Nike blijft in sportmarketing het meest waardevolle merk

Binnen de sportmarketing kroont het Amerikaanse concern Nike zich tot het meest waardevolle merk. Dat blijkt uit een rapport van het bedrijf Hookit, gebaseerd op de sociale en digitale berichtenstroom die rond merken in de sportwereld, onder meer afkomstig van atleten of organisatoren, kan worden geregistreerd.

Nike gaat in de rangschikking zijn Duitse rivaal Adidas vooraf. De rest van de top vijf bestaat uit luchtvaartmaatschappij Emirates, bank Santander en drankenproducent Red Bull. De top tien bestaat verder uit Puma, State Farm, Monster Energy, Dream11 en Heineken.

Sponsoringwaarde

Uit het onderzoek van Hookit, waarbij meer dan een half miljoen accounts werden geanalyseerd, bleek dat Nike over een periode van twaalf maanden – tot half augustus dit jaar 8,77 miljard vermeldingen had laten optekenen.

“Dat vertegenwoordigde een sponsoringwaarde van 616,5 miljoen dollar”, merkt Hookit, aanbieder van een technologieplatform voor sponsoring. “Tegenover het jaar voordien, toen Nike ook al de ranglijst aanvoerde, liet het aantal engagementen tegenover het Amerikaanse merk een stijging met 58 procent registreren. Op het gebied van sponsoring-waarde was er sprake van een toename met 34 procent.”

De sponsoring-waarde van deze activiteiten lag bij Nike dit jaar 270 miljoen dollar hoger dan bij Adidas.

“Digitale data worden in de marketing steeds belangrijker”, stippen de onderzoekers aan. “In de aanloop naar volgend jaar zullen machine learning en artificiële intelligentie hun positie in de sponsoring-industrie nog verder versterken.”

“Onder meer de Olympische Winterspelen, de World Cup in Qatar en een reeks andere activiteiten kunnen daarbij voor een sterke toename in bekendheid en waarde opleveren.”

Alledaagse leven

“Net zoals vorig jaar biedt de ranglijst ook nu een duidelijk beeld van de efficiëntie van sociale activering rond sportsponsoring”, merken de onderzoekers nog op. “Het is ook geen verrassing dat Nike al voor de tweede keer de ranglijst aanvoert.”

“Het Amerikaanse merk heeft zich niet alleen in het weefsel van de professionele sport geïntegreerd, maar bereikt ook het alledaagse leven van consumenten over de hele wereld.”

Eerder werd al aangekondigd dat de Amerikaanse turnster Simone Biles dit jaar voor digitale marketeers de meest aantrekkelijke figuur uit de sportwereld is gebleken.

(evb)

Meer