Ritje regelen via app of telefoon? Amerikaans bedrijf moet openbaar vervoer van de toekomst in Vlaanderen regelen

De Vlaamse overheid heeft een contract gesloten met Via om een mobiliteitscentrale op poten te zetten waar je in de toekomst allerlei vervoersmiddelen zal kunnen bestellen via een app, website of de telefoon. Zoals wel vaker in het openbaar vervoer gebeurt, zal het systeem er met vertraging komen. 

Wie nu in het volksmondige Hol van Pluto woont in Vlaanderen, waar in geen velden of wegen een bus- of treinverbinding te bespeuren is, kan de openbaarvervoermaatschappij De Lijn bellen om een rit met de Belbus te regelen. 

Omdat dit systeem erg duur is, ging de Vlaamse regering op zoek naar goedkopere alternatieven en ze schreef een aanbesteding uit om een mobiliteitscentrale op poten te zetten, waar Vlamingen via een app, een website of de telefoon ritten kunnen plannen, boeken én betalen.

100 miljoen

Een naam voor het systeem was er al langer - Hoppin - maar wie de achterliggende centrale zou uitbaten, dat heeft de Vlaamse regering na een lange aanbestedingsprocedure pas vrijdag bekendgemaakt. 

Het is het Amerikaanse softwarebedrijf Via dat van de Vlaamse regering 100 miljoen euro krijgt om de mobiliteitscentrale achter Hoppin op te zetten en acht jaar lang uit te baten. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) spreekt van “een belangrijke stap in de voorbereiding en uitrol van basisbereikbaarheid”.

Wat is Via?

Via is een Amerikaanse softwarebedrijf dat in 2012  werd opgericht door twee Israëlische ondernemers. Daniel Ramot en Oren Shoval slaan met hun computersystemen de brug tussen traditioneel openbaar vervoer (trein, tram, bus, boot…) , deelvervoer en taxidiensten. 

Het bedrijf ontwikkelde een computeralgoritme dat in de gaten houdt hoeveel passagiers dezelfde richting uit willen en die data koppelt aan het best passende vervoermiddel. Intussen is het bedrijf actief in meer dan 20 landen, waar het meer dan 400 lokale overheden samenwerkt om het vervoer te regelen, o.a. in Amsterdam, Londen en Berlijn.

Praktisch

Het was de bedoeling dat het nieuwe systeem van “basisbereikbaarheid”, zoals dat heet, op 1 januari 2022 gelanceerd zou worden, maar doordat twee bedrijven de aanbestedingsprocedure aanvochten bij de Raad van State, werd de lancering uitgesteld. Minister Peeters wil zich niet vastpinnen op een nieuwe datum en vraagt aan haar administratie een nieuwe timing voor de uitrol, maar het zal ten vroegste 2023 worden.

Peeters wijst erop dat in de hervorming van het hele mobilliteitssysteem alles aan elkaar hangt. “Als één schakel niet werkt, kan de rest ook niet functioneren.” Daarmee verwijst de minister onder meer naar vervoer op maat (bussen en collectieve taxi’s) deelmobiliteit (deelfietsen en deelauto’s), flexbussen (wat nu nog Belbussen zijn) en de Hoppinpunten waar je in de toekomst van het ene vervoermiddel op het andere moet kunnen overstappen.

Meest gelezen