Wilfried Bollens en Godelieve Bois kregen uiteindelijk toch het nodige document.  © evdw

Van het kastje naar de muur gestuurd voor Covid-certificaat … tot ze met de burgemeester zelf bellen

Stabroek -

Wilfried Bollens (76) en zijn vrouw Godelieve Boiy (70) uit Stabroek werden van het kastje naar de muur gestuurd op zoek naar het Covid-certificaat dat ze nodig hebben om Nederland binnen te mogen. Omdat ze nergens gehoor kregen in de gemeente, belden ze rechtstreeks naar de burgemeester. Die hielp hen wel verder.

Het kinderloze koppel bezoekt geregeld vrienden in Nederland en doet ook inkopen in het nabijgelegen Bergen op Zoom. “Vorige week vernamen we dat Belgen die naar Nederland willen, een speciaal document nodig hebben. Wanneer je dat niet hebt of wanneer het niet correct is ingevuld, dreigt een boete van 95 euro. We hebben maar een klein pensioen en kunnen ons zo’n boete niet veroorloven”, zegt Wilfried Bollens.

“Toen we hoorden dat we een ‘EU Digitaal COVID-Certificaat’ nodig hadden, was het even schrikken. Een computer, laat staan een printer of een smartphone hebben we niet. Dat kost ook veel en we moeten toekomen met een klein pensioen. We namen telefonisch contact op met de politie en die verwees ons door. Dan naar het OCMW bellen. Daar kregen we een betaalnummer doorgespeeld. Maar een kwartier wachten tot je geholpen wordt, kost geld. Weer niets”, vult Godelieve Boiy aan.

Boos

Dan maar proberen bij de gemeente. “We werden beleefd van de ene dienst naar de andere doorgeschakeld. Maar niemand die ons wilde of kon helpen. Ook niet toen we zeiden dat we geen computer hadden. Dat maakt me boos. Wij werden gewoon in een hoek gezet en moesten maar onze plan trekken. Ik spreek niet alleen voor mezelf. Maar er zijn nog vele duizenden in ons land die hetzelfde ondervinden. Heel die grote groep wordt door de overheid in de steek gelaten”, klinkt het bij Wilfried Bollens.

Uiteindelijk besluit het koppel om burgemeester Rik Frans (N-VA) op te bellen. “Die luisterde vol begrip en nodigde ons uit om zaterdagvoormiddag naar het gemeentehuis te komen. Binnen de vijf minuten drukte hij onze documenten af. We hebben niets dan lof voor hem. Over het personeel ben ik niet te spreken. Zij worden betaald om de burgers te helpen en niet om hen te negeren of van het kastje naar de muur te sturen. Ongehoord.”

Burgemeester Rik Frans: “Jammer dat die mensen niet vroeger konden worden geholpen. Er is dus duidelijk een probleem om die doelgroep zonder pc of smartphone zo goed als mogelijk te helpen. Opgelet, dit is geen Stabroeks probleem, maar moet op Vlaams of zelfs federaal niveau worden bekeken. Ik heb alvast intern de opdracht gegeven om na te gaan hoe we deze mensen wel adequaat kunnen helpen in de toekomst. Permanentie met een vrijwilliger? Een bijkomend probleem is dat precies deze groep ook erg moeilijk te bereiken is.” evdw

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Coronavirus