Vanmorgen is het contract getekend tussen de Vlaamse regering en de aannemers.

Oosterweelwerken in oktober van start op Rechteroever

Volgende maand start in Antwerpen een volgende fase van de werken aan de Oosterweelverbinding, namelijk op de Rechteroever. Vanmorgen is het contract getekend tussen de Vlaamse regering en  de aannemers. Met de werken wordt onder meer het viaduct aan het Sportpaleis afgebroken. De werken zullen bijna tien jaar duren.

Volgende maand al worden de opritten van de Ring in Merksem richting Nederland afgesloten. Het meest in het oog springend in deze fase van de Oosterweelwerken, is de afbraak van het viaduct aan het Sportpaleis. 

Dat zal niet gaan zonder hinder voor de omgeving, maar bouwheer Lantis zal proberen om die te beperken, zegt CEO Luc Hellemans. "We trachten de mensen niet tien jaar op hun honger te laten zitten. We willen omgaan met die omgeving en de burger betrekken bij dat werk. Er is vandaag heel veel geluidsoverlast, misschien kunnen we daar vandaag al iets aan doen tijdens de werken. We willen dat het leefbaar blijft, dat is één van onze grootste opgaven hier, naast de bouwopgave." 

Werken duren bijna 10 jaar

De Antwerpse Ring verdwijnt deels onder de grond en zal aansluiten op de nieuwe Oosterweelverbinding onder de Schelde. De werken zullen naar schatting duren tot 2030. Vlaanderen investeert 2,3 miljard euro in dit deel van het project en dat geld is welbesteed, zegt  Vlaams minister van mobiliteit Lydia Peeters. "Voor elke Vlaming is dit belangrijk. Ik kom zelf helemaal uit het oosten van het land, als ik naar het westen van het land wil gaan dan passeer ik ook via Antwerpen. Kortom, het is voor iedereen belangrijk dat we hier een einde maken aan die files, dat de Ring als het ware gesloten wordt. En dat we ook werken aan de luchtkwaliteit en de leefbaarheid van al die mensen die hier wonen en werken." 

Werken Linkeroever sneller klaar

De werken aan de Oosterweelverbinding op de Antwerpse linkeroever zullen een stuk sneller klaar zijn dan voorzien.  In de oorspronkelijke plannen was voorzien dat de werken pas over vier jaar zouden afgerond zijn.  Maar omdat er tijdens de Coronalockdown heel wat minder verkeer was, zijn de werken beter opgeschoten dan verwacht, zegt Luc Hellemans nog.

Meest gelezen