Google Maps

"Ik neem ontslag, want fietsen in Gentse haven is te gevaarlijk", getuigt vriend van verongelukte fietser

Jonge Gentenaar Gilles Windey heeft zijn ontslag ingediend bij een bedrijf in de Gentse haven, omdat hij de fietsroute naar zijn werk te gevaarlijk vindt. "Mijn beste vriend kwam om het leven in het havengebied. Hij werd gegrepen door een vrachtwagen, op klaarlichte dag. Zo gevaarlijk is het er", getuigt Gilles op Radio 2 Oost-Vlaanderen. Het kabinet van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) erkent het probleem en zegt dat eraan gewerkt wordt.

Vorig jaar in maart kwamen twee mensen om het leven in het Gentse havengebied, nadat ze werden gegrepen door een vrachtwagen. Een van de slachtoffers was Seppe Vandenberghe, een 29-jarige fietser die onderweg was naar zijn werk. "De vrachtwagenchauffeur had hem niet zien aankomen. Om 14.30 uur, in de namiddag, op klaarlichte dag", vertelt Gilles Windey, de beste vriend van Seppe. 

Ook Gilles werkte in het havengebied, maar hij heeft zonet zijn ontslag ingediend. De buurt is volgens hem gewoon te gevaarlijk voor fietsers. "Op sommige stukken is de beschikbare ruimte voor fietsers maar zo breed als een fietsstuur. Als er dan een vrachtwagen voorbij vlamt aan 70 kilometer per uur, dan is dat serieus schrikken."

Er is te weinig ruimte om te fietsen en de vrachtwagens rijden te snel

Beluister hieronder het volledige gesprek met Gilles Windey of lees eronder verder.

"Het gevaarlijkste punt is toch wel Langerbrugge", vindt Gilles Windey. "Daar rijdt het verkeer in 2 richtingen op 1 vak. Als fietser kan je er met moeite naast. De vrachtwagens moeten uitwijken als ze een tegenligger hebben en dan rijden ze rakelings langs je. Je kan je niet inbeelden hoe hard je daarvan schrikt."

Ontslag is geen statement

Gilles wil dat het Gentse stadsbestuur zo snel mogelijk werk maakt van de mobiliteit in het havengebied, maar dat is niet de reden voor zijn ontslag. Het is geen statement. "Ik heb geen ontslag genomen om de situatie aan te kaarten. Ik kies gewoon voor mijn eigen veilligheid", verkondigt hij. "De fietsroute naar mijn werk is te gevaarlijk, zeker vroeg in de ochtend bij zonsopgang. Doe daar dan nog eens regen of mist bij en je zit met een enorm gevaarlijke situatie."

Ik vroeg de burgemeester: hoeveel mensen moeten er nog het leven laten in de Gentse haven voordat de situatie er verbetert?

Gilles Windey

Vlak nadat zijn vriend was overleden, had Gilles een brief gestuurd naar de Gentse burgemeester Mathias De Clercq (Open VLD). "In de bijlage had ik een foto gestoken van onze vriendengroep, op café, toen we samen herinneringen aan Seppe ophaalden. Ik vroeg de burgemeester: "Hoeveel mensen moeten er nog het leven laten in de Gentse haven voordat de situatie eindelijk zal verbeteren? Daar kwam geen reactie op." 

"De situatie is er naar mijn weten nog steeds niet verbeterd", gaat hij verder. In Oostakker, op het kruispunt aan de R4 naast Euro-Silo, is er recent wel een grote rotonde gekomen. "Maar ik denk niet dat dat op termijn zoveel beter is voor de fietsers. Integendeel. Volgens mij zal er alleen maar meer verkeer in de Gentse haven komen. Ik begrijp dat het havengebied groeit en dat de stad daarin moet meegaan, maar je mag in die groei niemand achterlaten. Groei en veiligheid moeten hand in hand gaan", besluit Gilles.

Reactie minister Peeters

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) erkent het probleem. "Het gaat om een buurt met heel zwaar bedrijfsverkeer. Het moet er dringend veiliger worden voor fietsers. Elk verkeersslachtoffer is er een te veel", zegt haar woordvoerster Machteld Claerhout. "In mei zijn we een onderzoek gestart, samen met North Sea Port en de omliggende bedrijven. Alle neuzen staan in dezelfde richting. We begrijpen dat er zo snel mogelijk een oplossing moet komen en maken daar dan ook werk van."

Meest gelezen