(Foto: Boven de wolken)
Boven de Wolken

"Red Boven de wolken": sms-actie en "Thuis"-verwijzing voor vzw die foto's neemt van sterrenkindjes en in geldnood zit

Op sociale media circuleert de oproep "sms BDW": een actie van de vzw "Boven de wolken" om geld in te zamelen voor hun werking. De organisatie fotografeert sterrenkindjes en hun ouders na het overlijden van hun baby, maar zit bijna door haar financiële reserves heen, onder meer door het verdwijnen van de geldinzameling via "De warmste week" vorig jaar. Niet toevallig komt de werking van "Boven de wolken" daarom deze week ook aan bod in "Thuis". De sms-actie en de crowdfunding brachten intussen al behoorlijk wat op.

Vzw Boven de wolken bestaat sinds 2016 en organiseert gratis fotosessies voor ouders en hun overleden of doodgeboren baby. In al die jaren zijn er meer dan 3.300 kindjes gefotografeerd. Daarvoor werkt Boven de wolken samen met zo goed als alle ziekenhuizen in ons land, en een pak fotografen.

Onze reporter Willem Van Mullem sprak met één van de oprichters van vzw Boven de wolken en ging langs bij Kim en Yannick, die een kindje verloren. Bekijk hier zijn reportage:

Videospeler inladen...

Boven de wolken draagt alle kosten van die fotoreportages. De organisatie bekostigt dit onder meer dankzij giften via de solidariteitsactie "De warmste week". 

Maar het opzet van "De warmste week" is de voorbije jaren veranderd, en door de coronacrisis waren ook andere manieren om fondsen te werven geen evidentie: vandaar een ultieme reddingsactie via sms, zo laat Boven de wolken weten. De bedoeling is om op die manier 500.000 euro op te halen, en het voortbestaan van Boven de wolken te garanderen. 

Niet toevallig komt de werking van Boven de wolken deze week ook aan bod in de Eén-serie "Thuis". Adil en Christine hebben afscheid moeten nemen van één van hun twee zoontjes dat stil geboren werd, Finn. Ze nemen contact op met de fictieve organisatie "Tussen de sterren", om in het ziekenhuis nog foto's te laten maken met Finn (*) en zijn broertje Jaan, als blijvende herinnering voor hun gezin. 

In dit "Thuis"-fragment bespreken Adil en Christine waarom ze "Tussen de sterren" willen inschakelen, en komt zo de werking van "Boven de wolken" aan bod:

“Onze werking is volledig gratis voor de ouders, want wij vinden het niet meer dan logisch dat iedere ouder recht heeft op een mooie, laatste herinnering aan hun kindje", zegt Anneleen Fransen, oprichtster van Boven De Wolken. 

"Maar deze fotosessies zijn natuurlijk niet gratis voor onze vzw. Dankzij de grote steun van acties zoals "De Warmste Week" is onze werking heel snel kunnen groeien. We kregen via die weg ook veel aandacht en bekendheid", zegt Fransen.

"Maar door het wegvallen van deze grote media-aandacht in combinatie met de coronacrisis zien we vandaag onze fondsen dalen met 80%, wat een mogelijk einde van het voortbestaan van onze vzw kan betekenen.” Dat moet een uitgebreide crowdfundingsactie dus vermijden, zo klinkt het.

De sms- en crowdfundingsactie heeft succes en bracht intussen al heel wat geld in het laatje. Woensdagmiddag stond de teller al op 250.000 euro, laat de organisatie weten. Het huidige totaalbedrag van de crowdfunding kan je volgen via deze website.  Hoeveel de sms-actie precies opbrengt, kan je niet online zien.

Op sociale media delen heel wat bekende gezichten de oproep van Boven de wolken. Onder meer illustratrice Eva Mouton, zelf moeder van een tweeling sterrenkindjes.

Hoe ziet De Warmste Week 2021 eruit?

De Warmste Week draaide jarenlang rond het inzamelen van geld voor een organisatie naar keuze. Een formule waar onder meer Boven de wolken zijn voordeel mee kon doen, en het grootste deel van zijn werkingsmiddelen uit haalde.

Maar in 2020 gooide de solidariteitsactie van de VRT het over een andere boeg. De kern van De Warmste Week lag niet meer op het inzamelen van geld, maar vooral op het rechtstreeks helpen van anderen, onder meer via vrijwilligerswerk. 

Dit jaar is het centrale thema van De Warmste Week “kunnen zijn wie je bent”. Daarrond kunnen mensen projecten opzetten en opnieuw geld inzamelen. Nieuw is ook dat 21 jongeren het gezicht worden van de actie, onder leiding van ambassadeurs Gloria Monserez (StuBru, Ketnet), Kawtar Ehlalouch (MNM) en Stéphan Tanganagba ("Op Kot", Eén).

Meest gelezen