Spa-Francorchamps valt letterlijk in het water: racen is onverantwoord, Max Verstappen ‘wint’ en pakt 12,5 punten dankzij drie rondjes achter safety car
Formule 1De regen als spelbreker. Amper drie rondjes, nota bene achter de safety car, duurde de GP in Spa-Francorchamps. De oorspronkelijke start om 15u werd meermaals uitgesteld. Om iets na 18u reden de bolides dan toch het circuit op, maar de omstandigheden lieten het nog steeds niet toe om te racen. De FIA vond het onverantwoord: einde verhaal. Omdat er meer dan twee rondjes achter de safety car werden afgewerkt werden halve punten uitgedeeld volgens de volgorde op de startgrid. 12,5 punten voor polepakker Max Verstappen, die in het klassement zo drie punten achterstand heeft op zevenvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton. Bizarre toestanden in onze Ardennen.
Door de gestage regenval was het niet verantwoord om voluit te rijden. De raceleiding stelde de start met meer dan drie uur uit en durfde het om 18u17 toch aan om de coureurs op regenbanden en achter de safety car een paar ronden te laten rijden.
Omdat er aan de minimale eis van twee volledige ronden werd voldaan, kon een klassement worden opgemaakt. Weliswaar via halve punten, er worden pas volledige punten uitgedeeld als 75 procent van de race kan worden afgelegd. 12,5 punten zo voor Max Verstappen, die gisteren de pole pakte en dus vanop stek 1 op de startgrid vertrok en zo ook als eerste ‘finishte’ achter de safety car. George Russell werd tweede, Lewis Hamilton derde. De zevenvoudige wereldkampioen ziet zijn leiding in het WK-klassement slinken tot drie punten.
De top 10:
1. Verstappen
2. Russell
3. Hamilton
4. Ricciardo
5. Vettel
6. Gasly
7. Ocon
8. Leclerc
9. Latifi
10. Sainz
Verstappen: “Zo wil je niet winnen”
“Het was ontzettend jammer dat we geen fatsoenlijke rondjes konden rijden, maar de omstandigheden maakten het te gevaarlijk”, zei Verstappen na afloop. “Het zicht was slecht en het bleef maar regenen. Natuurlijk is het een zege, maar het is niet hoe je wilt winnen.” Zijn teambaas Christian Horner roemde de duizenden toeschouwers, die uren bleven wachten in de stromende regen in de hoop nog wat actie te zien. “Respect voor de fans. Er is echt geprobeerd alsnog te kunnen racen. Voor Max waren de omstandigheden nog het beste, want hij reed vooraan en zag genoeg. Maar iedereen achter hem kon werkelijk niks zien door de opspattende regen.”
Lewis Hamilton, die derde werd, legde zich ook neer bij de situatie. “Niemand kan er iets aan doen, maar het was voor iedereen wel duidelijk dat het weer niet beter zou worden”, zei de regerend wereldkampioen van Mercedes. “Ze hebben ons het circuit opgestuurd om twee ronden te laten rijden, dat was het. Het is vooral spijtig voor de fans, die mensen waren fantastisch. Ik mag aannemen dat zij hun geld terugkrijgen.”
FIA zag geen mogelijkheid om GP te verplaatsen naar maandag
De wedstrijd met een dag uitstellen naar maandag, is nooit een optie geweest van de wedstrijdleiding. “De lijst met redenen waarom dat niet kon, is pagina’s lang”, zei Michael Masi, namens de internationale autosportfederatie FIA. “De omstandigheden waren het hele weekend niet al te best, maar er zijn wel momenten geweest dat we nog wat hebben kunnen doen. We hebben het vandaag lang aangekeken, maar het slechte weer nam de overhand. Veiligheid staat voorop voor de coureurs, de teams en de toeschouwers.”
Liveblog
EINDE RACE!
Kans is klein dat we nog racen
Nog 35 minuten op de teller. De kans is groot dat er niet meer geracet wordt. Meer en meer coureurs verlaten hun wagen ook en het begint weer harder te regenen...
WK-stand (als er niet meer gereden wordt)
Verstappen krijgt nu 12,5 punten, Hamilton 7,5. De kloof voor deze manche was acht punten in het voordeel van de Brit. Nu zijn er dat dus nog 3.
Wat volgt?
En nu? De klok tikt verder - ze staat op 45 minuten - dus een hervatting kan nog steeds. Of beslist de FIA er definitief een punt onder te trekken en punten uit te delen aan de top tien hoe ze nu staat - dat is de top tien van de kwalificatiemanche.
RODE VLAG!
Het heeft geen zin, we stoppen er weer mee. Iedereen naar de pits.
En nu?
Voorlopig geen berichten van de FIA. Er wordt geracet, dat wel, maar dus achter de safetycar. Het tweede rondje zit erop, maar het circuit blijft klets- en kletsnat.
Halve punten wenken
De eerste ronde achter de safetycar is achter de rug. Nog ééntje en er worden halve punten uitgedeeld in de kwalificatievolgorde waarop ze nu rondtoeren. De vraag is of er ook een derde, vierde, ... rondje komt. Al dan niet zonder safetycar.
START
Achter de safety car rijden de wagens uit de pitstraat.
Minstens twee rondjes
De safety car zal het veld zo op gang trekken. Het is de vraag of hoe lang er gereden gaat worden, maar na minimaal twee rondjes kunnen in ieder geval vijftig procent van de punten worden uitgedeeld. Er zal maximaal één uur worden gereden. De FIA zal beslissen welke richting het uitgaat, afhankelijk van de signalen op de baan.
