Houthakker meets Instagram: cabincore is de nieuwe trend die draait rond flanel, natuur en gezelligheid
Cabincore, zo heet de nieuwe tendens die op dit moment sociale media beheerst. Centraal staat de gezelligheid van de herfst en de winter, en ons verlangen om terug naar de natuur te gaan. Maar dan wel op een fotogenieke manier.
Flanellen hemden. Wandelschoenen. Een idyllisch houten hutje in the middle of nowhere. Een bijna sprookjesachtig dennenbos en een dampende kop chocomelk met marshmallows erin. De kans is groot dat je, wanneer je door Instagram scrolt, zin krijgt in de herfst en winter. Steeds meer mensen zijn namelijk geboeid door de snelgroeiende lifestyletrend cabincore. Op TikTok heeft #cabincore meer dan 22 miljoen views, op Instagram staan meer dan 17.000 posts met dezelfde hashtag.
Deze opkomende esthetiek draait rond twee grote pijlers: gezelligheid en natuur. Het past bij het gevoel dat je krijgt als je net een lange wandeling hebt afgelegd. Terwijl het buiten vriest dat het kraakt, kan je je binnen (idealiter in een gehuurde chalet) opwarmen aan een knetterende houtoven, puur genieten terwijl een nummer van Fleet Foxes op de achtergrond te horen is. Die sfeer, dat is exact waar cabincore om draait.
(Lees verder onder de foto’s.)
Uitloper van überpopulaire cottagecore
Het sluit naadloos aan bij de cottagecore-beweging, die in volle coronatijd in opmars kwam. Het idee is ongeveer hetzelfde: ze bieden alle twee een uiting aan het wijdverspreide verlangen om terug naar de natuur te gaan, om te verkeren in een bos, maar dan op een chique manier. Het enige verschil? Cottagecore grijpt terug naar de romantische Engelse plattelandsstijl en zomerse taferelen met wapperende jurken, cabincore is daarentegen eerder de herfstige tegenhanger. Of anders gezegd: het één is meer prairie, het ander meer hygge.
Ook Hannay Watkins, die werkt bij het internationale trendbureau WGSN, heeft de nieuwe stroming opgemerkt. Aan het magazine NYLON vertelt ze dat er een aantal belangrijke trendsetters waren, die de hele beweging in gang hebben gezet. Het gaat dan vooral over streetwear-aanhangers die steeds vaker drukke steden inruilden voor weiden en ongerepte bossen, en een passie hebben ontwikkeld voor hiken. Als voorbeeld noemt ze Frank Ocean, A$AP Rocky, Taylor Swift en Ezra Koenig van de band Vampire Weekend. Vier ultrahippe muzikanten met een opvallende voorkeur voor stijlvolle outdoorkleding.
(Lees verder onder de foto’s.)
Cabincore bestaat al enkele jaren, maar kreeg recent dus een flinke impuls. Dankzij een aantal bekende voorbeelden, maar ook dankzij de pandemie. Dat spreekt voor zich: de wereldwijde lockdowns gaven mensen immers bakken goesting om zich terug te trekken op de boerenbuiten. Een tiny house of slow cabin leent zich daar perfect toe.
Dresscode
Kortom, er zijn redenen genoeg waarom onze sociale media overspoeld worden door beelden van de ideale herfstige hikingtrip. Daarnaast oefent het een invloed uit op onze modeverlanglijstjes.
“We hebben de afgelopen twee jaar al veel ‘cores’ zien opduiken”, zegt modejournalist David Devriendt. “Denk maar aan de normcore: oversized kleding, vissershoedjes, Birkenstocks, sneakers. De fairycore: veel pastelkleuren en natuurelementen, of het razend populaire cottagecore, dat draait om het geïdealiseerd plattelandsleven. Intussen bestaan er al zo’n 700 cores. Corisation van het modelandschap, zo noem ik het.” Al zal je niet iedereen termen als cottagecore of goblincore in de mond horen nemen. “We zien de interesse in verschillende cores vooral opduiken bij de millennials en generation Z”, duidt David.
Bij cabincore staat gezelligheid centraal. Outfits zijn praktisch, maar vooral comfortabel en warm. Dat vertaalt zich als volgt: veel flanel, ruiten als meest geliefde patroon, shackets, zachte dikke stoffen, gebreide kledingstukken, gummy laarzen, stevige bottines. Alles wat je nodig hebt om een wandelweekend te overleven en in één klap mooie foto’s te posten op Insta.
Nog wat inspiratie nodig? Op Instagram vind je tal van voorbeelden.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM2
Nu zelfs coureurs, voetballers én acteurs er één dragen: zo werd het iconische ‘honkbaljasje’ weer hip
-
PREMIUM
Kan je jezelf écht mooier eten? Expert legt uit wat werkt voor een mooiere huid: “Dit verzacht acne”
Onze huid is een tweezijdig orgaan. De buitenkant verzorgen we met allerlei crèmes en serums, maar hoe zit het met de binnenkant? Als we enkel smeren, verzorgen we onze huid dan maar voor vijftig procent? Onderzoeksarts Jetske Ultee legt uit welke rol voeding en supplementen in je skincareroutine kunnen spelen: “Mensen die dit eten vinden we vaker knap en gezond.” -
Gouden Giro2
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
Zaterdag is het eindelijk zover: dan gaat de Ronde van Italië van start. Onze analist Michel Wuyts kijkt ook nu weer in zijn glazen bol. Ben jij het eens met Wuyts of denk je er helemaal anders over? Bewijs dat je de grootste kenner bent met de Gouden Giro en maak kans op 5.000 euro cash en nog heel wat andere prachtige prijzen dankzij HLN. -
-
PREMIUM
“Klanten zien zo’n kleuranalyse als een levenslange investering.” Shop je echt slimmer als je weet welk kleurtype je bent?
-
PREMIUM
Aldi verkoopt opnieuw 11 keer goedkopere Dyson Airwrap: wij testten hem. “Grote verbazing dat ze dít konden kopiëren”
Herinner jij je de Airwrap van de Aldi nog? De tool die je dezelfde krullen, waves of steile lokken belooft als de hyperpopulaire Dyson, maar dan 11 keer (!) goedkoper. Deze zaterdag ligt de multistyler terug in de rekken. Al ben je er best snel bij, want de vorige keer was het toestel meteen overal uitverkocht. Maar is het de hype waard? Beautyredactrice Sophie deed de test. “Op deze vlakken doet Aldi het beter dan Dyson zelf.” -
Goblincore, de modetrend die draait om paddenstoelen en slakken. Modejournalist: “Zelfs de grote modehuizen springen mee op de kar”
Kikkers, slakken, mossen, dierenschedels, paddenstoelen en aardwormen. Het is maar een greep uit de natuurelementen die de goblincore vereert: een modetrend die in sneltempo sociale media verovert. Moderedacteur David Devriendt legt uit wat het is en waar het vandaan komt. “Groen wordt dé kleur van het najaar.” -
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
-
PREMIUM3
PORTRET. De koning van de kleuren, patronen en borduursels stopt ermee. Dries Van Noten (65): van kleermakerszoon tot miljonair
-
Clogs zijn opnieuw hip: moderedacteur David legt uit hoe je klompen het best draagt
Enkele jaren geleden zouden we er onze neus voor ophalen, nu zijn ze ontzettend hip. Sinds de lockdown maken klompen een verrassende comeback. Modemerken brengen collecties uit met het plompe schoeisel en op straat zien we stijlvolle vrouwen ermee rondlopen. Hoe dat komt? Onze modejournalist David Devriendt verklaart: “We hunkeren naar simpelere tijden en de natuur.” -
Is het slecht voor je huid als je elke dag make-up draagt? Beautyexpert reageert: “We smeren massaal té veel”
Vandaag is het ‘No Make-up Day’, een dag die oproept om totaal onopgemaakt de deur uit te gaan. Haalt je huid voordelen uit een make-uploze dag? Moet je het vaker doen, als je frequent make-up draagt? Beautyredactrice Sophie verheldert: “Op make-uploze dagen kunnen je rimpels minder zichtbaar zijn.” -
Spaargids.be
Wat mag jij wel/niet doen met het geld op de rekening van je kind?