Topman katholiek onderwijs slaat alarm over lerarentekort: "Betaal masters in het basisonderwijs volgens hun diploma"

Lieven Boeve, directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, trekt aan de alarmbel over het lerarentekort in de Vlaamse scholen. Het probleem is nijpender dan ooit en bedreigt de onderwijskwaliteit, zegt hij in een gesprek met Kanaal Z. Hij pleit voor het inzetten van gemengde lerarenteams van bachelors en masters. Maar dan moet je de masters in het basisonderwijs ook volgens hun diploma betalen, vindt hij.

Het is nog een paar weken voor het nieuwe schooljaar begint. Maar veel directeurs zitten nu al met de handen in het haar, zegt Lieven Boeve. “Het lerarentekort doet zich veel vroeger voor dan voorheen. Waar je vroeger vooral problemen had met vervangingen in de loop van het schooljaar horen we nu van directeurs  dat ze zeer veel moeite hebben om hun team samen te stellen voor de start van het schooljaar.”  

Dominique De Graaf ging praten met Lieven Boeve, topman van Katholiek Onderwijs Vlaanderen:

Videospeler inladen...

Het lerarentekort is verscherpt omdat er gewoon meer leraren nodig zijn

En dan gaat het zowel over een tekort aan leraren basisonderwijs als aan leraren voor bepaalde vakken in het secundair onderwijs. Het lerarentekort is verscherpt omdat er gewoon meer leraren nodig zijn, legt Boeve uit.

“Wie met pensioen gaat moeten we vervangen, maar er is ook operatie 'bijsprong', de inzet van extra leraren om leerlingen te helpen hun leervertraging in te halen na corona. Daarnaast hebben we meer kwetsbare leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben en ook het leerlingenaantal blijft gewoon groeien, zodat er meer leraren nodig zijn."

Structurele oplossing nodig

En dus moet er een structurele oplossing komen, vindt Boeve. Hij pleit voor het inzetten van gemengde teams van leraren met een bachelor- en leraren met een masterdiploma:  "Op die manier kun je uit een veel bredere pool leraren aantrekken en het is ook een belangrijke troef voor de kwaliteit van ons onderwijs. "

De zorgsector kan hier inspiratie bieden

Boeve denkt dat andere sectoren hier inspiratie kunnen bieden,  zoals bijvoorbeeld de zorgsector. 

“Als we naar de verpleegkunde kijken, dan hebben we daar graduaten, bachelors en masters die samen goede verpleegkundige zorg aanbieden.  In het onderwijs is dat niet anders. Als je met gemengde teams kunt werken met verschillende expertises, verschillende taken, dan kunnen we er ook voor zorgen dat we niet alleen voldoende mensen hebben, maar ook dat we kwaliteitsonderwijs kunnen blijven leveren.”

Masters in het basisonderwijs ook als masters betalen

Maar dan moet je de leraren in het basisonderwijs die een masterdiploma hebben wel correct vergoeden, vindt Boeve. En dat is nu niet het geval. Met als gevolg dat we die masters snel weer kwijt zijn, zo klinkt het. 

“We maken het op dit moment te veel mee dat bachelors, die bijvoorbeeld een masterdiploma onderwijskunde halen terwijl ze aan het lesgeven zijn, binnen de kortste keren het onderwijs verlaten. Die gaan dan werken bij educatieve uitgeverijen, bijvoorbeeld, waar ze wel op masterniveau betaald kunnen worden.” 

En dat is een spijtige zaak zowel in het licht van het lerarentekort als met het oog op onderwijskwaliteit, besluit hij.

Meest gelezen