Curryworsten, fietsen en parfum: ook dit maken autoconstructeurs
HLN DriveAutomerken maken meer dan enkel auto’s. Want ook in andere sectoren zien zij winsten, zowel financieel als qua imago. Soms durven de automerken echter heel ver van hun core business gaan. HLN Drive maakt een opsomming.
Ferrari spant de kroon met haar ‘zijprojecten’. Het logo met het steigerende paard is zo’n sterk merk, dat mensen er maar wat graag petjes, t-shirts of polo’s van kopen. Ferrari’s merchandiseafdeling draait zelfs evenveel omzet als de autopoot van het bedrijf: 2,5 miljard euro.
Curryworsten
Meer omzet dan een wagen genereert Volkswagen er niet mee, maar het meest verkochte product van de Duitse autobouwer is wel geen Golf of Tiguan. Nee, met 7 miljoen exemplaren per jaar is de curryworst de populairste Volkswagen. In 1973 kwam het hoge woord uit de rekenkamer van Volkswagen: het is voordeliger – gezien de grote aantallen de VW-werknemers eten – om zelf de curryworsten te gaan maken. En zo geschiedde. De curryworst heeft zelfs een origineel onderdelennummer (199 398 500). Het hapje zorgt trouwens geregeld voor beroering in de fabriek. Enkele jaren geleden kwamen de werknemers in opstand omdat het recept van de saus veranderd zou worden. Deze maand staat de fabriek dan weer in rep en roer omdat VW de worst van het menu zou willen schrappen en enkel vegetarische schotels wil aanbieden.
Fietsen en steps
Ook nieuwe mobiliteit is populair bij automerken. Audi lanceerde bijvoorbeeld een elektrische step. Die heeft een topsnelheid van 20 km/u en een autonomie van zowat 65 km. Hij is ook een pak goedkoper dan de fiets van Porsche, met een (toch nog altijd forse) vanafprijs van 748 euro. Voorts is er heel wat toptechnologie aanwezig, zoals een kleurendisplay dat info geeft over je snelheid, modus, batterijstatus en Bluetooth-connectiviteit. Led voor-, achter- en remlichten zorgen dan weer voor een goede zichtbaarheid. Wij raceten voor het programma Drive zelfs met de step tegen de Audi e-tron op het circuit van Zolder!
Porsche lanceerde dan weer twee ebikes: de eBike Sport en de eBike Cross. De ene voor stadsgebruik, de andere voor offroadgebruik, in navolging van de lancering van hun eerste elektrische wagen, de Taycan. De tweewielers worden gebouwd in samenwerking met specialist Rotwild. Ze hebben beide elektrische ondersteuning tot 25 km/u en een prijskaartje van respectievelijk 8.200 en 10.200 euro.
Parfum
Ford tot slot stort zich op de parfummarkt met de Mach-eau, een knipoogje naar de Mach-e, haar elektrisch model. Uit onderzoek van het Amerikaanse merk blijkt dat maar liefst 1 op de 5 deelnemers liet weten dat ze de geur van benzine zouden missen bij de overstap naar een elektrische auto. Daarom ontwikkelde het een speciaal parfum voor klanten die de elektrische Mach-E bestellen. Het geurtje van Ford ruikt immers naar… benzine! “Ford heeft een premium geur ontwikkeld voor zij die snakken naar de performance van de nieuwe elektrische Mustang Mach-E GT maar nog steeds genegenheid voelen naar de uitgesproken geuren van klassieke benzinewagens”, lezen we in het persbericht…
Met of zonder benzinegeur? Ontdek hier welke auto op jouw lijf is geschreven
Lees ook
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zo ontdek je de echte kilometerstand van een auto
-
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
Het wereldwijde IT-systeem van Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa, is jarenlang gehackt. Dat blijkt uit interne documenten die paper trail media, ‘Der Spiegel’ en ZDF deelden met ‘Knack’ en andere mediapartners van #Hidden Front. Dat is een onderzoeksproject naar Chinese inlichtingenactiviteiten in Europa. -
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
-
67
Vandaag flitsmarathon (en dat blijkt volgens studie te helpen): “Twee op drie bestuurders passen rijgedrag aan na boete”
-
PREMIUM
“Vooral de ‘expresweg’ wordt een en al ellende”: overzicht van de wegenwerken richting kust
Lente in het land én de start van de paasvakantie: daarmee is de aftrap gegeven voor het seizoen van de uitstapjes naar de kust. Maar helaas ook die van een heleboel wegenwerken die de rit naar zee en strand moeilijker maken. We zetten op een rijtje waar je voor vertrek best rekening mee houdt en waar je de grootste hinder mag verwachten. -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
-
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
-
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
Ze zijn hip, elegant en aerodynamisch, maar niet helemaal zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. Automobielorganisatie ADAC, de Duitse evenknie van Touring, waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen. -
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
In een fietsstraat – de officiële term is ‘fietszone’ – gelden er aparte verkeersregels. Je weet wellicht al dat je met een auto een fietser niet mag inhalen. Maar hoe zit dat bij speedpedelecs of steps? En mag je met een elektrische fiets wél sneller rijden dan 30 km/uur? Stef Willems van verkeersinstituut Vias zet de regels op een rijtje en vertelt welke boetes je riskeert als je je daar niet aan houdt. -
6
Tesla brengt sneller goedkopere auto’s op de markt: aandeel schiet 12 procent omhoog