Fossiele industrie besteedt miljoenen aan Facebook-advertenties
De fossiele industrie maakt strategisch gebruik van sociale media om het gebruik van fossiele brandstoffen te stimuleren. Daar hebben ze wel wat voor over, blijkt uit nieuw onderzoek. Vorig jaar gaven fossiele bedrijven bijna 10 miljoen dollar uit aan reclame op Facebook.
Amerikanen kregen in 2020 liefst 431 miljoen keer een Facebook-advertentie te zien die het gebruik van olie en gas promoot. Dat is een van de verrassende cijfers uit een afgelopen donderdag gepubliceerde analyse van de denktank InfluenceMap. Uit het onderzoek blijkt dat olie- en gasbedrijven, brancheverenigingen en belangengroepen vorig jaar bijna 10 miljoen dollar (zo’n 8,5 miljoen euro) hebben uitgegeven om hun berichten te verspreiden.
InfluenceMap ontdekte op 15 juli 2020 een forse sprong in de uitgaven voor Facebook-advertenties van fossiele brandstofgroepen in de Verenigde Staten. Dit was één dag nadat toenmalig presidentskandidaat Joe Biden zijn klimaatplan ter waarde van 2 biljoen dollar (zo’n 1.500 miljard euro) aankondigde. In zijn voorstel om de klimaatcrisis te bestrijden riep Biden op tot de beëindiging van de uitstoot van elektriciteitscentrales tegen 2035 en een scherpe vermindering van het verbruik van fossiele brandstoffen.
Die timing is geen toeval, blijkt uit het rapport. “De industrie maakt strategisch gebruik van sociale media en zet zijn advertenties in op belangrijke politieke momenten.” Volgens de denktank zijn de posts gericht op het sturen van het politieke debat over beleid om de opwarming van de aarde aan te pakken. De industrie zet sociale media in om olie en gas te promoten als onderdeel van de oplossing, luidt een van de conclusies.
Subtiel beïnvloeden
Van de 25 organisaties die de in Londen gevestigde denktank InfluenceMap onderzocht, waren ExxonMobil en het machtige American Petroleum Institute (API) de grootste afnemers van betaalde advertenties op de Amerikaanse platforms van Facebook. Exxon en API waren goed voor maar liefst 62 procent van de advertenties die door de onderzoekers werden geanalyseerd.
De denktank stelt dat belanghebbenden in de industrie individuen manipuleren met behulp van geavanceerde sociale-mediastrategieën. Die richten zich op energie, de transitie en klimaatverandering.
“De olie- en gasindustrie gebruikt een geavanceerd draaiboek om klimaatactie te ondermijnen”, luidt het rapport. De advertenties vermijden regelrechte klimaatontkenning, maar proberen in plaats daarvan “het gebruik van olie en gas te verlengen” door subtielere en meer genuanceerde tactieken. Een van de gebruikte strategieën koppelt het gebruik van olie en gas aan het behoud van een hoge kwaliteit van leven. Een andere tactiek is om aandacht te vestigen op de vrijwillige maatregelen die de industrie heeft genomen op het gebied van klimaatverandering.
‘Schone’ energie
Het onderzoek toont aan hoe sociale media steeds belangrijkere kanalen zijn geworden voor de olie- en gasindustrie. Naast directe reclame zet de industrie elk jaar duizenden advertenties in rond sociale kwesties, verkiezingen en politieke thema’s. Allemaal hebben ze als doel het gebruik van olie en gas als energiebronnen te verlengen.
Ten eerste bieden de advertenties ‘klimaatoplossingen’: ze promoten het idee dat fossiele brandstoffen een deel van de oplossing voor de klimaatcrisis kunnen zijn. Daarnaast is er ‘de pragmatische energiemix’, advertenties gericht op het idee dat olie en gas betaalbaar, betrouwbaar of anderszins belangrijk zijn voor de dagelijkse behoeften. Ten derde tonen de advertenties het belang van de ‘gemeenschap of economie’: de sector zou banen en andere economische voordelen bieden en zo iets teruggeven aan de gemeenschap. Tot slot heb je nog de ‘patriottische energiemix’, waarin beweerd wordt dat olie en gas essentieel zijn voor Amerikaanse energieonafhankelijkheid.
De onderzoekers stellen dat het presenteren van aardgas als koolstofarme brandstofbron “verhult” dat het grotendeels uit methaan bestaat. Dat broeikasgas is veel krachtiger dan CO2 bij het vasthouden van warmte in de atmosfeer. Net om die reden verklaarde het Internationaal Energieagentschap (IEA) in mei dat de wereld nu moet stoppen met boren naar olie en gas om een klimaatcatastrofe te voorkomen.
Fake news
Het rapport suggereert dat het grote gebruik van Facebook te maken kan hebben met het gemak waarmee valse beweringen over de opwarming van de aarde verspreid kunnen worden. Facebook is dan ook “niet consequent in het toepassen van het beleid om onjuiste advertenties te weren”. Het rapport identificeert 6.782 advertenties die aardgas promoten als “schoon of groen”. Het benadrukt dat geen daarvan door Facebook werd verwijderd als desinformatie of misleidende inhoud.
