Politiezone Damme/Knokke-Heist

Influencer Nanou (14) uit Damme gezicht van campagne tegen cybercriminaliteit

De lokale politie van Damme en Knokke-Heist start een campagne om jongeren en ouders bewuster te maken voor de gevaren op het internet. Youtuber en influencer Nanou Philips uit Damme is het gezicht van de campagne, samen met haar moeder. Er komt een campagne op sociale media en het educatieteam van de politie trekt naar de scholen. 

De lokale politie Damme/Knokke-Heist lanceert een nieuwe campagne tegen criminaliteit op het internet. Youtuber en influencer Nanou Philips (14) trekt samen met haar mama Isabelle Decramer (45) de campagne: DKH Cybercrime. Hiermee willen ze ouders en kinderen waarschuwen voor de online gevaren.

Want ook zij houdt haar dochter goed in de gaten en is zich bewust van de gevaren: "Op sociale media komen berichtjes binnen met verzoeken om foto's en filmpjes in bikini. Dat komt dan van een badpakmerk bijvoorbeeld - dat uiteindelijk niet eens bestaat. Ja, dan komt dat wel heel dicht." 

Fluistermeisje Nanou

Nanou Philips heeft haar eigen youtubekanaal met meer dan 500.000 abonnees. Ze focust vooral op het maken van ASMR-video's. Dat is een populair genre waarbij mensen, vaak jonge vrouwen, de kijker fluisterend toespreken. Ze creëren een hoorspel door te tikken op een plastic bekertje, met een papiertje te knisperen of te strijken met een veer over de microfoon. Dat creëert bij sommige mensen een tintelend gevoel en/of een verlaagde hartslag. ASMR staat voor "autonomous sensory meridian response".

Let op voor deze drie vormen van cybercrime:

De campagne DKH Safe Cybercrime loopt via de socialemediakanalen van de lokale politie, maar het Educatieteam trekt ook naar de scholen. Het team voorziet een lespakket voor leerlingen van het lager als het secundair onderwijs en werkt hiervoor samen met Child Focus en de dienst Preventie en Veiligheid. Het politieteam waarschuwt voor 3 vormen van cybercrime, waarbij jongeren vaak het slachotffer zijn: de klassieker, de geldezel en de (foto)wedstrijd.

1. De klassieker

De oplichter probeert via een e-mail, sms of telefonisch de persoonlijke en financiële gegevens van mensen te pakken te krijgen. Hij doet zich voor als een medewerker van een bank of ander bedrijf en vraagt om online persoonlijke en/of financiële gegevens in te vullen. Het bericht, de afzender en de website zien er heel betrouwbaar uit omdat het er vaak exact hetzelfde uitziet als het originele. Het slachtoffer vult zijn gegevens in en de oplichter plundert zijn bankrekening.

Tip van expert: deel nooit persoonlijke of financiële gegevens via e-mail, sms of andere apps.

2. De geldezel

De oplichter ronselt jongeren als geldezel voor witwaspraktijken. De jongeren lenen hun bankrekening, bankkaart en pincode uit en krijgen in ruil een som geld. De oplichter stort frauduleus geld op de rekening en haalt het daarna opnieuw af via een geldautomaat. Zo loopt de oplichter niet in de kijker, maar lijkt het alsof de jongeren het geld verduisteren.

Tip van de expert: leen nooit je bankrekening, bankkaart en pincode uit. Spreek erover met iemand die je vertrouwt en waarschuw familie en vrienden. Speel het profiel van iemand die je snel en gemakkelijk geld belooft ook door via het meldpunt van FOD Economie.

3. De (foto)wedstrijd

De oplichter hackt een profiel op sociale media en spreekt enkele "vrienden" aan. Hij vraagt hun gsm-nummer zodat ze ook kunnen deelnemen aan een (foto)wedstrijd. De vrienden ontvangen via sms een code en moeten deze opnieuw doorgeven. Op dat moment gaat er een bedrag van hun telefoonfactuur en/of krijgen ze geen toegang meer tot hun Facebook, Messenger of Instagramprofiel. De oplichters maken vaak een bestaand profiel na.

Tip van de expert: werd je slachtoffer van cyber crime? Doe aangifte bij de lokale politie of via het meldpunt van FOD Economie.

Meest gelezen