Archieffoto

Topman Gemeenschapsonderwijs Pelleriaux wil af van klassiek beeld van de ideale leraar

Om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren, moet er meer worden ingezet op modern en digitaal didactisch materiaal, zoals 3D-rondleidingen bijvoorbeeld. Dat heeft Koen Pelleriaux, de nieuwe topman van het Gemeenschapsonderwijs vanavond gezegd in Terzake. Pelleriaux wil af van het klassieke beeld van de ideale leerkracht voor de klas.

In "Terzake" blikten Lieven Boeve, de topman van het katholiek onderwijs; en Koen Pelleriaux, de nieuwe topman van het GO!, vooruit op de uitdagingen waar het onderwijs komend schooljaar voorstaat. Eén daarvan is de kwaliteit van het onderwijs in Vlaanderen dat jaar na jaar achteruitgaat.

Pelleriaux ziet een oplossing daarvoor in meer modern en digitaal didactisch materiaal. "Ik heb het dan niet over een filmpje dat door een leerkracht gemaakt wordt, maar iets veel professioneler, denk aan 3D-rondleidingen in Pompeii bijvoorbeeld (de Romeinse stad die in het jaar 79 werd verwoest door een uitbarsting van de vulkaan Vesuvius, red.). Maar daar heb je veel meer mensen voor nodig", zegt Pelleriaux. 

"We denken echt dat we moeten evolueren naar klassikaal onderwijs, waarbij een leerkracht voor de klas staat, in combinatie met digitale tools waar de leerlingen van kunnen gebruikmaken om dingen veel makkelijker en concreter in te zien." 

"We willen toch wel een beetje af van het beeld van één leerkracht met één cursus die zijn verhaal vertelt", zegt Pelleriaux. "Ik weet wel dat er een ideaalbeeld bestaat van die begeesterende leerkracht, maar de meeste kennen er slechts één of twee."

We willen af van het beeld van één leerkracht met één cursus die zijn verhaal vertelt

Koen Pelleriaux, afgevaardigd bestuurder GO!

Herbekijk het volledige gesprek uit "Terzake" over de uitdagingen van komend schooljaar, met Lieven Boeve en Koen Pelleriaux:

Videospeler inladen...

Koen Pelleriaux pleitte vorige week ook al voor meer specialisatie binnen het onderwijs. Leerkrachten zouden zo niet meer alles moeten doen, maar zich kunnen richten op de taken waar ze goed in zijn. Op die manier hoopt Pelleriaux de job van leerkracht ook aantrekkelijker te maken en het lerarentekort deels op te lossen. De onderwijsvakbonden lieten al weten geen voorstander te zijn.

Volgens Lieven Boeve, de topman van het katholiek onderwijs, moet er vanuit de overheid ook meer ondersteuning komen om (jonge) leraren in het onderwijs te houden. "We krijgen bijzonder weinig middelen voor professionalisering van leraren. Het wordt wel tot de job gerekend, maar het zit niet in de lesuren", zegt Boeve.

Boeve pleit ook voor een startersjaar voor jonge leraren. "Jonge leraren krijgen nu niet altijd een mooie job als ze starten, omdat ze dikwijls alleen de overblijvende uren krijgen. Leerkrachten worden ook vast benoemd in een bepaalde school waardoor het moeilijk wordt om van school te veranderen. Nu zie je vaak dat leraren daardoor uit het onderwijs vertrekken, terwijl dat toch moet op te lossen zijn."

Meest gelezen