Tv-zenders en operatoren slaan de handen in elkaar: reclame doorspoelen binnenkort niet altijd meer mogelijk
Binnenkort zal het niet meer mogelijk zijn om alle reclame door te spoelen op tv. Telenet gaat als eerste operator in op de vraag van de Belgische zendergroepen om een aangepast, uniform model voor tv-reclame in te voeren. Vanaf eind september krijgen kijkers bij opnames van VTM-programma’s (DPG Media) en PLAY-programma’s (SBS) eerst één minuut niet-doorspoelbare reclame te zien. Ook de andere operatoren staan achter de filosofie van dit uniforme model en voeren “constructieve gesprekken met de zendergroepen over de timing van de implementatie”, melden DPG Media, SBS en Telenet in een persbericht.
DPG Media en SBS introduceren het aangepaste reclamemodel als eerste voor hun zenders VTM, VTM 2, VTM 3, VTM 4, VTM GOLD, Play4, Play5, Play6 en Play7. In een latere fase volgen één, Canvas en de andere Belgische zenders.
Concreet zullen kijkers in het begin één minuut niet-doorspoelbare reclame te zien krijgen wanneer ze een opname bekijken. Tijdens het programma kan de reclame wel nog doorgespoeld worden. Voor Terugkijk TV (programma’s tot zeven dagen terug opvragen) is er geen reclame vooraf, maar kan de reclame tijdens het programma niet doorgespoeld worden, wat al het geval was bij de VTM-zenders. De programma-inhoud zal dan wel doorgespoeld kunnen worden, ook bij de VTM-zenders.
Gratis Terugkijk TV
Vanaf eind september 2021 rolt Telenet het model geleidelijk uit. In een eerste fase zijn alle klanten die digitaal tv kijken via de nieuwste Telenet TV box aan de beurt. Later in 2022 volgen alle andere digitale televisieklanten. De update gebeurt automatisch op de decoder en geldt ook voor kijken op een tweede scherm via bijvoorbeeld Chromecast of via de Telenet TV-app.
Van zodra het nieuwe reclamemodel geactiveerd is op de decoder, krijgen klanten standaard gratis Terugkijk TV: ze kunnen dan programma’s tot zeven dagen terug gratis herbekijken. Alle betrokken klanten ontvangen hierover de komende weken een persoonlijke communicatie. Klanten krijgen ook een melding op hun televisie van zodra de veranderingen starten.
Inkomstenbron
Het nieuwe model is volgens de mediagroepen noodzakelijk omdat de inkomsten uit reclame broodnodig zijn om populaire lokale programma’s te kunnen blijven financieren. “Reclame-inkomsten zijn de belangrijkste inkomstenbron voor commerciële zenders. Maar omdat we minder reclame kijken, moeten reclamespots vaker lopen tot ze voldoende kijkers bereikt hebben. Daardoor kunnen zenders in totaal minder reclamezendtijd verkopen. Tegelijk besteden adverteerders hun budgetten ook steeds meer online bij internationale techreuzen zoals Facebook en Google, waar ze hun campagnes naar specifieke doelgroepen kunnen richten. Dit verlies aan reclame-inkomsten zet de investeringen in lokale producties significant onder druk.”
Initiatieven als doelgerichte reclame en een reclameboodschap tijdens het pauzeren van een opname “volstaan niet meer om het niveau van kwaliteit en kwantiteit van lokale programma’s gezond te houden”, klinkt het nog.
“Commerciële zelfmoord”
“De Vlaming is nog altijd verzot op lokale programma’s (...)” en we moeten daarop “volop blijven inzetten, anders verliezen we de strijd met de internationale spelers met gigantische budgetten. Onze budgetten daarentegen staan steeds meer onder druk, omdat de advertentiemarkt mee evolueert met de kijker die reclame zo veel mogelijk doorspoelt”, legt SBS-topman Jeroen Bronselaer uit. Het kwam er volgens hem op aan om een evenwicht te vinden tussen kijkcomfort voor de klant en behoud van investeringen in lokale producties. En “we geloven dat we met dit nieuwe reclamemodel een balans hebben gevonden die iedereen ten goede komt”, besluit Telenet-CEO John Porter.
De televisiezenders en de operatoren praten al jaren over het al dan niet onmogelijk maken van het doorspoelen van reclameboodschappen en beide partijen botsten in het verleden geregeld van meningen. Zo verklaarde Telenet-topman John Porter een paar jaar geleden nog dat het onmogelijk maken van reclame doorspoelen neerkwam op commerciële zelfmoord.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM101
Meer gezinnen kloppen aan bij OCMW door hoge energiefacturen: “Leveranciers maken het extra moeilijk”
-
MijnEnergie
Zonnepanelen zónder terugdraaiende teller? Deze magere compensatie biedt het hogere injectietarief
De energieprijzen gaan nog steeds door het dak. Het effect op eigenaars van zonnepanelen is tweeledig. Wie nog een terugdraaiende teller heeft, weet dat een zonnige lente en zomer de impact kunnen reduceren of zelfs helemaal wegnemen. Prosumenten met een digitale meter moeten het daarentegen hebben van het injectietarief. Krijgen zij nu ook meer voor de stroom die ze produceren? En compenseert dat de hogere verbruiksfactuur op grauwe dagen? Mijnenergie.be rekent het uit. -
Spaargids.be
Steeds meer Belgen veranderen van bank: waarom kiezen voor een andere zicht- of spaarrekening?
In 2021 stapten maar liefst 107.462 Belgen via de gratis bankoverstapdienst Bankswitching over naar een andere bank. Zowel voor zicht- als spaarrekeningen zoeken veel klanten hun heil bij een andere financiële instelling. Maar welke voordelen levert zo’n overstap mogelijk op? Spaargids.be biedt een overzicht. -
-
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
-
Reizen63
Ryanair stunt met vliegtickets voor minder dan 5 euro
Luchtvaartmaatschappij Ryanair pakt tot 16 februari uit met de kortingsactie ‘last minute citytrips’ voor vliegreizen die deze maand plaatsvinden. Je kan voor tientallen bestemmingen vliegtickets boeken aan spotprijzen. De goedkoopste vluchten kosten minder dan 5 euro. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
PREMIUM89
Hoge energiefacturen laten zich voelen: vraag naar afbetalingsplannen verdubbeld en openstaande schuld stijgt
-
Spaargids.be
Pensioensparen fiscaal aangemoedigd: ook na je 65e nog voordelig
-
Jongeren leveren bijna 20 procent eigen inbreng bij aankoop vastgoed
De eigen inbreng bij de aankoop van een huis, appartement, grond of bij een renovatie stijgt gestaag. Gemiddeld bedraagt die eigen inbreng ongeveer 27 procent van het aankoopbedrag; 73 procent wordt dus geleend, zo blijkt uit cijfers van marktleider BNP Paribas Fortis. Dat is een stijging met 3 procentpunt tegenover 2020, terwijl de vastgoedprijzen toch opnieuw flink zijn gestegen. -
Belgische consumptieprijzen zullen dit jaar met gemiddeld 4,3% stijgen
De Belgische consumptieprijzen zullen dit jaar met gemiddeld 4,3% stijgen. Dat zegt de Europese Commissie vandaag in haar nieuwe economische prognoses. Volgend jaar zou de inflatie opnieuw zakken tot 1,3%. -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
658 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerFrancois Vaeyens
vincent himpe
Yvan Lissens
pascal Vanderlinden
Marc Van Loo