© DBA

IJsjes, pintjes en yoghurt worden duurder, en daar zijn ook de producenten niet (heel) blij mee

Bierbrouwer AB Inbev, yoghurtproducent Danone en andere levensmiddelenmakers staan voor een dilemma. Stijgende kosten van transport en grondstoffen tasten de winstmarge aan en dus zit er maar één ding op: de prijzen verhogen. Maar dat brengt ook gevaren met zich mee.

Ruben Mooijman

Het aandeel van AB InBev, de grootste bierbrouwer ter wereld, kreeg gisteren op de beurs een tik van ruim 5%. Het was de grootste daling in een dag sinds eind februari en die sleurde de Bel20 in de min. Aanleiding: het bedrijf had in het tweede kwartaal wel een mooie omzetgroei gerealiseerd, maar de winstmarge steeg minder snel dan analisten hadden verwacht. Schommelingen in de grondstofprijzen deden de sterke operationele resultaten gedeeltelijk teniet.

CEO Michel Doukeris klaagde over de gestegen prijs van aluminium, waardoor bierblikjes duurder worden. Ook gerst is duurder geworden. “Het is de vraag hoe makkelijk de hogere grondstoffenprijzen kunnen worden doorgerekend, opdat ze de vruchten van de heropening van de horeca niet zullen dwarsbomen”, becommentarieerde het analistenteam van KBC.

Duurdere tequila

Niet alleen AB InBev heeft het moeilijk met gestegen kosten. Het is een constante in de resultatenberichten van levensmiddelenbedrijven. Eerder deze maand kwam Unilever met eenzelfde waarschuwing. “Ruwe olie is 60% duurder, palmolie 70% en sojaolie 80%”, somde CEO Alan Jope toen op.

 ©  Belga

Unilever zag zijn winstmarge zelfs lichtjes dalen. Ook dit bedrijf kreeg op de beurs een tik van 5%. Rivaal Procter & Gamble had eerder al geklaagd over de gestegen prijzen van papier voor luiers en plastic voor verpakkingen. Gisteren maakte Nestlé bekend dat de oplopende kosten een margestijging in de weg stonden. Daar zal niet snel verandering in komen, waarschuwde het bedrijf, want de stijgende kosten kunnen in het beste geval met uitstel via de prijzen worden gecompenseerd. Danone voorspelde prijsstijgingen voor melk, verpakking en transportkosten. En de Britse drankenproducent Diageo meldde dat het meer geld moest uitgeven aan de inkoop van agave, een grondstof voor tequila. Ook transportkosten spelen de maker van bier en whisky parten.

Evenwichtsoefening

Makers van consumentenproducten staan voor een dilemma. Hun beleggers willen dat de winstmarges op peil blijven. Komt de winstgevendheid in gevaar , dan wordt dat op de beurs meteen afgestraft. Maar de hogere prijzen doorrekenen aan de consument houdt een ander gevaar in. Duurdere producten kunnen leiden tot lagere omzetten en ook daar houden beleggers niet van. Een moeilijke evenwichtsoefening.

Nestlé-topman Mark Schneider verwacht dat de prijzen omhoog moeten. “Na jaren van lage inflatie zijn de prijzen vanaf maart blijven stijgen”, zei hij. In de eerste jaarhelft werden de Nestlé-producten gemiddeld 1,3% duurder. Voor producten waarin melk verwerkt is, zoals ijs, was dat 3,5%. Financieel directeur François-Xavier Roger zei dat de prijzen “progressief maar op een verantwoordelijke manier” omhoog zullen gaan, zowel dit jaar als het volgende.

Danone heeft zijn prijzen al verhoogd in markten zoals Turkije en Latijns-Amerika, maar in Europa en Noord-Amerika nog niet. Op termijn zal het wel onvermijdelijk zijn, verwacht het bedrijf.