Linda Zhou

Frankrijk verbiedt apps als Waze om alcohol- en drugscontroles aan te geven, ons land gaat het onderzoeken

De Franse overheid kan navigatie-apps zoals Waze en Coyote vanaf 1 november verbieden aan te geven waar er alcohol- en drugscontroles zijn. Dat schrijft Knack. Door die apps konden chauffeurs tot nu controles ontwijken en dat wil de Franse overheid tegengaan. Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) laat onderzoeken of zo'n verbod er in ons land ook kan komen. 

Als je rijdt met een navigatieapp zoals Waze of Coyote, dan kan je aangeven waar er controles zijn van zodra je er een opmerkt. Je kan dat signaleren via de app en die waarschuwt dan andere gebruikers. Het is een praktijk die ethische vragen oproept want chauffeurs onder invloed kunnen dan voor een alternatieve route kiezen. 

In Frankrijk is er vanaf 1 november een aanpassing. De apps kunnen verplicht worden om de berichten enkele uren te blokkeren, niet voor snelheidscontroles, maar wel voor alcohol- en drugscontroles, of ook wanneer de politie bijvoorbeeld een voortvluchtige zoekt.  

Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) laat onderzoeken of er ook in ons land een verbod kan komen. Hij heeft daarvoor een studie besteld bij het verkeersinstituut VIAS. Bij VIAS zijn ze alvast voorstander van zo'n verbod.  "Laat ons hopen dat de politiek onze aanbeveling gaat volgen en dat dat soort waarschuwingen niet meer gegeven kan worden", reageert Stef Willems in "De ochtend" op Radio 1. "Dat heeft niet alleen met verkeersveiligheid te maken, maar dat gaat ook om iemand die niet verzekerd is, enzovoort. Als iedereen elkaar daar continu voor gaat waarschuwen, dan zijn het net dat soort mensen die gaan ontsnappen." 

De politie kondigt soms zelf ook controles aan, maar die hebben dan volgens Stef Willems een andere, sensibiliserende insteek. "Bij alcohol- en drugscontroles is het net de bedoeling om mensen op onverwachte momenten te betrappen, mensen moeten het gevoel hebben dat ze gepakt kunnnen worden." De makers en gebruikers van de apps beweren vaak dat mensen zo veiliger gaan rijden, maar dat is volgens Willems onzin. "In de praktijk is dat niet het geval, mensen kopen zulke apps vooral om boetes te vermijden." 

Meest gelezen