GAMEREVIEW. ‘The Siege of Paris’ is een generale repetitie voor de toekomst van ‘Assassin’s Creed’
Na Engeland, Ierland, Noorwegen en de Canadese oostkust doet de middeleeuwse videogamespeeltuin Assassin’s Creed: Valhalla nu ook het Noord-Frankrijk van de negende eeuw aan. Het moet waar zijn dat uitgever Ubisoft broedt op één grote, historische onlinewereld die als platform dient voor toekomstige videogameverhalen: eigenlijk hebben ze er nu al zo een gebouwd.
Dat er na de release van een nieuwe Assassin’s Creed-game ook nog nieuwe, kortere verhalen in dezelfde historische spelwereld verschijnen – zogeheten downloadable content of DLC – is al een feit sinds Assassin’s Creed II, elf jaar geleden. Toen doken er plots nieuwe gebeurtenissen op in het Firenze en Venetië van de renaissance, waarin de game zich afspeelde. Maar zeker de afgelopen jaren stak gamebedrijf Ubisoft een stevig tandje bij wat extra downloadcontent voor zijn games betreft. Zo krijgt Assassin’s Creed: Valhalla, de recentste game uit de reeks, vandaag The Siege of Paris erbij, waarin hoofdpersonage Eivor van haar thuishonk in het door Deense Vikingclans veroverde Engeland van de negende eeuw naar het noorden van Frankrijk reist. Waar ze/hij verwikkeld geraakt in de Vikingbelegering van hoofdstad Parijs en alle intriges daarrond.
Meer van hetzelfde, maar anders
De verhoudingen tussen de diverse koningen, Vikingleiders en stadhouders uit het Noord-Frankrijk van rond het jaar 885 werd door de scenaristen van The Siege of Paris in een vertelling gevat die bij momenten verwarrend wordt. Ook al omdat de diplomatieke plot halfweg op een vreemde manier in herhaling valt. Naar goede gewoonte voor een Assassin’s Creed-DLC worden er een paar nieuwe spelmechanieken geïntroduceerd, die in de eerste plaats een teleurstellende odeur van overbodigheid met zich meedragen. Als je de kelders van Parijs induikt, moet je bijvoorbeeld weleens vervelende ratten weer in het rioolputje jagen. En fans van het sluipmoordwerk dat de allereerste – en beste – Assassin’s Creeds kenmerkte zullen opgetogen zijn over het feit dat dat oerelement van de reeks hier wat meer op het voorplan komt, maar de speldesigners kruidden dat af met een volstrekt onnodig systeem van opportuniteiten die je kunt onderzoeken, en dat ze ongetwijfeld hebben afgekeken van de recente Hitman-games.
Jedoch: The Siege of Paris bewijst òòk weer dat je als speler ontzettend veel kunt verdragen van een Assassin’s Creed-game. Dat komt door drie elementen waaraan er dan weer niét werd getornd: potige vechtactie, snedige missies (je bent zelden langer dan twintig minuten bezig aan één queeste), en een unieke, aandoenlijke, sfeervolle spelwereld.
Live service game
Die laatste bouwde Ubisoft, naar goede gewoonte, op het chassis van de basisgame. Maar ze gaan daar deze keer een flink eind verder in. Alleen al wanneer je het vergelijkt met de DLC van Assassin’s Creed: Odyssey werd de (op zichzelf al ruime) landkaart van de game voor een tweede keer uitgebreid met een gebied dat uit drie grote regio’s bestaat, en dat naast de nieuwe centrale verhaallijn ook tjokvol verse mini-uitdagingen zit.
