In deze segmenten zijn elektrische wagens voordeliger dan hun benzine- en dieselconcurrent
HLN DriveIs een elektrische wagen nu goedkoper dan eentje met benzine- of dieselmotor? Het is een vraag die heel wat consumenten zich stellen. EV’s hebben dan wel een duurdere aankoopprijs, maar ze hebben minder onderhoud nodig. Daarnaast is elektriciteit ook goedkoper dan brandstof en verleent de overheid in bepaalde gevallen steun. Wanneer komt elektrisch goedkoper uit? HLN Drive ging op onderzoek.
Elk jaar presenteert leasemaatschappij LeasePlan zijn Car Cost Index, waarin de totale kost van elektrische voertuigen wordt vergeleken met die van een traditionele brandstofmotor. De cijfers van die eerste categorie worden jaar na jaar competitiever. In 2020, het laatste jaar waar we cijfers van hebben, was elektrisch rijden in een aantal gevallen zelfs de goedkoopste keuze. LeasePlan bekeek de kosten in 18 Europese landen, waaronder België.
“Het goede nieuws is dat de kosten van EV’s dalen. We zien ook dat er op de tweedehandsmarkt steeds meer kwaliteitsvolle elektrische occasiewagens verkocht worden. Het slechte nieuws is dat de overheid er niet in slaagt om de nodige laadinfrastructuur aan te bieden om aan de marktvraag te voldoen”, is het besluit van de CEO van LeasePlan, Tex Gunning.
Afhankelijk van het land
EV’s worden dus steeds interessanter als je het totale kostenplaatje bekijkt, al is dat enorm afhankelijk van het land waarin je woont. In Nederland en Noorwegen ben je bijvoorbeeld bijna altijd goedkoper af met een EV, Hongarije is het goedkoopste Europese land voor benzinewagens en Griekenland voor diesels.
Maar ook het segment waarin je je wagen koopt, speelt zijn rol. Zo ben je voor kleinere wagens, zoals de Toyota AYGO of de Mazda2 altijd goedkoper af met een klassieke verbrandingsmotor. In België kost zo’n kleine EV bijvoorbeeld gemiddeld 797 euro per jaar tegenover 686 voor een benzine en 709 euro voor een diesel. Een fenomeen dat we in bijna alle Europese landen zien.
Middelgrote wagen? Kies elektrisch
In het zogenaamde C en D-segment, de middelgrote wagens dus, is het totale prijskaartje van een elektrische auto vergelijkbaar met de traditionele equivalent met verbrandingsmotor. Denk hierbij aan auto’s zoals de Volkswagen Golf, Hyundai Ioniq, Mercedes C-klasse of Polestar 2. Dit geldt trouwens niet alleen voor ons land, maar voor het merendeel van de West-Europese landen.
In de Executive klasse is tot slot een traditionele verbrandingsmotor of een (plug-in) hybride altijd de goedkoopste keuze, zelfs in EV-land Noorwegen. Met andere woorden, je kiest dus best voor een Audi A8 of een BMW 7 Reeks dan een Tesla Model S , althans wanneer je puur het kostenplaatje bekijkt.
Lees ook:
Bron: HLN Drive
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMOverzicht
Waar parkeer je gratis of goedkoop aan zee? “Tot 8 uur gratis parkeren, maar je moet het aanvragen”
-
Hard gas geven met een koude motor kan tot schade leiden: vergis je niet als je de temperatuurmeter bekijkt
De temperatuurmeter van een auto wordt vaak gebruikt om te bepalen of de motor op bedrijfstemperatuur is. Ten onrechte, want dit instrument meet eigenlijk iets anders, waardoor je schade aan je motor zou kunnen berokkenen als je te snel te veel gas geeft. -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
Hou je van natuur en avontuur, staat een safari vermoedelijk hoog op je bucketlist. Geen tijd/budget om af te reizen naar Afrika? Het perfecte plan B bevindt zich net over de grens, in Hilvarenbeek: in de Beekse Bergen onderneem je een safari met alles erop en eraan zonder op het vliegtuig te moeten stappen. HLN Shop geeft een checklist mee van wat je niet mag missen op je Nederlandse dan wel Afrikaanse safaritocht. -
-
Zo ontdek je de echte kilometerstand van een auto
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
Er komen heel wat formaliteiten bij kijken als je werkgever je ‘laat gaan’. Eén van de belangrijkste, waarvoor je ook zelf de nodige stappen dient te ondernemen, is de werkloosheidsuitkering. Terwijl je zoekt naar een nieuwe job – intensief én tijdrovend – zorgt deze vergoeding ervoor dat je niet zonder een inkomen komt te zitten. Maar wanneer heb je er recht op als bediende, en hoeveel bedraagt die uitkering? Jobat.be zoekt het uit. -
PREMIUM
“Het is geen goedkope hobby”: amateurcoureur Jeroen (34) fietst zeker 3 keer per week. Maar hoeveel mag dat kosten?
Jeroen Sanders (34) is een rasechte amateur-flandrien. Hij is lid van twee wielerclubs, gaat op fietsstages in het buitenland en trapt jaarlijks tot 8.000 kilometer bijeen. De West-Vlaming spaart kosten noch moeite voor zijn passie. “Ik betaalde 5.500 euro voor mijn huidige fiets. Al begon ik wel zonder grote investeringen: met een reservefiets van mijn papa”, maakt hij de rekening. -
Hoeveel geld en tijd bespaar je echt als je thuiswerkt? “Tot zeker 862 euro per jaar”
-
Independer
Gsm-gebruik achter het stuur: wat mag wel en wat niet?
-
Bijna niemand kent de betekenis van deze borden in Duitsland, maar ze zijn ook niet voor mensen bedoeld
Automobilisten die deze vakantie door Duitsland rijden, lopen grote kans om ze tegen te komen: vreemde, zwart-wit gekleurde verkeersborden langs de snelweg waarvan niemand lijkt te weten waarvoor ze dienen. Dat ze niet bedoeld zijn voor mensen, maakt het nog mysterieuzer. -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?
De werkende Belg kan op steeds meer extraatjes rekenen: de voorbije vijf jaar is het gemiddeld aantal extralegale voordelen met 10 procent toegenomen. Om welke voordelen gaat het precies (en welke zijn aan een terugval bezig)? Welke rol spelen je functie, statuut, opleiding en de sector waarin je werkt? En wat met de verschillen tussen man en vrouw? Jobat.be zocht het uit. -
Slim tanken kan je tot 37 cent per liter besparen: zo rijd je het goedkoopst naar je vakantiebestemming