen. -
PREMIUM
Waarom je best niet meer te lang wacht met afspraak voor je bandenwissel: “Kwart van rijders met winterbanden verandert ze niet”
Wie vandaag de weg op gaat met winterbanden, vraagt zich misschien af of het niet stilaan tijd is om die te laten vervangen. Want verslijt het rubber niet veel te snel bij dit lenteweer? Wanneer verwachten bandencentrales de voorjaarsdrukte? En hoe weet je of je niet te veel betaalt voor zo’n bandenwissel? We vragen het aan Filip Rylant van mobiliteitsfederatie TRAXIO en Kristof Donckers van Bandencentrale Donckers. -
PREMIUM
Wie nog fiscaal voordeel wil, moet snel zijn. Maar is een laadpaal thuis de moeite en hoeveel betaal je ervoor?
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
-
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog
Het aandeel van Tesla is na het openen van de Amerikaanse beurzen twaalf procent gestegen. Tesla wil sneller goedkopere elektrische auto’s op de markt brengen dan eerder gecommuniceerd en dat wordt gesmaakt door beleggers. Het bedrijf van topman Elon Musk kwam tegelijkertijd met barslechte kwartaalcijfers. -
Fietsen op de zeedijk? Let op deze regels om boetes tot 174 euro te vermijden
Maak jij graag een ritje met de fiets langs de Belgische kust? Dan kom je wellicht ook op de dijk terecht. En daar gelden wel degelijk verkeersregels. Wij zetten op een rijtje waarop je moet letten om boetes te voorkomen. -
Livios
‘Gebruik in dat geval nooit azijn’ en ‘pas op met hogedruk’: zo ga je wél voor een brandschoon terras