Twitter: degelijk medium, zwak bedrijf

Het aandeel van Twitter kreeg gisteren een klap van 10 procent, na de bekendmaking van - alweer - teleurstellende resultaten. Het bedrijf heeft een groep hondstrouwe gebruikers, maar adverteerders blijven weg en er komen te weinig nieuwe gebruikers bij.

Er wordt wel eens schamper gedaan over de gebruikers van Twitter. Het zouden vooral journalisten, mediafiguren en politici zijn die er gebruik van maken. Het grote publiek blijft weg en zoekt het liever onder vrienden bij Facebook, Instagram en Snapchat en dat blijkt nog maar eens uit de cijfers die het bedrijf gisteren bekendmaakte.

Het aantal gebruikers steeg het afgelopen kwartaal nog wel licht, tot 319 miljoen actieve Twitteraars, maar de omzet bleef nagenoeg ter plaatse trappelen. Met andere woorden: Twitter slaagt er niet in om geld te slaan uit het platform. Beleggers zijn het slechte nieuws beu en stuurden het aandeel 10 procent lager.

Vrienden

Dat Twitter te weinig opbrengt, is ook op het medium te zien. Waar u op Facebook constant om de oren wordt geslagen met advertenties en "gesponsorde berichten", is er in uw Twittertijdlijn nauwelijks een advertentie te bespeuren. Leuk voor de gebruikers zou u kunnen zeggen, maar het is er mee de oorzaak van dat Twitter nog nooit winst heeft gemaakt en dat kan niet blijven duren.

Twitter heeft wel een heel trouw publiek. Zo zweert de Amerikaanse president Donald Trump bij het medium om zijn ongefilterde boodschappen te verspreiden. Er is een klein Trumpeffect te zien in de cijfers van het bedrijf, maar de president kan de meubels niet redden.

De grote massa verkiest het gezelschap van vrienden boven de steeds rauwere toon op een medium dat blijft teren op de berichtjes van 140 tekens. Twitter blijft wel een interessante nieuwsbron, maar "als het echt belangrijk is, zien we het wel op Facebook", blijkt uit onderzoek.

Meest gelezen