Volkswagen Golf moet titel van populairste Europese wagen inleveren

Tijdens de maand juli werd de Sandero, een kleine hatchback van autobouwer Dacia, de best verkochte wagen van Europa. De totale autoverkoop in de regio viel diezelfde periode met 24 procent terug tegenover de maand juli van vorig jaar. Daarmee kwam een einde aan een periode van vier maanden onafgebroken groei. Dat blijkt uit een rapport van consulent t Jato Dynamics, verzameld in zesentwintig Europese markten.

De studie geeft aan dat er tijdens de maand juli in Europa in totaal 967.830 nieuwe auto’s werden verkocht. In dezelfde maand vorig jaar werd een verkoop van 1,27 miljoen exemplaren opgetekend.

Microchips

De Sandero voert voor de eerste keer sinds zijn lancering dertien jaar geleden de Europese ranglijst aan. De Volkswagen Golf, die traditioneel bovenaan de ranglijst staat, valt tot een tweede plaats terug, gevolgd door de Toyota Yaris.

De rest van de top tien bestaat uit de Volkswagen Polo, Volkswagen T-Roc, Hyundai Tucson, Volkswagen T-Cross, Dacia Duster, Ford Puma en Peugeot 2008. 

“In de meeste Europese landen liet de verkoop van nieuwe auto’s tijdens de maand juli een achteruitgang optekenen”, merkt Jato Dynamics op. “De impact van de coronapandemie bleef op het consumentenvertrouwen wegen. Bovendien tastte het wereldwijde tekort aan microchips de beschikbaarheid van veel modellen aan.”

In Frankrijk moest tegenover de maand juli van vorig jaar een daling met 35 procent worden gemeld. Ook het Verenigd Koninkrijk en Spanje noteerde een terugval van 30 procent. In Duitsland en Italië was er respectievelijk sprake van een inkrimping met 25 procent en 19 procent.

Betaalbaarheid

Hyundai en Suzuki behoorden tot de merken die tijdens de maand juli een grotere verkoop lieten optekenen. Hyundai kon een stijging met 5,5 procent melden, terwijl Suzuki een groei met 4,7 procent liet optekenen. Alle andere grote merken moesten met een daling afrekenen.

Daarbij moest Renault een inkrimping met 54 procent melden, maar een gelijkaardig lot viel onder meer ook Ford (46 procent), Nissan (37 procent), Peugeot (34 procent), Citroën (31 procent) en Volkswagen (19 procent)

Geholpen door de populariteit van de Sandero kon Dacia de inkrimping tot 16 procent beperkt houden. De Sandero liet tijdens de maand juli een verkoop van 20.446 eenheden optekenen. Dat was 6 procent meer dan dezelfde maand vorig jaar. Tegenover de maand juli twee jaar geleden was er echter nog altijd sprake van een daling met 2 procent.

Felipe Munoz, analist bij Jato Research, wijst voor het succes van het model naar de relatief lage prijs die voor de Sandero wordt gevraagd. “Met die betaalbaarheid spreekt de wagen een groot publiek aan”, verduidelijkt Munoz.

(bzg)

Meer