Wario is terug! Maar wie is die sympathieke ‘anti-Mario’ nu precies?
Stel je Nintendo’s totemfiguur Mario voor, maar dan met ADHD en misschien ook een vleugje van het syndroom van Gilles de la Tourette erbij, en je hebt Wario. De figuur uit het Nintendo-rijk, die het levenslicht zag als een soort kwade tweelingbroer voor Mario, werd zo sympathiek gevonden door spelers dat hij al snel zijn eigen games kreeg. Omdat die zopas werden aangevuld met de nieuwe titel WarioWare: Get It Together!: wie is die Wario precies?
Zo’n vijftien jaar geleden heeft ondergetekende een levenslang zwak ontwikkeld voor WarioWare, een collectie van compleet nietszeggende, meestal op minder dan een seconde tijd afgerond zijnde ‘microgames’ die draaien rond één enkele handeling die de games je met één woord (“Snijden!” / “Vegen!” / “Hakken!” / “Aantikken!” enzovoort) oplegden wat je moest doen, en waarbij de hele truc zat in het zéér snel ontdekken wat de bedoeling was. Zo moest je onder meer in neuzen peuteren, hotdogs vreten, uit een boom vallende appels vangen, voedingswaren in tweeën snijden, haren uittrekken, slapende sujets wakker trommelen en rolletjes pleepapier uitrollen.
Op zich snijden die WarioWare-games, waarvan er sinds 2003 al zes verschenen (de compilatie WarioWare Gold! uit 2018 even niet meegeteld), weinig hout. Maar het wordt allemaal wat opgeleukt door de dragende figuur, en het achterliggende metaverhaal: Wario, zeg maar de ‘anti-Mario’, heeft uit pure hebzucht een gamebedrijfje opgericht, en probeert nu munt te slaan uit zeer lui gemaakte, veel te korte games.
Geen ‘evil twin’
Uit Wario’s gedrag tijdens ook weer WarioWare: Get It Together!, dat zopas is verschenen voor de Nintendo Switch, leid je nog veel meer karaktergebreken van het figuurtje af dan alleen maar hebzucht: hij is ook grof, vuilgebekt, niet bepaald begaan met persoonlijke hygiëne, en contrair. Qua uiterlijk lijkt hij wel héél erg op Mario (behalve dan de zigzaggende snor en de motorrijdersoutfit), in die mate dat hij makkelijk kan worden gezien als een soort kwade tweelingbroer voor Nintendo’s mascotte, een beetje zoals Dr. Evil in de Austin Powers-films. En jazeker, in de eerste game waarin hij verscheen – de Game Boy-game Super Mario Land 2 (1992), was hij ook de slechterik. Maar zijn ontstaansgeschiedenis is complexer dan dat.
Om te beginnen was Wario – in tegenstelling tot Mario, Luigi, Bowser en Princess Peach – geen creatie van Mario-bedenker Shigeru Miyamoto. Het figuurtje hoort eerder bij de uitgebreide cast van Nintendo-figuren die er in de vroege nineties bij kwamen toen het boomende Japanse gamebedrijf nood begon te krijgen aan meer personages om games op te baseren. Hiroji Kiyotake, de man die Wario bedacht, zag hem ook niet als een familielid van Mario. “Als Mario Popeye zou zijn, was hij Bluto”, zei Kiyotake in een interview voor de ‘strategy guide’ van Super Mario Land 2. “We bedachten eigenlijk eerst de naam, en de rest volgde. Hij was een Warui (een slechterik), en we draaiden de letter M van Mario om.”
Sympathieke ploert
Niet héél lang na Wario’s eerste optreden als nieuwe erfvijand kreeg hij echter al zijn eigen games. Die begonnen al in 1994 met Super Mario Land 3: Wario Land, een tweedimensionale platformgame voor de Game Boy waarin iets meer ‘combat’ en confrontatie zat, en waarin Wario onder meer met neergeslagen vijanden kon gooien naar weer andere tegenstanders. De daaruit ontsproten Wario Land-reeks kreeg nog nieuwe afleveringen tot in 2008, met Wario Land: The Shake Dimension (2008) voor de Wii. Tegen die tijd hadden de WarioWare-titels de fakkel echter alweer overgenomen. Tot vandaag zelfs.
Waarom ging die slechterik vrij snel een hoofdrol spelen? Omdat hij een sympathieke slechterik is, natuurlijk. Om redenen die moeilijk te vatten zijn. Toen Kiyotake destijds de eerste concepten voor Wario intern toonde bij zijn bazen, werden er veel door hen afgeschoten, zei hij. “Omdat niemand hen ‘mocht’. Bij Wario kregen we die reactie wel.”
WarioWare: Get It Together! is uit voor Nintendo Switch.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
‘Psychonauts 2’ is het meesterwerk van Tim Schafer, een auteur onder gamemakers
-
Chinese gamebedrijven moeten seks en geweld uit spellen weren van overheid
De Chinese autoriteiten hebben gamebedrijven zoals Tencent op het matje geroepen. De spellenmakers moeten kritisch naar hun games kijken en “obscene en gewelddadige” inhoud verwijderen. Ook moeten ze “ongezonde inhoud zoals verering van geld en verwijfdheid” mijden. -
gamereview
‘Hidden Through Time 2: Myths & Magic’, voor als je nood hebt aan een digitale versie van ‘Waar is Wally’
‘Hidden Through Time 2: Myths & Magic’ is een game van de Belgische indiestudio Rogueside. Met een digitaal vergrootglas ga je op zoek naar handgetekende voorwerpen in mythologische werelden. -
-
Waarom dertig jaar oude game ‘King’s Bounty’ nu nog een sequel nodig had
-
gamereview
‘Mario vs. Donkey Kong’ blinkt charme van 2004 op zonder echt te fonkelen
Mam-ma mia! Donkey Kong krijgt kuren, en wie moet de aap zijn vet geven? Nintendo-mascotte Mario, natuurlijk. Hij doet dat in een 2D-platformgame met omgevingspuzzels die weer helemaal anders speelt dan de ‘Super Mario’-games en andere spin-offs. -
Livios
Gebruik azijn nooit op beton of natuurstenen die kalk bevatten: zo ga je wél voor een brandschoon en schadevrij terras
Kan je terras nog een opknapbeurt gebruiken vooraleer je er lekker kan vertoeven? Dan is het reinigen geen overbodige luxe. Met deze onderhoudstips van bouwsite Livios ben jij helemaal klaar voor de heerlijke lentezon. -
Betoverend videogamesprookje ‘Lost in Random’ gaat over de pijn van het opgroeien
-
GAMEREVIEW. ‘True Colors’ is de geloofwaardigste ‘Life is Strange’-game tot nu toe
-
Brugge
Gamen én sporten tegelijk, dat kan vanaf nu in de unieke ‘sportscube’ in Brugge: “We willen deze doelgroep ook echt weer aan het bewegen krijgen”
Een lokaal waar je aan yoga, buikspieroefeningen of fietsen kan doen met beweeggames die je uitdagen. Dat is de ‘Sportscube for Active Gaming’ in Sport Vlaanderen Brugge. Een soort sporthal voor gamers dus, al kan iedereen er straks gebruik van maken. “Als ik die doelgroep hier aan het bewegen krijgt, zal mijn missie geslaagd zijn”, zegt docent Joktan Willem. -
Livios
Tropische tuin van Art en Eline ligt verborgen tussen de weilanden: “De koeien waren onze eerste aankoop”
Schotse hooglanders, schapen, tropische planten, een zitkuil en een zwembad van 14 meter lang. Art en Eline combineren het beste van twee werelden: het rurale karakter van de omgeving en hun woonst (een oude hoeve) met de luxe van nu. Kijk met bouwsite Livios mee binnen in deze unieke Vlaamse tuin. -
HLN Shop
SOS onkruid: hoe pak je het snel en eenvoudig aan? Met deze vijf toestellen is je tuin klaar voor de lente