Wario is terug! Maar wie is die sympathieke ‘anti-Mario’ nu precies?
Stel je Nintendo’s totemfiguur Mario voor, maar dan met ADHD en misschien ook een vleugje van het syndroom van Gilles de la Tourette erbij, en je hebt Wario. De figuur uit het Nintendo-rijk, die het levenslicht zag als een soort kwade tweelingbroer voor Mario, werd zo sympathiek gevonden door spelers dat hij al snel zijn eigen games kreeg. Omdat die zopas werden aangevuld met de nieuwe titel WarioWare: Get It Together!: wie is die Wario precies?
Zo’n vijftien jaar geleden heeft ondergetekende een levenslang zwak ontwikkeld voor WarioWare, een collectie van compleet nietszeggende, meestal op minder dan een seconde tijd afgerond zijnde ‘microgames’ die draaien rond één enkele handeling die de games je met één woord (“Snijden!” / “Vegen!” / “Hakken!” / “Aantikken!” enzovoort) oplegden wat je moest doen, en waarbij de hele truc zat in het zéér snel ontdekken wat de bedoeling was. Zo moest je onder meer in neuzen peuteren, hotdogs vreten, uit een boom vallende appels vangen, voedingswaren in tweeën snijden, haren uittrekken, slapende sujets wakker trommelen en rolletjes pleepapier uitrollen.
Op zich snijden die WarioWare-games, waarvan er sinds 2003 al zes verschenen (de compilatie WarioWare Gold! uit 2018 even niet meegeteld), weinig hout. Maar het wordt allemaal wat opgeleukt door de dragende figuur, en het achterliggende metaverhaal: Wario, zeg maar de ‘anti-Mario’, heeft uit pure hebzucht een gamebedrijfje opgericht, en probeert nu munt te slaan uit zeer lui gemaakte, veel te korte games.
Geen ‘evil twin’
Uit Wario’s gedrag tijdens ook weer WarioWare: Get It Together!, dat zopas is verschenen voor de Nintendo Switch, leid je nog veel meer karaktergebreken van het figuurtje af dan alleen maar hebzucht: hij is ook grof, vuilgebekt, niet bepaald begaan met persoonlijke hygiëne, en contrair. Qua uiterlijk lijkt hij wel héél erg op Mario (behalve dan de zigzaggende snor en de motorrijdersoutfit), in die mate dat hij makkelijk kan worden gezien als een soort kwade tweelingbroer voor Nintendo’s mascotte, een beetje zoals Dr. Evil in de Austin Powers-films. En jazeker, in de eerste game waarin hij verscheen – de Game Boy-game Super Mario Land 2 (1992), was hij ook de slechterik. Maar zijn ontstaansgeschiedenis is complexer dan dat.
Om te beginnen was Wario – in tegenstelling tot Mario, Luigi, Bowser en Princess Peach – geen creatie van Mario-bedenker Shigeru Miyamoto. Het figuurtje hoort eerder bij de uitgebreide cast van Nintendo-figuren die er in de vroege nineties bij kwamen toen het boomende Japanse gamebedrijf nood begon te krijgen aan meer personages om games op te baseren. Hiroji Kiyotake, de man die Wario bedacht, zag hem ook niet als een familielid van Mario. “Als Mario Popeye zou zijn, was hij Bluto”, zei Kiyotake in een interview voor de ‘strategy guide’ van Super Mario Land 2. “We bedachten eigenlijk eerst de naam, en de rest volgde. Hij was een Warui (een slechterik), en we draaiden de letter M van Mario om.”
Sympathieke ploert
Niet héél lang na Wario’s eerste optreden als nieuwe erfvijand kreeg hij echter al zijn eigen games. Die begonnen al in 1994 met Super Mario Land 3: Wario Land, een tweedimensionale platformgame voor de Game Boy waarin iets meer ‘combat’ en confrontatie zat, en waarin Wario onder meer met neergeslagen vijanden kon gooien naar weer andere tegenstanders. De daaruit ontsproten Wario Land-reeks kreeg nog nieuwe afleveringen tot in 2008, met Wario Land: The Shake Dimension (2008) voor de Wii. Tegen die tijd hadden de WarioWare-titels de fakkel echter alweer overgenomen. Tot vandaag zelfs.
Waarom ging die slechterik vrij snel een hoofdrol spelen? Omdat hij een sympathieke slechterik is, natuurlijk. Om redenen die moeilijk te vatten zijn. Toen Kiyotake destijds de eerste concepten voor Wario intern toonde bij zijn bazen, werden er veel door hen afgeschoten, zei hij. “Omdat niemand hen ‘mocht’. Bij Wario kregen we die reactie wel.”
WarioWare: Get It Together! is uit voor Nintendo Switch.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
GAMEREVIEW. ‘Road 96’ brengt je op roadtrip naar de vrijheid
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
Chinese gamebedrijven moeten seks en geweld uit spellen weren van overheid
De Chinese autoriteiten hebben gamebedrijven zoals Tencent op het matje geroepen. De spellenmakers moeten kritisch naar hun games kijken en “obscene en gewelddadige” inhoud verwijderen. Ook moeten ze “ongezonde inhoud zoals verering van geld en verwijfdheid” mijden. -
-
GAMEREVIEW. ‘True Colors’ is de geloofwaardigste ‘Life is Strange’-game tot nu toe
-
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
De overheid sabelde de voorbije jaren zwaar in de fiscale voordelen die burgers krijgen als ze een hypothecaire lening afsluiten. Toch zijn er nog altijd te rapen, zo weet Spaargids.be, dat meteen drie slimme fiscale adviezen op een rij zet. -
Baldur's Gate 3 grote winnaar bij BAFTA Games
Baldur’s Gate 3 is met vijf prijzen de grote winnaar geworden van de BAFTA Games. De British Academy Video Game Awards werden voor de twintigste keer uitgereikt. De uitreiking werd georganiseerd door de British Academy of Film and Television Arts. -
gamereview
‘Alone in the Dark’: de geslaagde verrijzenis van een culttitel
-
Waarom dertig jaar oude game ‘King’s Bounty’ nu nog een sequel nodig had
-
‘Psychonauts 2’ is het meesterwerk van Tim Schafer, een auteur onder gamemakers
Psychonauts 2, het langverwachte vervolg op de cultgame uit 2005, verscheen onlangs, en wat we erover te vertellen hebben valt extreem kort samen te vatten: het is een meesterwerkje. En de prachtig gestileerde spelwereld die ontwerper Tim Schafer erin neerzette, bewijst ook weer dat videogames een auteur kunnen hebben, net als boeken, strips en films. Een die, in dit geval, zonet zijn magnum opus heeft neergezet. -
Brugge
Gamen én sporten tegelijk, dat kan vanaf nu in de unieke ‘sportscube’ in Brugge: “We willen deze doelgroep ook echt weer aan het bewegen krijgen”
Een lokaal waar je aan yoga, buikspieroefeningen of fietsen kan doen met beweeggames die je uitdagen. Dat is de ‘Sportscube for Active Gaming’ in Sport Vlaanderen Brugge. Een soort sporthal voor gamers dus, al kan iedereen er straks gebruik van maken. “Als ik die doelgroep hier aan het bewegen krijgt, zal mijn missie geslaagd zijn”, zegt docent Joktan Willem. -
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”