LNG-vrachtwagens even slecht voor het klimaat als vrachtwagens op diesel
Vrachtwagens op vloeibaar aardgas (LNG) zijn even schadelijk voor het klimaat als vrachtwagens met dieselmotoren. Bovendien stoten ze ook veel meer schadelijke stoffen uit dan de constructeurs beweren. Dat klaagt Transport and Environment (T&E) maandag aan op basis van praktijktesten. De Europese federatie van milieuverenigingen roept de Europese Unie en Europese landen dan ook op om de voordelen voor vrachtwagens op LNG te schrappen.
Bij praktijktesten onder reële omstandigheden bleek dat de Iveco S-Way LNG truck op twintig jaar tijd 13,4 procent meer broeikasgassen uitstoot dan de Stralis vrachtwagen op diesel van hetzelfde merk. Het effect van de uitstootvermindering aan de uitlaat is volgens de Technische Universiteit van Graz, die de testen uitvoerde, ook verwaarloosbaar. Over een periode van honderd jaar zou een vrachtwagen op LNG amper 7,5 procent minder uitstoten dan de diesel. Bovendien is het aandrijven van alle Europese vrachtwagens op hernieuwbaar gas uitgesloten, want de vraag in de zes grootste Europese landen zou het aanbood ruimschoots overvleugelen, aldus nog T&E.
LNG-trucks worden geprezen als de redders van de luchtkwaliteit, maar uit tests blijkt dat ze veel meer vervuilen dan de constructeurs beweren
LNG-vrachtwagens geen oplossing
“Vrachtwagens die aangedreven worden door gas zijn een dood spoor om de uitstoot te verminderen en zullen de klimaatcrisis enkel verergeren”, zegt Fedor Unterlohner van T&E. “Alleen emissievrije voertuigen kunnen het vrachtvervoer koolstofvrij maken.” Daarom roept de Europese federatie van milieuverenigingen de EU op om tankstations voor gas te schrappen uit de infrastructuurdoelstellingen en vraagt het Europese landen om de aankoop van LNG-trucks niet langer te stimuleren.
Voorts blijkt nog dat een vrachtwagen op LNG veel meer kankerverwekkende stoffen uitstoot in vergelijking met een dieselvrachtwagen. Zo stoot een LNG-truck liefst 37 keer zoveel ultrafijne deeltjes uit. “LNG-trucks worden geprezen als de redders van de luchtkwaliteit, maar uit tests blijkt dat ze veel meer vervuilen dan de constructeurs beweren. Op het vlak van de kleinste en meest schadelijke partikels scoren ze zelfs een stuk slechter dan diesel. Uiteindelijk zijn gastrucks de zoveelste fossiele brandstoftechnologie die het vrachtvervoer nooit kan vergroenen”, besluit Unterlohner.
Lees meer:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM3
Odette, Joyce en Regina lieten hun DNA testen en dat veranderde hun leven: “Ik kreeg een lijst van 15 ziektes die ik nooit zou krijgen”
-
PREMIUM39
41 foto’s zonder dat je je ervan bewust was: gezichtsherkenning op 10 Miles maakt indruk, maar mag dat zomaar?
De 10 Miles loopt u voortaan maar beter van start tot finish met een brede glimlach op uw gezicht. Want ook te midden van 30.000 lopers wordt u feilloos herkend. Een gespecialiseerd fotobedrijf levert tegen betaling tientallen persoonlijke foto’s van uw prestatie - souvenirs dankzij automatische gezichtsherkenning. Straf, maar ook wel een beetje creepy. Kan dit eigenlijk zomaar, privacygewijs? En moeten we deze technologie vrezen? -
17
N-VA-gezicht in Wallonië Drieu Godefridi: “Separatisme zou zelfmoord zijn voor Vlaanderen”
Drieu Godefridi is lijsttrekker van N-VA in Waals-Brabant en is het gezicht van de Vlaams-nationalistische partij in Wallonië. Onze collega’s van 7sur7 strikten hem voor een interview. Hij is voorstander van het confederalisme van zijn voorzitter Bart De Wever, maar is geen separatist. “Als we Vlaanderen onafhankelijk verklaren, dan zou dat het einde van de Vlaamse welvaart betekenen”, aldus Godefridi. -
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
Netwerk tegen Armoede wil maximumfactuur in onderwijs: “Studiekeuze mag niet afhangen van de portemonnee van je ouders”
Schoolkosten moeten beperkt blijven om het onderwijs betaalbaar en toegankelijk te maken voor iedereen. Daarom pleit Netwerk tegen Armoede voor een maximumfactuur in het secundair onderwijs. Het onderwijs kan een uitweg bieden uit armoede, maar momenteel wordt die rol niet vervuld. “Voor één op de acht kinderen in Vlaanderen die opgroeien in armoede, biedt ons onderwijs niet de kans tot maximale zelfontplooiing”, luidt het. De politieke partij Vooruit denkt daar hetzelfde over. -
PREMIUM3
In de val gelokt met een mailtje over Trump: zo konden Chinese hackers ook toegang krijgen tot Belgische computers
Het is de Amerikaanse overheid menens in de strijd tegen de Chinezen die ook de computer van enkele Belgische politici - onder wie commissievoorzitter Els Van Hoof - hackten. Wie met een gouden tip de Amerikanen naar 7 geïdentificeerde leden van hackerscollectief APT31 kan leiden, krijgt een beloning van liefst 10 miljoen dollar. Wat hebben die Chinese hackers dan allemaal op hun kerfstok? En hoe konden zij onze Belgische parlementairen in verlegenheid brengen? -
11
N-VA wil groeinorm gezondheidszorg aanpassen aan economische realiteit: “Warme zorg met gezond verstand”
-
Livios
Zo gebruik je je wasmachine en droogkast slimmer: “Het kost je iets meer, maar je bespaart ermee op de lange termijn”
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
Volgende week zaterdag gaat in Turijn de Ronde van Italië van start. In de eerste grote ronde van het seizoen strijden de renners om de felbegeerde roze trui. Met de Gouden Giro kan jij bewijzen dat je de strafste ploegleider bent en prachtige (geld)prijzen winnen dankzij HLN. Deelnemen is dus de boodschap! -
Al zeker 16 meldingen na nieuws van fertiliteitsarts die sperma van studenten ‘misbruikte’
De vzw Donorkinderen kreeg de voorbije week al zestien meldingen na het nieuws over de Brusselse fertiliteitsarts die ongevraagd sperma van studenten gebruikte voor de verwekking van donorkinderen. De organisatie hoopt ook snel aan tafel te zitten met de VUB en het UZ Brussel. -
Update
Ook Vlaamse regionale luchthavens krijgen digitale verkeerstoren: “Kwantumsprong inzake luchtverkeersveiligheid”
30 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerLode vleminckx
dirk andelhofs
Geert Tamsyn
Willy Masson
Frans Peeters