Deze nieuwe technologieën gaan de elektrische wagen grondig veranderen
HLN DriveLange laadtijden, een autonomie die niet zo hoog ligt als die van een auto met verbrandingsmotor, de elektrische wagen heeft op een aantal vlakken nog een achterstand weg te werken. Al zou dat wel eens sneller kunnen gebeuren dan je denkt. HLN Drive somt een aantal technologieën op die een EV qua prestaties tot bij of misschien zelfs voorbij wagens met klassieke verbrandingsmotor kunnen stuwen.
Autonomie: solid state batterijen
De meeste EV’s hebben vandaag een theoretische autonomie van 300 à 400 km. Dat terwijl moderne dieselwagens al gauw het dubbele doen en zelfs 1.000 km geen uitzondering is. De grote stap voorwaarts moet binnenkort komen dankzij zogenaamde solid state-batterijen. Dit is een batterij met een vaste in de plaats van een vloeibare elektrolyt. Die is minder temperatuurgevoelig en brandveiliger. Ze heeft ook een langere levensduur en kan sneller opgeladen worden dan de bestaande lithiumbatterijen. Bovendien stijgt de autonomie naar 700 tot 1.000 km.
Toyota kondigde enige tijd geleden aan dat het in 2020, meer bepaald tijdens de Olympische Spelen in thuisland Japan, met een eerste prototype van een wagen met solid state-batterij zou komen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het merk partner was van het evenement. Maar hoewel de Spelen door de coronapandemie met een jaar werden uitgesteld, toonde Toyota ook deze zomer geen vernieuwende EV. Voorlopig blijft het merk dan ook inzetten op zelfopladende hybrides, met de Toyota Yaris als absolute topper. Het model werd dit jaar immers verkozen tot Auto van het Jaar.
Tip: Ooit al in een zelfopladende hybride gereden? Boek hier een gratis testrit met de Toyota Yaris.
Ook bij andere merken horen we geluiden over solid state-batterijen. Veel automerken hebben al partnerships met bedrijven die de technologie ontwikkelen. Velen zien 2025 als hét moment om de techniek op grote schaal uit te rollen. Benieuwd of deze deadline wel wordt gehaald...
Praktisch: Vehicle to grid
De auto gaat meer en meer een rol spelen in ons dagelijks leven, vooral dan in het energieverbruik. Zo zijn er al een aantal wagens met zogenaamde vehicle to grid-technologie. Zij kunnen niet alleen hun batterij volladen met stroom, maar kunnen die ook weer afgeven. De energiepiek van je huishouden rond 19 uur afvlakken met de energie van je EV en die nadien aan nachttarief terug opladen? Geen probleem met een aantal wagens die je vandaag al kan kopen, zoals de Hyundai Ioniq 5 of de Kia EV6. Via een tussenstukje kan je zelfs rechtstreeks een elektrische fiets opladen aan je auto.
Laadpaalproblemen: inductief laden
Inductief laden is in feite niks meer dan draadloos opladen. Vergelijkbaar met het draadloos opladen van een smartphone. Bij deze vorm van opladen kan een elektrische auto worden geladen zonder tussenkomst van kabels of een laadpunt. Er vindt energieoverdracht plaats via een magnetisch veld. Er bestaan plannen om ook straten met deze technologie uit te rusten, zodat EV’s al rijdende kunnen opladen.
BMW was al enige tijd bezig met de technologie. Zo kon je een 5 Reeks plug-in hybride bestellen met de optie, waardoor je thuis je wagen niet in je laadpaal moest pluggen, maar gewoon boven een platform kon parkeren. Sinds vorig jaar biedt het Duitse merk dit echter niet meer aan. Benieuwd of dit futuristische concept ooit nog vanonder het stof wordt gehaald. Genesis zou met de GV60 alvast aan die technologie denken.
Past een elektrische wagen bij jouw rijprofiel? Doe hier de autotest en kom het te weten.
Lees ook:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Livios
Last van de tuinomheining van je buren? Dit zijn de regels omtrent vergunning, plaatsing en onderhoud
-
Winst Duitse autobouwers Mercedes en Volkswagen keldert
De Duitse autobouwers Mercedes-Benz en Volkswagen zagen de verkoopcijfers van hun auto’s - en daarmee ook de winst - flink dalen in de eerste drie maanden van het jaar. Dat komt onder andere door de “matige vraag” naar elektrische auto’s volgens Mercedes. “Zoals verwacht begint het jaar traag”, zegt financieel topman Arno Antlitz van Volkswagen. -
9
Tesla gaat 14.000 banen schrappen: “Er is niets dat ik meer haat, maar het moet gebeuren”
Tesla gaat wereldwijd meer dan 10 procent van de banen schrappen. Dat meldt persbureau Bloomberg op basis van een interne email die topman Elon Musk naar het personeel stuurde. Eerder gingen er al geruchten rond over de ontslagronde. De bouwer van elektrische auto’s heeft namelijk al langer last van teruglopende verkoopcijfers. -
-
Gaspedaal raakt bekneld of schiet los: Tesla laat gaspedalen van duizenden Cybertrucks vervangen
-
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
Ze zijn hip, elegant en aerodynamisch, maar niet helemaal zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. Automobielorganisatie ADAC, de Duitse evenknie van Touring, waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen. -
Jobat
Werken op een feestdag: hoeveel extra loon mag je verwachten?
Een feestdag geeft recht op een betaalde vakantiedag, maar toch ligt het land niet plat: je kan nog steeds medische hulp krijgen, de politie staat paraat en ook op restaurant of café gaan behoort tot de mogelijkheden. Niet iedereen legt het werk dus neer. Mag jouw baas vragen om op een feestdag te werken, of kan hij/zij je daar zelfs toe verplichten? En krijg je dan een bijkomende financiële tegemoetkoming? Jobat.be zet je rechten en plichten op een rij nu mei - de maand met de meeste feestdagen - voor de deur staat. -
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
-
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen
-
Wie heeft voorrang op smalle bergwegen en wat betekent dat ‘posthoorn’-bord nu echt?
Voor de ene chauffeur voelen bergwegen als de ultieme rijervaring, voor de andere is het een enge beproeving. In verschillende landen gelden er dan ook nog eens aparte voorrangsregels. Wil je tijdens deze kronkelende klimmetjes - van Oostenrijk tot Italië - geen ergernis opwekken? Dan studeer je deze instructies best vooraf in. -
HLN Shop
Pollen in de lucht: deze toestellen voorkomen gesnotter
Ben je een hooikoortslijder? Dan kan je heel wat doen om klachten te voorkomen en verminderen: van vaker stofzuigen en een zonnebril dragen tot pillen slikken. Onder de efficiëntste wapens in de strijd bevinden zich ook luchtreinigers. HLN Shop focust op twee toestellen. -
PREMIUM
“Veiligheid mag iets kosten”: mama Muriel fietst dagelijks met dure Longtail. Wat is haar fietsbudget?