Europese consumentenautoriteiten hekelen ondoorzichtig beleid van Google

Het is voor consumenten die diensten van Google gebruiken nog te onduidelijk hoe het technologieconcern te werk gaat. Zo is het bij de zoekmachine lang niet altijd helder om welke redenen Google bepaalde zoekresultaten hoger zet dan andere. Ook in de Play Store voor apps ontbreekt vaak informatie, bijvoorbeeld over de aanbieder van het product of de servicevoorwaarden, zeggen Europese consumentenautoriteiten die bepaalde producten van Google hebben onderzocht. Bij de zoekfunctie voor hotels of vluchten worden bij de prijzen niet alle kosten (bvb. taksen…) getoond.

Het onderzoek werd geleid door de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) en de Belgische Economische Inspectie, weet persbureau Belga. Het is die eerste die vrijdag de kritiek naar buiten bracht. Bij de Economische Inspectie kan men geen commentaar kwijt. De Europese Commissie zou eerstdaags met een persbericht komen, klinkt het.

Uit het onderzoek kwam volgens de ACM “een aantal verbeterpunten” naar voren. Zo zou Google duidelijker moeten aangeven of bepaalde merken of bedrijven betaald hebben voor een betere plek in de zoekresultaten. Door zo ondoorzichtig te werk te gaan, houdt het Amerikaanse bedrijf zich niet aan de regels die de consument tegen misleiding moeten beschermen, klinkt het. Als Google geen verbeteringen doorvoert, komt er een vervolgonderzoek waar mogelijk boetes uit voortvloeien.

Lees ook:

Meer