Ruim 80 procent van leerkrachten in basisonderwijs is tevreden met digitale vooruitgang
Ongeveer 82 procent van de leerkrachten in het lager onderwijs is tevreden met de digitale vooruitgang die gemaakt is tijdens de coronacrisis. Dat blijkt vandaag uit een bevraging bij ruim 1.200 leerkrachten en ander onderwijspersoneel uitgevoerd door de educatieve uitgever Van In.
De coronacrisis heeft een blijvende impact gehad op de manier waarop leerkrachten in het basisonderwijs lesgeven. Zo biedt 58 procent van de bevraagden meer digitale opdrachten aan, heeft 44 procent meer vertrouwen in digitale tools en is 30 procent gedifferentieerder gaan werken, door leerlingen taken te laten uitvoeren op verschillende niveaus, met de gepaste ondersteuning.
Hoewel corona heel wat negatieve effecten had, is er volgens de bevraagden ook een positieve impact. Het gaat dan bijvoorbeeld om de digitale geletterdheid van leerkrachten én leerlingen, het gebruik van digitale tools, de digitale uitrusting op school, de aandacht van de overheid en de digitale communicatie met de ouders en het klasmanagement.
ICT-infrastructuur licht verbeterd
Voorts blijkt nog dat ICT-infrastructuur in de scholen licht is verbeterd tegenover het voorgaande schooljaar. Zo gaf 92 procent van de leerkrachten aan dat hij tablets of chromebooks in de klas kan gebruiken, dat is 3 procentpunt meer dan het voorgaande schooljaar.
"Ondanks de uitdagingen waar leerkrachten voor stonden, zien we duidelijk dat de coronaperiode het basisonderwijs een grote digitale sprong vooruit liet maken", verklaart Winfried Mortelmans van Van In. "Het zou nuttig zijn nu ook te werken op de ICT-beleidsvisie in de school, die blijkbaar nog vaak ontbreekt. Dit is vandaag wellicht één van de belangrijkste factoren die de digitale ontwikkeling in het onderwijs kan versterken."
Van In bevroeg in juni 2021 1.286 respondenten. De ruime meerderheid (89 procent) waren leerkrachten. Verder ging het om directieleden, ICT-coördinatoren en zorgcoördinatoren.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM15
Siebe (18) zit op kot in een rusthuis: “Als mijn vriendin blijft slapen, zijn de andere bewoners extra nieuwsgierig”
-
88
Opnieuw Crevits, weer Weyts, of iemand anders? Heel wat partijen azen op post van onderwijsminister
Heel wat partijen azen op de post van de toekomstig Vlaams minister van Onderwijs. CD&V-voorzitter Sammy Mahdi zegt woensdag het “domein opnieuw in handen” te willen nemen en kijkt bijvoorbeeld in de richting van voormalig onderwijsminister Hilde Crevits. Voor N-VA-voorzitter Bart De Wever mag Ben Weyts zichzelf opvolgen “als hij maar zijn broek aanhoudt”. Dat zeiden ze op een onderwijsdebat van de Directiecommissie van het Katholiek Basisonderwijs (DCBaO) in Antwerpen. -
Scholen krijgen extra middelen om stijgend aantal leerlingen aan te kunnen
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) maakt 75 miljoen euro bijkomende middelen vrij om te investeren in schoolbanken. Met dat geld moeten scholen zich beter kunnen voorbereiden op de verwachte groei van het aantal leerlingen tegen het schooljaar 2027-2028, luidt de verklaring. Scholen kunnen nog tot 20 februari 2024 een concreet project indienen. -
-
PREMIUM64
Helft Vlaamse scholen krijgt zelf geen goed rapport van de inspectie: voor 23 scholen staat zelfs hun erkenning op het spel
-
Clandestiene gebedsruimte op Erasmus-campus ULB is doorn in het oog van docenten
In een gebouw op de Erasmus-campus van de Brusselse universiteit ULB in Anderlecht verzamelen zich meerdere keren per dag islamitische studenten voor een nooduitgang om er te bidden. Dat schrijven ‘Le Soir’ en ‘Sudinfo’ vandaag. -
PREMIUM9
Code rood in de klas: “Bij veel schrijnende thuissituaties voelen leerkrachten zich machteloos”
Twee op de drie leerkrachten ervaren drempels als ze in de klas aan welbevinden willen werken. Dit leert een exclusief onderzoek van de Sidekick Sam Academy. “Moeilijke thema’s mijden ze weleens, omdat ze er te weinig over weten.” Met welke uitdagingen worden leerkrachten geconfronteerd, maar belangrijker, welke tools hebben ze om hun hierin bij te staan? -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
Livios
Groen, rood, blauw of geel: richt je dak klimaatvriendelijk in met deze slimme tips
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
Wie besparingen op de energiefactuur zoekt, neemt best een kijkje in de waskamer. We gebruiken de wasmachine en de droogkast vaak en die toestellen vertegenwoordigen dan ook een noemenswaardig deel van je energieverbruik. Hoe gebruik je ze op de meest energiezuinige manier? Bouwsite Livios vroeg het aan Arjan Hoffer van Bosch en Siemens. -
PREMIUM57
“Gigantische uitdaging voor ons onderwijs”: 15% van de vijfjarige kleuters spreekt onvoldoende Nederlands om naar het eerste leerjaar te gaan
15% van de vijfjarige kleuters spreekt onvoldoende Nederlands om aan de lagere school te beginnen. Dat leert de taalscreening die Onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) in alle derde kleuterklasjes liet afnemen. Hij wijst een andere thuistaal aan als belangrijkste oorzaak, maar wat speelt nog mee? Hoe groot zijn de regionale verschillen? En op welke manieren wil Weyts dat ouders ook na school Nederlands meegeven? -
PREMIUM3
Wat als leerkrachten niet alleen oog hebben voor de leerstof? “Tijdens de les voornaamwoorden bleek dat iemand zich non-binair voelt”