Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
Bij de ene auto moet je aan de linkerkant tanken, bij de andere auto aan de rechterkant. Waarom verschilt dat soms? Mobiliteitsorganisatie VAB zocht het uit, en tipt hoe je achter het stuur in één oogopslag ziet waar je tank zit.
Of de tankdop zich links of rechts bevindt, heeft te maken met aan welke kant van de weg er in het land van oorsprong wordt gereden. Zo zal een Europees automerk de tankdop meestal aan de rechterkant zetten, terwijl een Aziatisch merk het omgekeerde doet.
Dat is vooral voor de veiligheid. Als het stuur links staat, staat de dop rechts en moet je niet aan de kant staan waar verkeer komt voorbijgeraasd. Bovendien kan je op die manier de deur aan de bestuurderskant niet tegen de pomp openzwaaien.
Dit symbooltje in je auto vertelt je waar je tank zit
Die ‘logica’ verdwijnt wel alsmaar meer. Zo maken heel wat merken deel uit van een grote internationale groep, waardoor de links/rechts-regel overhoop wordt gegooid. Denk maar aan het Franse Renault en het Japanse Mitsubishi die intens samenwerken.
Ook kan het zijn dat bedrijven uit een land waar rechts wordt gereden de tankdop toch links plaatst, omdat het merk vooral wagens verkoopt in linksrijdende gebieden. Tot slot zijn er zelfs verschillen binnen de merken. De Peugeot 208 heeft de dop links, terwijl de grotere 308 de dop rechts heeft.
Maar hoe weet je nu of je links of rechts moet gaan staan om vlot aan de benzine- of dieseltank te raken? Dat is poepsimpel: het pijltje op je dashboard, op het icoontje bij je brandstofniveau, toont je aan welke kant je moet tanken.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
-
Strafrechtelijk onderzoek naar Babboe: Nederlandse bakfietsfabrikant verstopte bewust kapotte frames
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) is begonnen met een strafrechtelijk onderzoek naar bakfietsfabrikant Babboe. De fietsfabrikant is in opspraak geraakt doordat verschillende bakfietsmodellen onveilig bleken. In ons land zijn vier modellen teruggeroepen. -
Drie keer zoveel tweedehandse elektrische auto’s ingeschreven
Steeds meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto. In het eerste kwartaal van dit jaar ging het om 2.576 voertuigen, 157% meer dan de 1.003 in dezelfde periode vorig jaar. In Vlaanderen, waar de koper een premie krijgt, was er sprake van een verdrievoudiging van 655 naar 1.981. -
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
Deze vakantie met de auto door Duitsland? Opgelet: alleen in dit geval geldt er geen snelheidslimiet
Heel wat automobilisten zijn ervan overtuigd dat een snelheidslimiet op Duitse snelwegen automatisch eindigt wanneer bij de eerstvolgende oprit van de ‘Autobahn’ geen herhalingsbord staat. Maar dat is niet het geval. Tijd om dit misverstand de wereld uit te helpen. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen
-
Slim tanken kan je tot 37 cent per liter besparen: zo rijd je het goedkoopst naar je vakantiebestemming
-
Independer
Betaal je meer voor je verzekering als je met een jong - onbekend - Aziatisch automerk rijdt?
Aziatische wagens zijn bezig aan een opmars op de Belgische markt. Maar verandert de keuze voor zo’n - vaak onbekend - automerk iets aan je verzekering en premie in vergelijking met een ‘klassiek’ Europees merk? Independer.be zoekt het uit. -
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
Jeroen Sanders (34) is een rasechte amateur-flandrien. Hij is lid van twee wielerclubs, gaat op fietsstages in het buitenland en trapt jaarlijks tot 8.000 kilometer bijeen. De West-Vlaming spaart kosten noch moeite voor zijn passie. “Ik betaalde 5.500 euro voor mijn huidige fiets. Al begon ik wel zonder grote investeringen: met een reservefiets van mijn papa”, maakt hij de rekening. -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?