Nooit meer vallen met je fiets in de tramsporen

© Shutterstock

Almaar meer mensen in Gent en Antwerpen verplaatsen zich met de fiets. Wat natuurlijk ook betekent dat het aantal fietsers dat met een band klem raakt tussen de tramsporen en valt, almaar groter wordt. Twee Nederlandse studenten werktuigbouwkunde beweren nu de ultieme oplossing te hebben gevonden: een profiel dat de groef van het tramspoor opvult maar weggedrukt wordt als er een tramwiel over rijdt.

Geert Neyt

Geschaafde knieën, gebroken beenderen, kapotte fietsen. Wie met de fiets in een tramspoor sukkelt, kan lelijk vallen. Wij kennen zelfs iemand die er na een val in een kasseistraat in het centrum van Gent een blijvende handicap aan overhield.

“In Gent gebeuren de meeste ongevallen”, weet parlementslid en Gents schepen Mathias De Clercq (Open VLD). “In Antwerpen zijn er ook tramlijnen maar daar rijden trams vaker in een eigen bedding. In de Gentse binnenstad is dat veel moeilijker te realiseren. Ik weet niet hoeveel ongevallen er jaarlijks gebeuren maar met het stijgende aantal fietsers zal dat aantal alleen maar verder stijgen.”

De Lijn is voor de eerste negen maanden van 2016 op de hoogte van 19 ongevallen met klemgeraakte fietsen. Dat zijn cijfers voor heel Vlaanderen. “Maar uiteraard worden lang niet alle valpartijen aangegeven”, zegt Tom Van De Vreken van De Lijn. “Overigens, wie met de fiets valt in een tramspoor kan dat niet verhalen op derden. De wet zegt immers dat dit een voorzienbare toestand is van het wegdek.”

Snelle slijtage

Daarom dringt Mathias De Clercq er bij minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) op aan om Gent te gebruiken als proefstad voor een veelbelovende uitvinding van twee jonge studenten aan de Technische Universiteit Delft. Het duo heeft een systeem uitgewerkt dat ze Saferails doopten. Ward Kuiters en Roderick Buijs maken met hun uitvinding zelfs kans op een innovatieprijs.

In het YouTube filmpje hieronder leggen de twee studenten hun systeem uit: in het spoor wordt een profiel gelegd dat de groef opvult zodat fietsers er gewoon kunnen over rijden. Het profiel wordt echter ingedrukt als er een veel zwaarder tramwiel over rijdt.

“Veelbelovend”, zegt Tom Van De Vreken van De Lijn “maar we wachten af dit in de praktijk even goed werkt. Het bestaat immers nog niet in concrete vorm. De studenten zijn op dit moment wel in gesprek met de trammaatschappij in Den Haag. In Zürich heeft men een dergelijk systeem al uitgetest maar het rubberprofiel sleet heel snel.”

Heilige Graal

Ook in Gent wil men nog geen victorie kraaien. “Op de stelplaats in Gentbrugge hebben we al vijf soorten rubberprofielen uitgetest maar geen enkel gaf hoopvolle resultaten”, zegt Davy Van Swael van De Lijn Oost-Vlaanderen. “Het probleem is dat het materiaal niet alleen moet bestand zijn tegen de hitte en de vorst maar ook tegen de constant wisselende belasting. Meestal gaat het na korte tijd al scheuren of barsten. Daarnaast mag het natuurlijk ook niet loskomen zodat een tram bij een noodstop uit de sporen wipt.”

De resultaten van de rubberprofielen die op twee plaatsen in de Gentse binnenstad al worden uitgetest in rails die niét meer worden gebruikt door een tram, zijn overigens ook niet al te best. “Al na enkele maanden hebben we herstellingen moeten uitvoeren”, aldus Davy Van Swael.

“Het probleem lijkt misschien op het eerste gezicht makkelijk op te lossen”, zegt Tom Van De Vreken “maar het is echt wel de Heilige Graal waar alle trammaatschappijen in de wereld op jacht naar zijn. We blijven zoeken naar een goede en betaalbare oplossing. Alle ideeën zijn welkom.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen