Drukte op de weg neemt opnieuw toe: autoverkeer op niveau van voor corona, veel méér vrachtwagens

De drukte op onze wegen is afgelopen maand flink gestegen. In de lente was er nog twintig procent minder autoverkeer, maar deze zomer zijn er opnieuw evenveel verplaatsingen met de auto als voor corona. Dat blijkt uit cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum. Bovendien rijden er veel méér vrachtwagens op de autosnelwegen.

We rijden weer meer met de wagen. Door de coronaversoepelingen zijn er opnieuw meer mogelijkheden voor vrije tijd. Sommige mensen laten vliegreizen ook links liggen, dus wordt er veel met de auto gereisd.

En dat vertaalt zich op de weg. Want er rijden weer bijna evenveel auto’s op onze wegen als in een normale zomer. Dat blijkt uit cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum.

Door de coronamaatregelen waren er afgelopen lente nog twintig procent minder verplaatsingen met de auto in vergelijking met 2019. In juni was dat nog tien procent minder. Maar in juli steeg het autoverkeer bijna tot het niveau van voor corona.

Bekijk hier het verslag uit "Het journaal":

Videospeler inladen...

Méér vrachtwagens

Bovendien rijden er volgens de cijfers veel méér vrachtwagens op de autosnelwegen. Die stijging werd vorige zomer al ingezet. Aanvankelijk nog beperkt, met 1 à 2 procent ten opzichte van 2019. Maar dit jaar is er soms 5 tot 13 procent meer vrachtverkeer.

"We hebben gezien dat tijdens de coronacrisis een beetje onverwacht de vraag naar bepaalde goederen is toegenomen", zegt transporteconoom Theo Notteboom, professor aan de UAntwerpen. "Vooral de vraag naar duurzame goederen, zoals sporttoestellen, elektronica en bureaumateriaal, is sterk gestegen. En we zijn natuurlijk meer online gaan kopen."

De vraag naar bepaalde goederen is tijdens de coronacrisis enorm toegenomen. En we zijn met z'n allen meer online gaan kopen.

Theo Notteboom, transporteconoom (UAntwerpen)

De combinatie van die twee factoren heeft de wereldwijde logistiek volgens Notteboom in snelheid gepakt. "Vooral in de scheepsvaart zijn er capaciteitstekorten gekomen, bijvoorbeeld op vlak van containers. Om zich te wapenen tegen vertragingen zijn bedrijven meer en meer overgeschakeld naar grote voorraden. Ze willen zeker zijn hun klanten te kunnen bedienen. Daardoor krijg je nog extra vrachtverkeer."

Haven van Antwerpen

Notteboom wijst erop dat we met de haven van Antwerpen ook de logistieke draaischijf van Europa zijn, en dat is te zien in de volumes. "Vroeger was de haven vooral bekend als een exporthaven, maar de laatste tijd zie je dat we toch ook op vlak van import aan het bijbenen zijn. De haven zit qua volumes al terug op het niveau van 2019, in containerverkeer is dat zelfs veel meer."

Volumegroei handel zorgt allicht tot begin volgend jaar voor blijvende druk op ons verkeer

Theo Notteboom, transporteconoom (UAntwerpen)

En dat zorgt voor uitdagingen volgens Notteboom. "De verwachtingen zijn niet meteen dat er een afname zal komen. Dus dat zal bijkomende druk zetten op het achterlandvervoer. Enerzijds zullen we moeten nadenken over verduurzaming van vrachtwagens. Anderzijds moeten we ook meer en meer inzetten op andere vervoersmodi, zoals binnenvaart en spoor."

Transporteconomen verwachten alleszins dat de drukte nog zal aanhouden tot begin volgend jaar. "Als je naar de internationale handel kijkt, en vooral de export vanuit China, dan is de verwachting dat die volumegroei niet zal vertragen vóór Chinees nieuwjaar, dus januari 2022", aldus Notteboom. "Dat betekent dat er tot dan blijvende druk zal zijn op ons verkeer."

In "De Ochtend" op Radio 1 legde transporteconoom Theo Notteboom uit waarom het vrachtverkeer op onze wegen is toegenomen

Meest gelezen