RACE HERSTART OM 18u17
Bij Haas voetballen ze
Nieuw uitstel
De FIA communiceert niet om 17u45, wel om 17u55.
Jeu de boules
Heerlijk beeld. Ook de stewards aan de kant van het circuit wachten al 2,5u in de regen. Om de tijd te doden wagen ze zich in het grind aan een spelletje pétanque.
Eén uurtje droog
Tussen 18u20 en 19u20 zou het volgens de radars droog blijven. Ideaal om de wedstrijd van één uur te organiseren. Al blijft het nog even afwachten wat de FIA beslist.
Minder felle regen
Goed nieuws: het regent nu minder en dat zou ook zo even kunnen blijven. Om 17u45 zal de FIA officieel communiceren over het weer en... de start van de wedstrijd? De organisatie zou een race van één uur willen organiseren.
Niet voor 17u30
"De komende elf minuten wordt er zeker niet gestart", zegt de FIA.
Tijdslimiet niét om 18u
Nieuwe informatie: de FIA heeft de klok stopgezet. Dat betekent dat de lijdslimiet niét 18u is. Een perfect normale race, weliswaar in veilige omstandigheden, mét het volle aantal van 44 rondes en dus ook volledige punten is dus nog perfect mogelijk.
Medical car
De medical car gaat het nog eens proberen. Op sommige delen van het circuit lijkt het inderdaad iets minder te regenen. Gaan ze het erop wagen?
Mexican wave
Sfeermaker Daniel Ricciardo zweept het publiek op met een mexican wave.
Race achter safety car?
Interessant. Mogelijk wordt de race gewoon afgewerkt achter de safetycar. Want om halve punten uit te kunnen delen moeten er minimaal 2 ronden worden afgewerkt. Maar dat zou dus ook achter de safety car kunnen gebeuren waarbij niet mag worden ingehaald en iedereen op zijn kwalificatieplek blijft. Twee rondjes of misschien enkele meer en weer naar binnen, dan is de race zogezegd gereden. Sleept polepakker Max Verstappen straks op zo'n bizarre wijze toch 12,5 punten in de wacht?
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM9
Waarom het Lewis Hamilton niet deert dat hij keer op keer naar huis wordt gereden door z’n ploegmaat
-
Spaargids.be
Scheiding: wat gebeurt er met je woonlening, spaarcenten en verzekeringen?
Scheiden heeft heel wat implicaties, ook op financieel, legaal en administratief vlak. Aangezien een gewaarschuwd mens telt voor twee, overloopt Spaargids.be hieronder de belangrijkste aandachtspunten wanneer je relatie op de klippen loopt. -
Livios
Is dit dé thuisbatterij van de toekomst? “Je kan ze lang gebruiken vooraleer ze helemaal versleten is”
Wil je de stroom die je zonnepanelen opwekken ook ’s avonds en ’s nachts kunnen gebruiken, dan kan je die opslaan in een thuisbatterij. Er bestaan meerdere types, en de zoutwaterbatterij is de jongste van de klas. Wat mag je daarvan verwachten? Bouwsite Livios zet de voor- en nadelen op een rijtje. -
-
20
Verstappen en Red Bull zien topingenieur Newey officieel vertrekken, deal met Ferrari zou al rond zijn
-
12
Suzuka blijft de speeltuin van Max Verstappen: wereldkampioen boekt makkelijk derde zege op een rij in Japan
Een simpele derde zege van het seizoen. Max Verstappen heeft probleemloos voor de derde keer op een rij de GP van Japan gewonnen. De race lag een halfuur stil, nadat Alex Albon en Daniel Ricciardo al in de eerste ronde crashten. -
PREMIUMREEKS21
Het Red Bull-schandaal, deel 2. De Verstappens kunnen niet meer terug: hoe Horner-gate einde van Red Bull kan betekenen
De chaos bij Red Bull is niet meer te overzien. Horner-gate kan zomaar het einde van Red Bull als topteam in de Formule 1 betekenen, ziet onze expert. Maar ook: waarom Max Verstappen en papa Jos nu niet meer op hun stappen kunnen terugkeren... -
2
Vrouw die Red Bull-teambaas Christian Horner beschuldigde, wordt deze week “op de rooster gelegd”
-
HLN Shop
Oprukkend onkruid klein krijgen? Dit is hét ultieme wapen
-
PREMIUM2
Wellicht hét thema dat de paddock nog het meeste bezig houdt: waarom blijft naam werkneemster die kloeg over Horner geheim?
Tweede grand prix van het seizoen, op het bloedsnelle en gevaarlijke circuit van Jeddah, met die muren altijd zo dichtbij. Je voelt dat iedereen snakt naar meer aandacht voor wat op de piste gebeurt, maar de focus blijft op wat zich giftig ontvouwt achter de schermen. Vijf thema’s die de paddock bezig houden. -
PREMIUM2
Na de verlenging van Alonso bij Aston Martin: wat zijn de gevolgen voor Max Verstappen en co?
Fernando Alonso is als eerste van de transfermolen gesprongen. De Spanjaard blijft dan toch bij Aston Martin. Welke gevolgen heeft dat voor andere coureurs en vooral Max Verstappen? En welke vragen zijn daarmee nog lang niet beantwoord? -
18
Superieure Max Verstappen wint incidentrijke Grand Prix van China, Norris en Perez mee op het podium
53 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerSandra Mestdagh
Ineke Visser
Ricardo Paulssen
Marko Decandt
Jan Jansen