© Patrick De Roo

Parkeerdruk zet ontharding en vergroening Laar op losse schroeven: “Zware domper”

Borgerhout -

Het Borgerhoutse districtsbestuur wil deze legislatuur, in 2024, beginnen met de heraanleg van het Laar. Op dit ogenblik zitten de plannen nog in een conceptfase. “Wij willen het plein heraanleggen tot een multifunctioneel plein dat maximaal onthard wordt. Probleem is echter dat het stadsbestuur geen parkeerplaatsen wil opofferen. Dat is een hele zware domper op dit verhaal”, zegt districtsburgemeester Marij Preneel (Groen).

Elien Van Wynsberghe

Op dit ogenblik worden er enkele kleine ingrepen uitgevoerd op het Laar. “Want er wordt hier veel foutgeparkeerd. Je kan ook langs alle kanten op de parking op het plein. Daar brengen we verandering in. Er komt een systeem waarbij je er langs de ene kant inrijdt en langs de andere kant weer uit. Er komen ook een paar bomen bij”, zegt Marij Preneel.

Zie het als een voorbode voor wat komen moet: de volledige heraanleg van een plein in een buurt waar er gesmeekt wordt om meer open ruimte en groen, maar waar ook de parkeerdruk ontzettend hoog is. Een plein waar op vrijdag een drukbezochte markt plaatsvindt, waar de horeca steeds meer bruist en waar bewoners niet enkel dromen van meer ruimte voor ontmoeting en groen, maar ook van zich laten horen. Zo gaat er nog de hele week La La Laar door, een initiatief van enkele buurtbewoners waarbij een deel van het Laar autovrij wordt gemaakt zodat bewoners er kunnen samenkomen, petanque spelen, barbecueën, genieten van muziek en van elkaar.

Open ruimte versus auto’s

De plannen voor de heraanleg van het Laar zitten nu nog in de conceptfase. “De opdracht voor een externe ontwerper moet nog worden geformuleerd”, zegt Preneel. “Als districtsbestuur ijveren we voor een plein dat multifunctioneel wordt ingericht, en maximaal onthard en vergroend wordt zodat het klimaatbestendig wordt.”

Archiefbeeld van de markt op vrijdag © Victoriano Moreno

De keerzijde van de medaille is dat voor een dergelijke inrichting parkeerplaats moet worden opgeofferd. “Zeker tijdens de coronacrisis is nog maar eens duidelijk geworden hoe groot de nood aan meer open ruimte, groen en plaats voor ontmoeting is. Mensen hebben dat nodig. In oud-Borgerhout is daar een nijpend tekort aan. Maar het stadsbestuur houdt vast aan een neutrale parkeerbalans en wil dus geen parkeerplaatsen opofferen. Dat hypothekeert alles, terwijl mensen klaar zijn om die stap te nemen. Veel bewoners hebben al beslist om hun auto weg te doen of om over te stappen op een deelauto. Ze willen echt mee nadenken over die zaken als ze in ruil daarvoor meer kwalitatieve open ruimte krijgen in hun buurt. Het parkeerverhaal dat ons vanuit het stadsbestuur nu wordt opgelegd, is dus een hele zware domper.”

Preneel ziet een oplossing voor de parkeerdruk in samenwerkingen met bedrijven uit de buurt waarvan de parkings ’s avonds kunnen worden opengesteld voor bewoners. “Zo kunnen we parkeerplaatsen weghalen van het openbaar domein.”

Actief openbaar domein creëren

Schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) bevestigt vast te houden aan de neutrale parkeerbalans. “De parkeerdruk in de buurt van het Laar is overmatig groot. Die druk zal al toenemen nu we maatregelen invoeren om het foutparkeren op de parking te vermijden. Haal je nog meer parkeerplaats weg, dan creëer je in de omliggende straten problemen. In het verleden opperden buurtbewoners er al voor om de parking te verplaatsen tegen de kerk. Dat is op zich een goed idee. Feit is dat we vandaag vastzitten. Als we een oplossing vinden voor het buurtparkeren en elders parkeerplaats kunnen creëren, dan staan we er zeker voor open om het breder plaatje voor de heraanleg van het Laar te bekijken. We kijken ook zelf uit naar plaatsen waar parkeren mogelijk zou kunnen zijn. Maar laat je het district Borgerhout doen, dan kan je uiteindelijk nergens meer parkeren. Daar gaan we niet in mee. Zo jaag je de bewoners weg.”

Daar is Preneel het niet mee eens. “Er moet actief openbaar domein gecreëerd worden. Enerzijds door parkeerplaatsen te schrappen, anderzijds door een bouwstop in te voeren. De afgelopen jaren zijn er heel wat bouwvergunningen toegekend ondanks protest van buurtbewoners. Maar er zijn meer noden in de stad dan wonen alleen. Je moet ook inzetten op andere voorzieningen: sporten, spelen, buiten kunnen zitten, een bibliotheek, naar school gaan,... Die zaken volgen echter niet. Er moet dringend een ruimtelijk uitvoeringsplan komen voor oud-Borgerhout.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER