Wario is terug! Maar wie is die sympathieke ‘anti-Mario’ nu precies?
Stel je Nintendo’s totemfiguur Mario voor, maar dan met ADHD en misschien ook een vleugje van het syndroom van Gilles de la Tourette erbij, en je hebt Wario. De figuur uit het Nintendo-rijk, die het levenslicht zag als een soort kwade tweelingbroer voor Mario, werd zo sympathiek gevonden door spelers dat hij al snel zijn eigen games kreeg. Omdat die zopas werden aangevuld met de nieuwe titel WarioWare: Get It Together!: wie is die Wario precies?
Zo’n vijftien jaar geleden heeft ondergetekende een levenslang zwak ontwikkeld voor WarioWare, een collectie van compleet nietszeggende, meestal op minder dan een seconde tijd afgerond zijnde ‘microgames’ die draaien rond één enkele handeling die de games je met één woord (“Snijden!” / “Vegen!” / “Hakken!” / “Aantikken!” enzovoort) oplegden wat je moest doen, en waarbij de hele truc zat in het zéér snel ontdekken wat de bedoeling was. Zo moest je onder meer in neuzen peuteren, hotdogs vreten, uit een boom vallende appels vangen, voedingswaren in tweeën snijden, haren uittrekken, slapende sujets wakker trommelen en rolletjes pleepapier uitrollen.
Op zich snijden die WarioWare-games, waarvan er sinds 2003 al zes verschenen (de compilatie WarioWare Gold! uit 2018 even niet meegeteld), weinig hout. Maar het wordt allemaal wat opgeleukt door de dragende figuur, en het achterliggende metaverhaal: Wario, zeg maar de ‘anti-Mario’, heeft uit pure hebzucht een gamebedrijfje opgericht, en probeert nu munt te slaan uit zeer lui gemaakte, veel te korte games.
Geen ‘evil twin’
Uit Wario’s gedrag tijdens ook weer WarioWare: Get It Together!, dat zopas is verschenen voor de Nintendo Switch, leid je nog veel meer karaktergebreken van het figuurtje af dan alleen maar hebzucht: hij is ook grof, vuilgebekt, niet bepaald begaan met persoonlijke hygiëne, en contrair. Qua uiterlijk lijkt hij wel héél erg op Mario (behalve dan de zigzaggende snor en de motorrijdersoutfit), in die mate dat hij makkelijk kan worden gezien als een soort kwade tweelingbroer voor Nintendo’s mascotte, een beetje zoals Dr. Evil in de Austin Powers-films. En jazeker, in de eerste game waarin hij verscheen – de Game Boy-game Super Mario Land 2 (1992), was hij ook de slechterik. Maar zijn ontstaansgeschiedenis is complexer dan dat.
Om te beginnen was Wario – in tegenstelling tot Mario, Luigi, Bowser en Princess Peach – geen creatie van Mario-bedenker Shigeru Miyamoto. Het figuurtje hoort eerder bij de uitgebreide cast van Nintendo-figuren die er in de vroege nineties bij kwamen toen het boomende Japanse gamebedrijf nood begon te krijgen aan meer personages om games op te baseren. Hiroji Kiyotake, de man die Wario bedacht, zag hem ook niet als een familielid van Mario. “Als Mario Popeye zou zijn, was hij Bluto”, zei Kiyotake in een interview voor de ‘strategy guide’ van Super Mario Land 2. “We bedachten eigenlijk eerst de naam, en de rest volgde. Hij was een Warui (een slechterik), en we draaiden de letter M van Mario om.”
Sympathieke ploert
Niet héél lang na Wario’s eerste optreden als nieuwe erfvijand kreeg hij echter al zijn eigen games. Die begonnen al in 1994 met Super Mario Land 3: Wario Land, een tweedimensionale platformgame voor de Game Boy waarin iets meer ‘combat’ en confrontatie zat, en waarin Wario onder meer met neergeslagen vijanden kon gooien naar weer andere tegenstanders. De daaruit ontsproten Wario Land-reeks kreeg nog nieuwe afleveringen tot in 2008, met Wario Land: The Shake Dimension (2008) voor de Wii. Tegen die tijd hadden de WarioWare-titels de fakkel echter alweer overgenomen. Tot vandaag zelfs.
Waarom ging die slechterik vrij snel een hoofdrol spelen? Omdat hij een sympathieke slechterik is, natuurlijk. Om redenen die moeilijk te vatten zijn. Toen Kiyotake destijds de eerste concepten voor Wario intern toonde bij zijn bazen, werden er veel door hen afgeschoten, zei hij. “Omdat niemand hen ‘mocht’. Bij Wario kregen we die reactie wel.”
WarioWare: Get It Together! is uit voor Nintendo Switch.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
GAMEREVIEW. ‘Road 96’ brengt je op roadtrip naar de vrijheid
De makers van de uitstekende videogame ‘Road 96' hebben heel goed naar roadmovies als ‘Easy Rider’ gekeken. Maar ze stopten die invloeden in een adventuregame die vooral een uitgesproken politieke boodschap heeft. -
Chinese gamebedrijven moeten seks en geweld uit spellen weren van overheid
De Chinese autoriteiten hebben gamebedrijven zoals Tencent op het matje geroepen. De spellenmakers moeten kritisch naar hun games kijken en “obscene en gewelddadige” inhoud verwijderen. Ook moeten ze “ongezonde inhoud zoals verering van geld en verwijfdheid” mijden. -
-
‘Psychonauts 2’ is het meesterwerk van Tim Schafer, een auteur onder gamemakers
-
Mijnenergie
EnergyVision introduceert gratis zonnepanelen met goedkoper stroomcontract: een interessante formule?
Gratis zonnepanelen én goedkopere stroom: dat is het model waarmee EnergyVision Vlaanderen wil veroveren. De energiespeler werkt volgens het derdebetalersysteem. De installatie van de zonnepanelen is gratis. Aan EnergyVision betaal je voor de opgewekte elektriciteit die je verbruikt. Mijnenergie.be analyseert de opmerkelijke formule, waar ook mede-investeerder Marc Coucke via zijn investeringsmaatschappij Alychlo zijn schouders onder zet. -
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
De overheid sabelde de voorbije jaren zwaar in de fiscale voordelen die burgers krijgen als ze een hypothecaire lening afsluiten. Toch zijn er nog altijd te rapen, zo weet Spaargids.be, dat meteen drie slimme fiscale adviezen op een rij zet. -
GAMEREVIEW. ‘True Colors’ is de geloofwaardigste ‘Life is Strange’-game tot nu toe
-
PREMIUM10
Vlaming blijft scoren met populairste game ter wereld ‘Baldur’s Gate 3', maar blijft met beide voeten op de grond
-
Waarom dertig jaar oude game ‘King’s Bounty’ nu nog een sequel nodig had
Meer dan dertig jaar na de release van strategiegame King’s Bounty verscheen deze week het – zacht uitgedrukt – langverwachte vervolg. Waarom duurde dat zo lang, en waarom komen ze überhaupt nu nog met die opvolger aanzetten? -
Dit jaar opvolger voor Nintendo Switch? Nieuw gerucht suggereert van wel
Volgens een analist lanceert Nintendo dit jaar een nieuwe gameconsole met een 8-inch lcd-scherm. Het Japanse gamebedrijf, bekend van videogameseries als ‘The Legend of Zelda’ en ‘Super Mario’, heeft zelf tot nu toe geweigerd om iets te zeggen over een opvolger van zijn vlaggenschipconsole Switch. -
Brugge
Gamen én sporten tegelijk, dat kan vanaf nu in de unieke ‘sportscube’ in Brugge: “We willen deze doelgroep ook echt weer aan het bewegen krijgen”