Facebook heeft volgens de eigen regels de bevoegdheid om deze advertenties helemaal te verbieden. Haar advertentiebeleid verbiedt valse of misleidende informatie. Nochtans stelt het rapport dat “aardgas promoten als een koolstofarme brandstof in toenemende mate door regelgevers wordt erkend als een misleidende claim”. Het verwijst daarmee naar de Britse reclametoezichthouder, die in 2019 het Noorse olie- en gasbedrijf Equinor op de vingers tikte op basis van datzelfde argument.
“Ondanks de publieke steun van Facebook voor klimaatactie, blijft het sociale medium zijn platform blijft gebruiken om propaganda voor fossiele brandstoffen te verspreiden”, klinkt het scherp. Volgens de analyse ontving Facebook voor de 25.147 advertenties die in dit onderzoek behandeld worden in totaal 9.597.376 dollar (8,18 miljoen euro). Maar, zo stelt het rapport, de werkelijke inkomsten die Facebook ontvangt van de olie- en gassector liggen waarschijnlijk aanzienlijk hoger.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Hoeveel euro gaat er van je loon, indien je rijdt met een bedrijfswagen? “Er bestaat geen echt plafond op het VAA”
-
PREMIUM
Nieuw klimaatrapport: “Code rood voor de mensheid”
Het nieuwe klimaatrapport van het wetenschappelijk klimaatpanel van de Verenigde Naties, het IPCC, is snoeihard: de opwarming van de aarde is onomstotelijk aan de mens te wijten en gaat sneller dan eerder voorspeld, met steeds vaker voorkomende overstromingen en hittegolven tot gevolg. Enkel in het beste scenario kunnen we de temperatuurstijging deze eeuw onder de 1,5 graden houden. Maar dan moeten we onmiddellijk en drastisch ingrijpen. Klimatoloog Jean-Pascal van Ypersele (UCLouvain) legt uit hoe dat nog mogelijk is. -
PREMIUM
“Als je in bcc staat, weet je dat je voorzichtig moet zijn”: zo gebruik je cc en bcc in mails correct
Wie weleens een mail stuurt, kent ‘cc’ en ‘bcc’. Het zijn handige manieren om je mail naar meerdere mensen te sturen, maar ze komen met gevaren die de privacy van afzender of ontvanger kunnen schaden. Kan je voorkomen dat iemand in cc je hele mailketting ziet? Wanneer is het een must om ontvangers af te schermen door ze in bcc te zetten? En kan je achterhalen wie in bcc staat? Alle antwoorden op een rij. -
-
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
-
PREMIUM
“Amper 15 seconden audio is al genoeg om iemands stem te kopiëren”: hoe gevaarlijk of net handig is de nieuwe ‘stemkloner’ van OpenAI?
Het bedrijf achter het wereldbekende ChatGPT, komt met een nieuwe tool uit ‘de toekomst’. Met Voice Engine zou je binnenkort moeiteloos en razendsnel de stem van je moeder of opa kunnen klonen. “Klinkt misschien onschuldig, maar ook criminelen kunnen hier al binnen enkele maanden mee aan de slag”, waarschuwt HLN-techexpert Kenneth Dée. Hij vertelt wat de gevaren zijn, en hoe jij het wél op een positieve manier kan gebruiken. “Binnen enkele maanden zullen er al slachtoffers zijn.” -
Apple verwijdert WhatsApp op bevel van Chinese autoriteiten
Apple heeft de berichtendiensten WhatsApp en Threads van Meta verwijderd uit zijn Chinese appwinkel. De Chinese autoriteiten hadden daarvoor opdracht gegeven omdat ze een bedreiging zouden vormen voor de nationale veiligheid. -
Mediabedrijf van Trump schiet omhoog bij debuut op Wall Street: op papier verzekerd van miljarden
-
ChatGPT wordt actueler voor betalende gebruikers
-
Independer
Van 30 tot ruim 100 euro: dit kan je jaarlijks besparen als je je decoder afdankt en tv-kijkt via een app
Het klassieke tv-abonnement met een decoder is al lang niet meer de enige manier om tv te kijken. Met de opkomst van streaming en bijhorende apps kan je ook makkelijk tv-kijken via het internet. Providers spelen daar handig op in met aangepaste abonnementen die vaak goedkoper zijn dan de klassieke formules. Independer.be ging na hoeveel je kan besparen. -
HLN Drive
Tanken in vijf minuten en toch ecologisch: is waterstof de toekomst?
Als alternatief voor elektrisch rijden, wordt vaak waterstof naar voren geschoven. Elektrisch rijden zonder lang te hoeven wachten, het klinkt haast te mooi om waar te zijn. Is het dat ook? HLN Drive ging op onderzoek. -
China wil geen Amerikaanse processoren meer in overheidscomputers