Antwerpenaar Kevin Lewy (links) en Jessica Alba (rechts). ©  Dirk Kerstens, RR

Amerikaanse Hollywoodsterren Jessica Alba en Eva Longoria zijn fan van Antwerpse start-up met duurzame diamanten

Het Antwerpse juwelenmerk Idyl bestaat amper anderhalf jaar, maar de sieraden worden nu al gedragen door celebrities als Eva Longoria en Jessica Alba. Idyl werkt met synthetische diamanten die met het blote oog niet te onderscheiden zijn van natuurlijke stenen, maar wel duurzamer zijn. “Ook de entourage van Beyonce toonde al interesse”, zegt oprichter Kevin Lewy.

Rebecca Van Remoortere

Idyl is een oer-Antwerps bedrijf dat anderhalf jaar geleden in volle coronaperiode werd opgericht door onder meer Antwerpenaar Kevin Lewy. In eigen land werd nog niet zo veel ophef gemaakt over het merk, omdat Idyl zich meteen stortte op de Amerikaanse markt. Dat heeft alles te maken met het product dat ze verkopen. “Wij gebruiken geen natuurlijke diamanten die gewonnen moeten worden ergens in een ver land”, vertelt Kevin. “Wij werken uitsluitend met synthetische of lab grown diamanten.”

 ©  Dirk Kerstens

In België is de markt voor synthetische diamanten nog niet zo groot. “Amerika is er wel helemaal klaar voor. Daarom hebben we ons eerst op die markt gestort. Daar is het belang van duurzaamheid al veel meer ingenesteld in verschillende sectoren. Bij ons gaat het trager, maar we willen ons ook beginnen te richten op de Europese markt.” Kevin werkte zelf jarenlang in de natuurlijke diamantindustrie, maar is nu overtuigd van de nieuwe manier van produceren. “Dit is veel duurzamer en heeft een kleinere ecologische impact. Er is minder energie nodig en een diamant wordt op die manier betaalbaar voor een groter publiek.”

Druk op een knop

Maar wat zijn lab grown diamanten eigenlijk? “Technologie maakt het vandaag de dag mogelijk om een ruwe diamant in feite te laten ‘groeien’ in plaats van hem te gaan delven”, vertelt de Antwerpenaar. “De diamanten worden in een labo gemaakt door bij wijze van spreken op een knopje te drukken. Chemisch krijg je exact hetzelfde product en de synthetische stenen moeten ook geslepen worden zoals natuurlijke diamanten. Leg je de twee versies naast elkaar op tafel, dan zal het blote oog geen verschil merken.” De juwelen van Idyl worden handgemaakt in Antwerpen en afgewerkt in solide goud. “Alleen de productie van onze synthetische diamanten gebeurt hier nog niet. Die zit momenteel vooral nog in China, Amerika, India en Israël.”

De Amerikaanse actrice Eva Longoria draagt juwelen van het Antwerpse merk Idyl. © rr

De ontwerpen van Idyl slaan al meteen aan. Idyl stuurde heel bewust juwelen op naar celebs die tijdens de coronaperiode toch gewoon thuis zaten. “We hoefden ze dus niet te sturen naar hun kantoren, maar konden ze gewoon thuis laten leveren. Dat schept al meteen een persoonlijke band.” Actrice Jessica Alba heeft zich op haar Instagrampagina al een paar keer geuit als fan van het Antwerpse merk en ook Eva Longoria heeft de oorbellen en halskettingen al vaak gedragen. “Jessica Alba draagt duurzaamheid hoog in het vaandel. Ze heeft met Honest Beauty een eigen merk gelanceerd waarmee ze duurzame producten promoot. We zijn blij dat we daar nu ook bijhoren.”

Ook Jessica Alba draagt duurzaamheid hoog in het vaandel en is fan van Idyl. © rr

Imago oppoetsen

“Vorige week contacteerde het pr-bureau van zangeres Beyoncé ons met de vraag of ze de producten eens zou mogen bekijken. Die zijn nu haar richting uitgegaan.” Van timing gesproken. Deze week kwam Beyoncé nog in opspraak door een reclamecampagne voor het juwelenmerk Tiffany & Co. Ze droeg de befaamde gele Tiffany-diamant die oorspronkelijk uit Afrika komt. Die is volgens veel critici te linken aan uitbuiting en slavernij en wordt zelfs omschreven als bloeddiamant. Met de synthetisch gemaakte diamanten van Idyl kan de popster die commentaar in de toekomst in de kiem smoren.

De prijzen voor de diamanten oorbellen van Idyl variëren van ongeveer 200 euro tot niet veel meer dan 1.000 euro. “We willen een nieuwe weg inslaan met de verkoop van onze juwelen. We nemen afscheid van het traditionele ouderwetse juwelendoosje als verpakking en promoten onze juwelen voor vrouwen die zichzelf iets cadeau willen geven. Een diamant hoeft niet langer een geschenk te zijn van een man aan een vrouw. Bijna 90% van onze klanten koopt een stuk van Idyl voor zichzelf. Daar zijn we trots op.”

Jessica Alba. ©  RR