Assassin’s Creed: Valhalla lijkt zo meer en meer op die volgende evolutionaire stap die Ubisoft zelf al heeft aangekondigd voor Assassin’s Creed: een zogeheten live service game, waaraan de Frans-Canadese videogamereus momenteel bezig is onder de codenaam Assassin’s Creed: Infinity. Een onlinewereld die als platform dient voor cosntant aangevoerde nieuwe verhalen, net zoals bijvoorbeeld Fortnite, Grand Theft Auto Online of Ubisofts eigen The Division 2. Ongetwijfeld zul je in Infinity, of hoe die onlinegame ook uiteindelijk zal heten, ook andere spelers tegen het lijf lopen, wat in Valhalla niet (echt) gebeurt. Maar qua basisconcept lijkt de huidige iteratie van Assassin’s Creed meer en meer op een generale repetitie voor the big one.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
-
HLN Shop
Pretpark (extra voordelig) meepikken vóór de grote drukte? Vier hoogvliegers voor de hele familie op een rij
De lente is het moment bij uitstek om een pretpark op de planning te zetten. De grote stormloop tijdens de zomervakantie blijft nog even uit, en vaak zit ook het weer uitstekend mee. Rest de vraag in welk pretpark jij het meeste fun beleeft. HLN Shop stipt vier kansmakers aan in vier provincies en vertelt waarom en voor wie ze niet te missen zijn. -
gamereview
Retrogame ‘Slave Zero X’ ziet er cool uit én klinkt fantastisch, maar mist inspiratie
Er zijn sequels die al jaren in de pijplijn zitten of misschien nog jaren op zich gaan laten wachten, maar waarnaar menig gamer reikhalzend uitkijkt. ‘Grand Theft Auto VI’, ‘Metroid Prime 4’, ‘Elder Scrolls VI’, om er maar een paar te noemen. Er zijn ook vervolgen waarop het tegen wil en dank hopen is. ‘Half-Life 3’ of ‘Beyond Good & Evil 2’ bijvoorbeeld. En dan zijn er games die plots schijnbaar uit het niets verschijnen en waarvan je al een verdomd goede kennis van in de vergetelheid belande titels moet hebben om te weten dat het gaat om een nieuw deel in een reeks. -
-
PREMIUM10
Vlaming blijft scoren met populairste game ter wereld ‘Baldur’s Gate 3', maar blijft met beide voeten op de grond
-
vtwonen
Schoonmaken met scheerschuim? Voor deze tien plekken - van de oven tot het toilet - is het een tovermiddel
Wist je dat scheerschuim een prima poetsmiddel is? Het mag dan niet zo’n alledaags schoonmaakproduct zijn, dat maakt het zeker niet minder efficiënt. Dit wondermiddel is bij de meesten wel in huis te vinden, dus je kunt er meteen mee aan de slag: vtwonen.be vertelt welke plekjes je er allemaal mee onder handen neemt. -
Avondje mediaopvoeding voor ouders: “Waarom kleeft je kind aan de smartphone of tablet en wat doe je eraan?”
Hoe stel je bij je kinderen grenzen aan schermtijd? Welke filmpjes verschijnen er op TikTok, YouTube en Twitch? Wat is er zo leuk aan gamen? Ouders krijgen antwoorden op die vragen tijdens een avondje mediaopvoeding.Oudenaarde -
gamereview
Speciale game ‘Pacific Drive’ krijgt van ons 8/10, maar deze mix van routine, spanning en frustratie is niet voor iedereen
-
gamereview
'Stellar Blade' werd fel gehypet, maar dit fonkelende mes had nog wat geslepen moeten worden
-
KIJK. Gameboy viert zijn 35ste verjaardag: “Niet alleen verzamelaars die nog geïnteresseerd zijn”
Op 21 april 1989 bracht het Japanse bedrijf Nintendo de Gameboy uit, speciaal ontworpen om Tetris te spelen. De spelconsole viert vandaag zijn 35ste verjaardag. In totaal werden er meer dan 120 miljoen spelcomputers verkocht. Ook al worden er geen nieuwe Gameboys meer gemaakt, het blijft toch nog steeds een populair item op websites voor tweedehandsspullen. -
gamereview
‘Alone in the Dark’: de geslaagde verrijzenis van een culttitel
Wil iedereen die dacht dat we na de release van het schabouwelijke ‘Alone in the Dark: Illumination’ ooit nog een nieuwe, laat staan behoorlijk goede, game zouden krijgen even de hand opsteken? Niemand? Logisch. Het in 2015 uitgebrachte ‘Illumination’ was een online multiplayer shooter die niet alleen amper nog iets met ‘Alone in the Dark’ te maken had, maar ook op geen enkel vlak interessant, leuk of succesvol was. Geen wonder dat de eens zo belangrijke franchise door velen morsdood verklaard werd. De wonderen zijn echter de wereld nog niet uit, want ‘Alone in the Dark’ is terug en beter dan ooit. -
PREMIUM
NET OPEN. Wilmer (27) opent ‘Wovelty’s gameroom’: “Een game-ervaring voor jong en oud!”
Nijlen