© BELGA

Professor KUL: “Mondelinge examens zijn onbetrouwbaar”

Winibert Segers, professor vertaalevaluatie aan de KU Leuven, vindt het tijd om mondelinge examens te herbekijken omdat ze onbetrouwbaar zijn. “Bij een mondelinge overhoring spelen bijvoorbeeld de taalvaardigheid en stress even hard mee als feitelijke kennis.”

JoM

POLL. Wat vind jij van mondelinge examens? Deel je mening via de poll onderaan het artikel.

“Mondelinge examens hebben een groot validiteitsprobleem”, zegt professor Segers in studentenblad Veto. “Dat betekent dat het examen niet meet wat het pretendeert te meten.”

“Een student die verbaal vaardiger is, kan op die manier hogere cijfers halen dan een bedeesder iemand die de leerstof beter kent. En dan spreek ik nog niet over de manier van binnenkomen in het examenlokaal, de kledij en zelfs de stem van de student. Dat zijn allemaal zaken die het oordeel van de examinator beïnvloeden.”

Segers ziet de oplossing vooral bij de examinatoren. “Lesgever en beoordelaar zijn voor mij twee verschillende rollen. Beide rollen zouden idealiter door twee verschillende personen moeten worden ingevuld. Als dat niet gebeurt, ontstaan er betrouwbaarheids- en validiteitsproblemen en zal de evaluatie altijd subjectief zijn.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer