Autosalon in München: deze blikvangers moet je zeker gezien hebben
HLN DriveHet eerste Europese autosalon sinds het uitbreken van de coronapandemie ging maandag in het Duitse München van start. De redactie van HLN Drive selecteerde er tien wagens die je zeker gezien moet hebben: van nieuwe verkoopstoppers tot auto’s die de toekomst van de automobielindustrie proberen te voorspellen.
Mercedes EQE
Mercedes hield al aan de vooravond van het salon een feestje waarop het zijn nieuwe modellen voorstelde, met de EQE als grootste blikvanger. De elektrische versie van de E-Klasse pakt uit met een accupakket van 90 kWh. Dat stelt de grote middenklasser in staat om een afstand van maximaal 545 km tot 660 km af te leggen. Binnenin zien we het fabelachtige interieur, met gigantisch doorlopend scherm, van de EQS terugkeren. Met de EQE zit Mercedes al aan zijn 6de elektrische model, na onder meer de EQC en de EQA. En daar blijft het niet bij, want Mercedes presenteerde aan de vooravond van het salon ook twee conceptversies van een elektrische G-Klasse en GLS. Alles daarover lees je hier.
Wil je graag een elektrische Mercedes uitproberen? Reserveer hier een gratis testrit met de Mercedes EQA of EQC.
Renault Mégane e-tech
Ook de Renault Mégane ontsnapt niet aan de elektrische golf die door de auto-industrie gaat. Het nieuwe model van de middenklasser komt er immers enkel in elektrische vorm en bovendien verandert de Fransman van gedaante, want de hatchback/break wordt nu een SUV. Zowel qua batterij als qua motor heb je twee keuzes; de accu’s hebben een capaciteit van 40 of van 60 kWh, goed voor een rijbereik van respectievelijk 300 en tot 470 km, de motoren zijn goed voor 130 en 218 pk. Wie liever een Mégane met verbrandingsmotor heeft, kan wel nog enige tijd het huidige model bij Renault bestellen.
Dacia Jogger
Zustermerk Dacia komt met een nieuwe monovolume, al is het een oude bekende. De Dacia Jogger borduurt immers voort op de fundamenten van de Logan MCV. Hij is met andere woorden de breakversie van de Logan of een uitgerokken Sandero, het is maar wat je verkiest. Die laatste bestond trouwens in zijn eerste generatie ook als zevenzitter, de tweede generatie liet die vallen.
De Jogger komt eerst met TCe 110-benzinemotor, goed voor 110 pk. Daarnaast biedt Dacia nog een LPG-versie (liquefied petroleum gas, een mengsel van aardgas en aardolie) aan met 100 pk. De LPG-tank van 40 liter wordt in dit model gecombineerd met een benzinetank van 50 liter. Dat zorgt voor genoeg jus in de benen om meer dan 1.000 km ver te Joggen, aldus Dacia. In 2023 volgt dan een zelfopladende hybride versie.
Audi Spheres
Audi toont dan weer zijn idee van de toekomst met onder meer deze Grand Sphere conceptwagen, die autonoom kan rijden. De auto is een elektrische luxeberline die zijn inspiratie haalt van een eersteklasplaats op een vliegtuig. Hij kan autonoom rijden op niveau 4, wat wil zeggen dat de bestuurder enkel in bepaalde situaties zelf nog achter het stuur zal kruipen. Om die reden is het stuur nog aanwezig, maar het kan verdwijnen in het dashboard indien nodig. Deze wagen blijft voorlopig nog bij een studiemodel, hij zal niet meteen in productie gaan.
BMW I VISION Circular Concept
Automerken zijn steeds meer bezig met hun ecologische voetafdruk en niet alleen die van hun motoren. BMW toont alvast een conceptmodel dat voor honderd procent is opgetrokken uit gerecycleerde of hernieuwbare materialen. Het Duitse merk ziet 2040 als kantelpunt waarop dit soort wagens in productie zal gaan, uiteraard met een elektrische motor.
Volkswagen ID.Life
Geen Duits autosalon zonder Volkswagen, natuurlijk. In München pakt het merk uit met met de ID.Life. Het is het eerste voorwielaangedreven elektrische model van de Duitsers, een kleine stadswagen. Hij zou tot 400 km autonomie hebben. Voorlopig is het nog een conceptmodel, deze wagen zou in 2025 uitkomen.
Smart Concept #1
Met de ForTwo, ForTwo Cabrio en ForFour heeft smart al een volledig elektrische line-up. Enkel een lucratieve SUV ontbrak in het aanbod van de constructeur. Daar komt nu verandering in. Dit studiemodel, Concept #1 genaamd, is immers de voorbode van een wagen die in 2023 op de markt komt. Tegen die tijd leren we uiteraard ook de specificaties van het model kennen.
Zelf eens testrijden met een elektrische smart? Reserveer een gratis testrit met de smart ForTwo Cabrio.
Cupra Born
Het nieuwe merk Cupra toont dan weer zijn eerste elektrische wagen, de Born. Hij lijkt sterk op de Volkswagen ID.3, maar dan met een sportiever en expressiever sausje. Hij heeft een kracht van 150 tot 310 pk en geraakt tot 540 km ver… althans wanneer je hem met de grote batterij van 77 kWh koopt. Er zijn ook varianten met batterijen van 58 en 45 kWh.
Microlino
De bekende ‘Bubble Cars’, heel kleine wagentjes met één zitplaats uit de jaren 50 en 60 mogen voor Microlino hun terugkeer maken. Het model van de Zwitserse constructeur is gebaseerd op de BMW Isetta, de beroemdste Bubble Car. Enig verschil met de eivormige klassieker: deze Microlino is volledig elektrisch. Zijn topsnelheid is 90 km/u en hij geraakt 125 tot 200 km ver, afhankelijk van de gekozen batterij.
Kia Sportage
Last but not least hebben we de Kia Sportage. De Zuid-Koreaanse SUV krijgt voor het eerst een afgeleide die enkel voor de Europese markt bestemd is. Dit model is iets korter. Daarnaast krijgt hij ook een breed palet aan motoren, van de haast onmisbare plug-in hybride (265 pk, 60 km elektrisch bereik) over een hybride (230 pk) tot benzines en diesels. Wil je volledig elektrisch, dan zal je voor de eerder gelanceerde Kia EV6 moeten gaan.
Lees ook:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
Het wereldwijde IT-systeem van Volkswagen, de grootste autofabrikant van Europa, is jarenlang gehackt. Dat blijkt uit interne documenten die paper trail media, ‘Der Spiegel’ en ZDF deelden met ‘Knack’ en andere mediapartners van #Hidden Front. Dat is een onderzoeksproject naar Chinese inlichtingenactiviteiten in Europa. -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
Bij velen onder ons kriebelt het al om deugddoende tochten te maken in het groen. Ben je nog geen volleerd wandelfanaat, maar wil je graag de draad oppikken? Trek dan een instapmodel wandelschoenen aan je voeten. HLN Shop gaat na met welk schoeisel je als beginnend wandelaar - figuurlijk dan - over rozen loopt. -
-
Strafrechtelijk onderzoek naar Babboe: Nederlandse bakfietsfabrikant verstopte bewust kapotte frames
-
Independer
Dit zijn de 5 populairste autokleuren en zo beïnvloedt de kleur van je wagen de prijs
Zwart, wit of grijs: het klinkt misschien wat eentonig, maar als je auto deze kleur heeft dan kun je rekenen op de nodige waardevastheid als je hem ooit wil verkopen. Daarnaast zijn er nog een paar andere elementen die de restwaarde van een voertuig bepalen. Independer.be maakt je wegwijs. -
Dit zijn de complexe verkeersregels in een fietsstraat: “Ook op je speedpedelec kan je geflitst worden”
In een fietsstraat – de officiële term is ‘fietszone’ – gelden er aparte verkeersregels. Je weet wellicht al dat je met een auto een fietser niet mag inhalen. Maar hoe zit dat bij speedpedelecs of steps? En mag je met een elektrische fiets wél sneller rijden dan 30 km/uur? Stef Willems van verkeersinstituut Vias zet de regels op een rijtje en vertelt welke boetes je riskeert als je je daar niet aan houdt. -
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
-
6 op de 10 Belgen remmen extra af bij flitspalen, mannen doen het zelfs vaker: “In dit geval kan het je geld kosten”
-
Vogelpoep en dode insecten van je auto verwijderen? Zo doe je dat zónder krassen
Vogelpoep is heel schadelijk voor je auto. Vooral de lak kan er erg van afzien. Het is dus belangrijk om dat goedje zo snel mogelijk te verwijderen. Maar hoe krijg je die harde uitwerpselen los zonder daarbij krassen te maken? -
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
Als je tankt met een bedrijfswagen die op een fossiele brandstof rijdt en je werkgever die kosten terugbetaalt, betaal jij geen belasting op dat voordeel. Maar hoe zit dat met een elektrische auto die je thuis oplaadt? Zijn de elektriciteitskosten die je werkgever terugstort op je rekening ook belastingvrij? En wat als je je bedrijfsauto oplaadt met zonne-energie? Wim Depondt van Acerta Consult legt uit en haalt heikele punten aan. “Je elektrische bedrijfsauto opladen kan tot een maandpiek leiden, en dus je capaciteitstarief verhogen.” -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen