Copyright Maskot (Copyright Maskot (Photographer) - [None]

Facebook gaat makers meer dan 1 miljard dollar betalen in de hoop ze op zijn platformen te houden

Technologiereus Facebook heeft aangekondigd dat het in de komende anderhalf jaar 1 miljard dollar, of zo’n 850 miljoen euro, zal investeren in haar gebruikers op Instagram en Facebook. Daarmee wil het succesvolle makers op zijn platforms houden.

Facebook zal makers rechtstreeks betalen zodat ze meer kunnen publiceren, en komt ook met bonussen voor wie bepaalde mijlpalen bereikt op Facebook of Instagram. Dat geld zou onder andere komen van video-advertenties die verschijnen in de video die gebruikers publiceren. Hoe het geld exact verdeeld zal worden, is niet bekend.

Met deze investering wil het Amerikaanse bedrijf ervoor zorgen dat succesvolle makers of “content creators” meer boeiende verhalen posten op Facebook en Instagram. Dat moet er dan weer voor zorgen dat Facebook- en Instagramgebruikers meer tijd op die platformen doorbrengen, en zo ook meer advertenties te zien krijgen, wat Facebook meer geld oplevert.

Veel minder geld dan Youtube

Facebook neemt deze stap omdat het de concurrentie voelt van andere socialemediaplatformen als TikTok, Snapchat en Youtube. Die laatste deelt zelfs heel wat meer geld uit aan zijn gebruikers: 10 miljard dollar per jaar. Bij Snapchat gaat het om ongeveer 0,36 miljard dollar per jaar. TikTok kondigde vorig jaar aan om 0,66 miljard dollar per jaar te investeren in zijn “content creators”. 

Als we in lagere scholen vragen wie er op Tiktok zit, steekt iedereen in de klas zijn hand op. Bij Instagram zijn dat er veel minder.

Katrien Vander Slycken, chef Jong bij VRT NWS

Het razend populaire videoplatform TikTok werd onlangs lid van het selecte clubje van apps die al meer dan 3 miljard keer zijn gedownload. Behalve een aantal game-apps, slaagden daar eerder enkel WhatsApp, Instagram, Facebook en Messenger in, die allemaal eigendom zijn van Facebook.

Nog nooit van TikTok gehoord? Deze video legt het je uit in 1 minuut.

Videospeler inladen...

Bij jongeren lijkt TikTok ondertussen al veel populairder te zijn dan Instagram. “Als we de voorbije maanden met jeugdjournaal “Karrewiet” in lagere scholen vroegen wie er op TikTok zat, stak iedereen in de klas zijn hand op. Als we vroegen wie een Instagramaccount had, bleven nog drie tot vijf handen in de lucht”, zei Katrien Vander Slycken, chef Jong bij VRT NWS, onlangs tegen De Standaard. Het mag dan ook niet verbazen dat een deel van het geld dat Facebook nu vrijmaakt, gaat naar makers die “Reels” maken, een nieuwe functie op Instagram die erg lijkt op Tiktokvideo’s.

Meest gelezen