Internetfraude bereikte recordhoogte tijdens coronajaar 2020: “Meer dan 16.000 meldingen”
Het Vlaams Belang wil internetfraude strenger aangepakt en bestraft zien. “Tijdens het coronajaar 2020 bereikte de internetfraude ongekende hoogtes”, zegt fractievoorzitter in de Kamer Barbara Pas (Vlaams Belang) die hierover de cijfers opvroeg bij staatssecretaris voor Consumentenbescherming Eva De Bleeker (Open Vld). “Ook dit jaar kreeg het Meldpunt voor Internetfraude al meer dan 7.000 meldingen.”
“Internetfraude is anno 2021 al lang geen zaak meer van nepmails vol taalfouten door Nigeriaanse ‘prinsen’ die de goedgelovige lezer een fortuin beloven, maar het gaat vaak om bijzonder professioneel nagemaakte overheids- en bankenwebsites”, aldus Pas. “Het aantal meldingen van internetfraude zit dan ook al jaren in de lift, met het coronajaar 2020 als voorlopig ‘topjaar’”.
Waar het Meldpunt voor Internetfraude in 2016 nog geen 2.500 meldingen ontving, steeg dat in 2019 tot 9.000 en tot 16.213 in 2020. Voor het jaar 2021 staat de teller voorlopig (20 juli 2021) op meer dan 7.000 meldingen.
“De gemelde financiële schade loopt daarbij in de miljoenen euro’s, en steeg van 600.000 euro in 2016 tot 10 miljoen euro in 2019 en maar liefst 23 miljoen euro in 2020”, vervolgt Pas. “En die cijfers liggen in realiteit nog hoger, want niet iedereen doet aangifte en in sommige dossiers worden ook geen bedragen vermeld.”
“De Ombudsdienst voor financiële diensten waartoe slachtoffers zich kunnen wenden voor een terugbetaling, verklaarde in 2020 slechts 486 dossiers ontvankelijk”, aldus nog Pas, “en nog opvallender is dat deze dienst in amper 79 dossiers overging tot een effectieve tussenkomst in de schade.” Pas vindt dat het probleem strenger aangepakt moet worden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Smakelijk eten voor een (h)eerlijke prijs: deze vier scherp geprijsde kookboeken tik je nu op de kop
-
Oprichters OpenAI verwerpen klacht van Musk over verbreken van “initiële contract”: “Triest dat het zover is gekomen met iemand die we diep bewonderden”
ChatGPT-ontwikkelaar OpenAI heeft de klacht verworpen die Elon Musk als medeoprichter van het bedrijf vorige week had ingediend. Het is Musk enkel te doen om de “volledige controle” over OpenAI te bekomen, schrijven de oprichters Sam Altman en Greg Brockman in een blog. Ze verwijzen naar e-mails uit 2018, waarbij de Tesla-topman voorstelde om OpenAI samen te voegen met zijn autobedrijf. -
Datalek bij vakantieparkconcern EuroParcs, omvang nog onbekend
EuroParcs heeft een datalek gevonden in de beveiligde digitale omgeving van het vakantieparkconcern. Het Nederlandse bedrijf, dat ook in België actief is, onderzoekt de omvang. Het is nog niet bekend welke gegevens gelekt zijn. -
-
Independer
Dit zijn de 5 populairste autokleuren en zo beïnvloedt de kleur van je wagen de prijs
-
Vier op de vijf Belgen al geconfronteerd met phishing
Vier op de vijf Belgen zijn al in aanraking gekomen met phishing. Dat meldt consumentenorganisatie Test Aankoop dinsdag op basis van een enquête bij 1.300 Belgen. Test Aankoop roept de banken op om het probleem samen aan te pakken. -
Google beperkt vragen over verkiezingen in AI-chatbot om valse informatie te vermijden
Google is gestart met beperkingen in te voeren bij zijn AI-chatbot Gemini. Het type verkiezingsgerelateerde vragen zal worden beperkt, klinkt het. 2024 is wereldwijd een belangrijk verkiezingsjaar en het technologiebedrijf wil op die manier de verspreiding van valse informatie tegengaan. -
KIJK. Wereldberoemde rapper speelt voor meer dan honderdduizend euro vals tijdens gokspel, wordt betrapt door volgers livestream
-
Sam Altman (OpenAI) praat met investeerders over eigen chipfabrieken
-
Techgiganten willen misbruik AI bij verkiezingen voorkomen
Een twintigtal grote techbedrijven zoals ChatGPT-moederbedrijf OpenAI, Facebook-eigenaar Meta, Microsoft, Amazon, Google, TikTok en X hebben een samenwerkingsverband aangekondigd om misbruik van artificiële intelligentie (AI) bij verkiezingen tegen te gaan. -
update37
Forse stijging klachten bij Ombudsdienst telecom met annus horribilis voor Telenet
Het aantal klachten bij de Ombudsdienst voor telecommunicatie is vorig jaar met 65 procent gestegen tegenover 2022. Deze stijging betreft alle operatoren, maar was meer uitgesproken voor Telenet. Het aantal klachten over dat bedrijf verdrievoudigde. De Ombudsdienst noemt het een ‘annus horribilis’ voor Telenet. De telecomoperator maakt zich in reactie sterk dat het ergste achter de rug is. -
Livios
Tropische tuin van Art en Eline ligt verborgen tussen de weilanden: “De koeien waren onze eerste aankoop”